- Berita
- Berita Auto
- Ini Caranya Mazda Realisasikan Masa Depan Neutral Karbon Melalui Perlumbaan
Ini Caranya Mazda Realisasikan Masa Depan Neutral Karbon Melalui Perlumbaan
Bulan lepas, Mazda Motor Corporation telah menyertai Super Taikyu Race yang diadakan di Okayama International Circuit, Okayama, Jepun.
Penyertaan ini merupakan sebahagian daripada usaha Mazda untuk merealisasikan neutral karbon. Mazda tampil dengan kereta lumba berenjin diesel konvensional (Skyactiv-D 1.5) yang dikuasakan dengan bahan api bio sepenuhnya diperbuat daripada minyak masak dan lemak mikro alga.
Selain itu, Mazda bakal membuat pelaburan untuk membangunkan model hibrid plug-in dan dalam masa yang sama menggalakkan penggunaan bahan api boleh dibaharui seperti bahan api biodiesel generasi hadapan.
Bahan api biodiesel ini dijangka akan memainkan peranan penting sebagai sumber bahan api cecair yang sangat baik untuk membantu proses neutral karbon. Ia dihasilkan daripada bahan mentah mampan seperti lemak mikro alga dan juga minyak masak yang dikitar semula. Bahan api ini digunakan sebagai alternatif kepada diesel tanpa perlu melakukan sebarang perubahan atau modifikasi kepada kereta.
Mazda merupakan ahli dalam projek "Bahan Api Hijau Anda" atau "Your Green Fuel" Hiroshima, sebuah projek demonstrasi berpangkalan di Hiroshima yang ditubuhkan dengan tujuan untuk mempopularkan dan menyebarkan penggunaan bahan api inovasi terbaharu. Projek ini digerakkan dengan kerjasama Hiroshima Council.
Mazda telah mula menggunakan bahan api biodiesel pada kereta diesel mereka selepas mendapat pengesahan mengenai kesesuaian minyak baharu ini pada enjin yang menggunakan bahan api diesel berasaskan petroleum sejak bulan Ogos 2020 yang lalu.
Kereta Mazda yang menyertai Super Taikyu Race kali ini dipasangkan dengan enjin Skyactive-D 1.5 yang mampu mencapai prestasi tinggi walaupun dikuasakan oleh minyak biodiesel tanpa sebarang modifikasi lain.
"Mazda Spirit Racing Bio concept Demio" akan menyertai perlumbaan kelas ST-Q dengan menggunakan bahan api bio yang dinamakan "Susteo" yang dibekalkan oleh Euglena dengan kerjasama pasukan perlumbaan NOPRO3.
Pasukan merancang untuk mendapatkan bekalan bahan api ini daripada Euglena bagi musim akan datang. Super Taiyu Race telah diadakan sejak tahun 1991 sebagai perlumbaan ketahanan untuk menguji kereta keluaran besar-besaran. Kelas ST-Q pula ialah perlumbaan jenis terbuka untuk semua kereta yang dibangunkan oleh pengeluar dan disahkan oleh jawatankuasa penganjur Super Taikyu. Selain Mazda, Toyota Motor Corporation juga menyertai perlumbaan ini dengan kereta yang dikuasakan oleh hidrogen.
Mazda merancang untuk menjadi sebuah jenama yang terus berkongsi ikatan istimewa dengan pelanggan dengan menawarkan kereta yang seronok dipandu dan dalam masa yang sama berusaha ke arah merealisasikan neutral karbon menjelang tahun 2050.
Gallery




Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv