- Berita
- Berita Auto
- POE, Tingkatkan Prestasi Pusat Servis PROTON
PROTON melancarkan inisiatif Kecemerlangan Operasi PROTON (POE) untuk meningkatkan prestasi pusat perkhidmatan PROTON di seluruh negara.
Untuk itu, lawatan media telah dianjurkan untuk memperkenalkan inisiatif tersebut idi salah satu pengedar rasmi PROTON, iaitu The Apple Auto Services & Tyres di Bangi.
Buat masa ini, sebanyak 13 cawangan akan menjadi perintis, manakala inisiatif POE akan disepadukan secara progresif ke semua cawangan 3S dan 4S di seluruh negara.
Pendekatan berperingkat ini menekankan komitmen PROTON terhadap pelaksanaan yang sistematik, memastikan kecemerlangan operasi di setiap titik sentuh pelanggan.
Bercakap mengenai perkara itu, Ketua Pegawai Eksekutif PROTON Edar, Roslan Abdullah berkata pihaknya cukup komited untuk memastikan tahap perkhidmatan premium untuk setiap pelanggan.
“Ini semuanya meliputi daripada langkah pertama mereka ke dalam premis pengedar kami, sehinggalah melalui proses pembelian dan semasa lawatan perkhidmatan berikutnya,” katanya dalam satu kenyataan.
POE melambangkan inisiatif asas, mencerminkan dedikasi PROTON terhadap kecekapan operasi dan kualiti perkhidmatan selepas jualan.
Bidang tumpuan termasuk pematuhan kepada proses perkhidmatan berkualiti tinggi, kecekapan juruteknik, integrasi Sistem Pengurusan Pengedar (DMS) yang bakal dilancarkan, dan memupuk kepercayaan terhadap jenama.
Strategi termasuk mendapatkan tarikh servis pilihan dan menyelaraskan proses perkhidmatan dengan keperluan pelanggan, pembangunan juruteknik juga merupakan teras kepada POE, dengan program latihan yang komprehensif memastikan peningkatan kemahiran yang berterusan.
Inisiatif ini melengkapkan juruteknik dengan pengetahuan lanjutan, mengekalkan mereka di barisan hadapan dalam teknologi automotif untuk penyelesaian isu yang efisien.
Bagaimanapun, Roslan mengakui bahawa PROTON telah pun mengalami transformasi besar, dengan rasionalisasi rangkaian dan pengembangan gudang alat ganti.
“Rasionalisasi rangkaian komprehensif kami memastikan liputan optimum sebagai rangkaian 3S/4S terbesar terdiri daripada 155 cawangan, kami berada pada kedudukan yang baik untuk mencapai dan melebihi jangkaan pelanggan,” tambahnya.

Mengenai ketersediaan alat ganti, beliau berkata, peningkatan kapasiti gudang telah mengurangkan masa penghantaran dengan ketara iaitu sekurang-kurangnya 30%, membolehkan pihaknya menyimpan lebih banyak alat ganti, menyelaraskan pemprosesan pesanan, mengendalikan penghantaran ke luar negara, dan mengekalkan stok barangan kritikal yang lebih besar untuk pembaikian kereta pelanggan yang lebih cepat.
“Ini cara kami untuk mengatakan kami di sini untuk anda, bersedia untuk memastikan anda berada di jalan raya dengan gangguan yang minimum.
“Kami telah membuka 2 gudang baharu secara strategik di Semenanjung Malaysia dan gudang baharu di Malaysia Timur, Kuching dan tidak lama lagi akan dilancarkan di Kota Kinabalu bagi memenuhi permintaan dan bekalan alat ganti di wilayah itu,” ujarnya.
Di sebalik penambahbaikan operasi, PROTON berhasrat untuk mengukuhkan kepercayaan dan keyakinan terhadap jenama dan perkhidmatannya.
Selain itu, PROTON juga mahu memperkasakan rangkaian peniaga, saluran komunikasi terbuka, usaha kolaboratif, sesi bimbingan satu sama satu, dan berkongsi amalan terbaik dalam kalangan pengedar untuk mengukuhkan rangkaian.
Tag:
Ditulis pada
Suhana Veru
Suhana Veru merupakan bekas wartawan Kosmo. Berkecimpung dalam dunia wartawan hampir 14 tahun. Biarpun syarikat Utusan Melayu, tempat saya bekerja sudah ditutup namun semangat juang sebagai wartawan tetap mekar dalam sanubari