- Berita
- Berita Auto
- Honda Malaysia Kekal Jenama Kereta Bukan Nasional Nombor 1
Honda Malaysia Kekal Jenama Kereta Bukan Nasional Nombor 1
Honda Malaysia mengekalkan kedudukannya sebagai jenama kereta nombor satu dalam segmen kenderaan penumpang bukan nasional selama 10 tahun berturut-turut.
Rekod itu dipegang sejak tahun 2014. Maka, tidak hairanlah mengapa jenama itu mampu mencatatkan jualan lebih daripada 80,000 unit kenderaan pada tahun lepas sekali gus mencapai sasaran jualan tahunannya.
Pengarah urusan dan ketua pegawai eksekutifnya, Hironobu Yoshimura berkata, mengakui tahun 2023 adalah tahun yang mencabar di mana mereka perlu menghadapi pasaran yang kompetitif.
“Bagaimanapun, Honda Malaysia berjaya mengatasi dan mencapai sasaran jualan pada 2023 dengan sokongan padu daripada pengedar kami dan Kerajaan Malaysia,” katanya dalam satu kenyataan semalam.
Malah, pencapaian cemerlang tahun ini ujarnya, adalah sebahagian besarnya disumbangkan menerusi pelancaran WR-V pada Julai tahun lepas.
“SUV kecil ikonik itu mendapat sambutan menggalakkan daripada pasaran. Varian RS ialah penyumbang terbesar dimana ia menyumbang 60% daripada jumlah jualan setakat ini.
“Honda telah menjual lebih daripada 7,800 unit WR-V dalam tempoh enam bulan pertama pelancaran sekali gus mengesahkan populariti WR-V di Malaysia,” tambahnya.
Syarikat turut mengakui bahawa kejayaan itu turut disumbangkan dengan empat model baharu yang berjaya dilancarkan pada suku kedua tahun lalu.
Antaranya, sedan segmen-B Honda City facelift, hot-hatch Honda Civic Type R FL5 dan juga model generasi baharu Honda CR-V.
Tiga model paling laris yang dijual Honda Malaysia sepanjang 2023 pula adalah Honda City, HR-V, dan City Hatchback, di mana ketiga-tiganya masing-masing menyumbangkan sebanyak 30%, 25% dan 13% dari jumlah jualan keseluruhan Honda.
Bukan itu sahaja, jualan untuk model hibrid Honda Malaysia (e:HEV) juga meningkat daripada lebih 4,100 unit pada 2022 kepada lebih 7,700 unit pada 2023.
Ini mewakili pertumbuhan 87% yang mengagumkan untuk model e:HEV yang diterima baik di pasaran.
Sehubungan itu, Honda Malaysia cukup komited menyediakan kualiti terbaik dari segi penawaran produk, jualan dan perkhidmatan selepas jualan kepada pelanggannya.
“Syarikat optimis mengenai sektor automotif pada 2024, yang dijangka menjadi satu lagi tahun menarik untuk industri," katanya lagi.
Gallery





Tag:
Ditulis pada
Suhana Veru
Suhana Veru merupakan bekas wartawan Kosmo. Berkecimpung dalam dunia wartawan hampir 14 tahun. Biarpun syarikat Utusan Melayu, tempat saya bekerja sudah ditutup namun semangat juang sebagai wartawan tetap mekar dalam sanubari