- Berita
- EV
- Ujian & Pembangunan Lotus Emeya EV Kini Berakhir – Sah Boleh Lalu Pelbagai Cuaca Ekstrem
Ujian & Pembangunan Lotus Emeya EV Kini Berakhir – Sah Boleh Lalu Pelbagai Cuaca Ekstrem
Program ujian dan pembangunan Lotus Emeya EV telah selesai
Selepas tiga tahun menjelajah 15 negara dan dua benua, kini proses ujian dan pembangunan Lotus Emeya EV telah berjaya diselesaikan. Sepanjang tempoh tersebut, Emeya EV telah mengharungi pelbagai cuaca ekstrem untuk 'menjelma' sebagai sebuah hyper GT versi elektrik yang sempurna.
Salah satu lokasi yang menjadi tapak ujian Emeya EV ialah Lingkaran Artik di Ivalo, Finland. Di sini, kemampuan Emeya diuji sewaktu menempuhi laluan bersalji di dalam suhu ekstrem serendah -25 darjah Celcius.
Ujian dalam musim sejuk ekstrem membantu Lotus untuk menambahbaik sistem suspensi dan brek Emeya EV.
Cuaca sejuk ekstrem ini bukan sahaja membantu Lotus meningkatkan kualiti sistem suspensi dan brek Emeya EV, tetapi juga membolehkan Lotus membangunkan tayar khas untuk musim sejuk dengan kerjasama Pirelli. Ciri lain yang dipertingkat adalah sistem kawalan traksi dan kestabilan serta fungsi bantuan pemandu.
Selain cuaca sejuk di Lingkaran Artik, Emeya turut melalui pelbagai situasi lain seperti jalan B yang tidak rata di UK, jalan lurus di Autobahn Jerman dan laluan bergunung di Mongolia. Selain itu, Emeya turut diuji di beberapa lokasi ujian terkenal lain iaitu litar Nurburgring Nordschleife dan Nardo.
“Proses ujian yang dijalankan di Lotus cukup ketat dan merangkumi penilaian prestasi menyeluruh membabitkan segenap aspek, dari suspensi, pengendalian hinggalah kepada bateri dan tayar,” kata Pengarah Barisan Kenderaan Lotus Emeya, Sylvian Verstaeten.
“Emeya ialah sebuah GT elektrik yang terbaik, direka dan dibangunkan untuk memberikan pengalaman pemanduan optimum kepada pelanggan kami 365 hari setahun dan dalam semua keadaan,” tambahnya.
Tidak terhenti di sini, Lotus akan menjalankan siri ujian tambahan ke atas model ini di lokasi-lokasi terpilih lain seperti Timur Tengah, Amerika Syarikat dan Australia, sebelum penghantaran dimulakan di pasaran-pasaran tersebut.
Untuk makluman, hyper GT elektrik, Emeya, menggunakan sistem dua motor, pacuan semua roda (AWD) dengan kuasa 905 HP dan 985 NM, membolehkannya melakukan pecutan abad dalam masa sepantas 2.78 saat sebelum mencapai kelajuan tertinggi, 265 KM/H. Menggunakan platform yang sama seperti Electre, iaitu Electric Premium Architecture, Emeya dibangunkan dengan pek bateri 102 kWh serta senibina elektrikal yang mampu menampung 400 V yang membolehkan kereta dicas menggunakan pengecas DC sehingga 350 kW.
Tahun lalu, Lotus Cars Malaysia telah melancarkan SUV ini di pasaran Malaysia, diharapkan Emeya EV juga akan tiba di negara kita dalam masa yang terdekat.
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv