- Berita
- Berita Auto
- Honda Mahu Jadi Jenama EV 100 Peratus Menjelang Tahun 2040
Honda Mahu Jadi Jenama EV 100 Peratus Menjelang Tahun 2040
Syarikat Honda Motor berhasrat untuk menjadi jenama bebas daripada enjin pembakaran dalaman menjelang tahun 2040.
Menurut Ketua Pegawai Eksekutif yang baharu dilantik Honda, Toshihiro Mibe mengakui sasaran itu kelihatan agak mencabar tetapi syarikat pengeluar kereta itu mahu menetapkan sasaran yang lebih tinggi.
Selain itu, Honda juga mahu memastikan bahawa nisbah kenderaan elektrik (EV) dan kenderaan sel bahan api (FCEV) dijual di pasaran utama.
Pihaknya berhasrat jualan itu mencecah 40 peratus pada tahun 2030 dan meningkat kepada 80 peratus menjelang tahun 2035 sebelum 100 peratus pada tahun 2040 di peringkat global.
Difahamkan, Honda telah bersedia untuk melabur sejumlah 5 trillion yen (RM189 bilion) dalam pembangunan dan penyelidikan bagi mencapai sasaran itu.
Pengumuman itu dibuat sehari selepas Perdana Menteri Jepun, Yoshihide Suga mengumumkan sasaran untuk mengurangkan 46 peratus emisi menjelang tahun 2030.
Susulan itu, Honda Amerika Syarikat turut mengumumkan kerjasama dengan General Motors.
Ia memperkenalkan dua model EV baharu untuk pasaran menjelang tahun 2024.
Kedua-dua model itu dibangunkan daripada platform Ultium GM itu dimana masing-masing bakal dijual di bawah dua jenama yang berbeza, iaitu Honda dan Acura.
Gallery



Tag:
Ditulis pada
Suhana Veru
Suhana Veru merupakan bekas wartawan Kosmo. Berkecimpung dalam dunia wartawan hampir 14 tahun. Biarpun syarikat Utusan Melayu, tempat saya bekerja sudah ditutup namun semangat juang sebagai wartawan tetap mekar dalam sanubari