- Berita
- Berita Auto
- Terowong SMART Bawah Tanah Di PJ Kini Dipertimbangkan Oleh MBPJ
Terowong SMART Bawah Tanah Di PJ Kini Dipertimbangkan Oleh MBPJ
Pengarah Jabatan Perancangan Pembangunan MBPJ, Lee Lih Shyan.
Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) sedang mempertimbangkan pembinaan laluan bawah tanah yang di bawah Rancangan Kawasan Khas (RKK) untuk Seksyen 19, 51 dan 51A di Petaling Jaya, Selangor, berikutan pembatalan projek Laluan Penyuraian Petaling Jaya (Lebuhraya PJD Link).
Pengarah Jabatan Perancangan Pembangunan MBPJ, Lee Lih Shyan, mengumumkan bahawa terowong sepanjang 1.98 km itu akan merentasi Seksyen 51, 51A, Lebuhraya Persekutuan 2 dan Lebuhraya Pantai Baru (NPE).
Kos keseluruhan untuk pembinaan terowong tersebut dianggarkan sebanyak RM350 juta, menggunakan peruntukan pembangunan daripada akaun amanah bandar yang dikumpulkan oleh pemaju. Beliau juga menjelaskan bahawa Terowong Jalan Raya dan Pengurusan Air Banjir (SMART) dibina dengan tujuan untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas dan mengurangkan banjir di bandar.
Bagaimanapun, cadangan pembinaan Terowong SMART ini masih diragui oleh beberapa penduduk, terutamanya berkaitan keberkesanan terowong untuk menyuraikan kesesakan lalu lintas dengan cadangan alternatif lain yang lebih murah seperti laluan bertingkat (flyover) yang mungkin lebih baik.
"Kita perlu tahu di mana terowong akan bermula dan berakhir. Memandangkan terowong ini bertujuan untuk mengurangkan banjir, kita juga perlu memahami di mana air akan dialirkan," kata seorang pesara jurutera awam, David Yoong.
Beliau menambah, "Berdasarkan maklumat yang kita terima, terowong ini tidak akan menyelesaikan masalah banjir atau lalu lintas."
Terowong SMART sedia ada di KL secara keseluruhannya berkepanjangan 9.7 km, namun hanya 3.3 km digunakan sebagai laluan kenderaan.
Sementara itu, seorang penduduk yang telah lama menetap di Seksyen 51, Jermain Ryan, menyuarakan kebimbangan mengenai pengambilan tanah untuk memajukan projek pembinaan terowong.
"Barisan rumah saya tidak mempunyai lorong pejalan kaki dan mudah terkena banjir. Kami juga terletak di bawah laluan LRT."
Beliau tidak yakin pembinaan terowong berdekatan dengan rumahnya adalah tindakan yang terbaik.
Lee juga telah menjemput penduduk yang terjejas di kawasan tersebut untuk menyertai sesi pertemuan dengan Jabatan Kejuruteraan MBPJ. Selain itu, pihak berkepentingan boleh mengemukakan soalan atau bantahan terhadap RKK bermula hari ini melalui borang yang boleh dimuat turun dari laman web MBPJ.
Sumber: The Star
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv