- Berita
- Berita Auto
- Nak Subsidi Diesel? Wajib Buat Penyelenggaraan Berkala – Pakar
Nak Subsidi Diesel? Wajib Buat Penyelenggaraan Berkala – Pakar
Kemalangan tragis yang meragut tujuh nyawa pada 23 Disember baru-baru ini telah menimbulkan persoalan tentang sejauh mana aspek penyelenggaraan kenderaan berat diberikan perhatian sebelum dibenarkan untuk bergerak di jalan raya.
Rekod Penyelenggaraan Berkala Jadi Syarat Subsidi
Salah satu cadangan yang diberikan untuk menangani isu “teknikal” yang menjadi punca kemalangan, adalah untuk menjadikan rekod penyelenggaraan berkala sebagai syarat utama permohonan subsidi diesel.
Baca: Baru 5 Hari Operasi 'Gempur Teknikal' JPJ Keluarkan Lebih 5,000 Notis Kesalahan Kenderaan Berat
Cadangan ini dilontarkan oleh Ketua Focus Group Manufacturing Technology Management, Fakulti Pengurusan Teknologi dan Perniagaan, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Mohamed Ismail KP Pakir Mohamed yang yakin bahawa langkah ini mampu mendorong pemilik syarikat memastikan kenderaan mereka sentiasa selamat untuk digunakan di atas jalan raya.
"Perkara ini memerlukan komitmen dan sudah tiba masanya pemilik syarikat mengambil tanggungjawab memastikan kenderaan berat milik mereka selamat digunakan dan pastikan dalam pelan perniagaan, ada diperuntukkan untuk kos penyelenggaraan.
Baca: Dalam 6 Tahun, Lebih 1,400 Kematian Akibat Kemalangan Lori
Wujudkan ‘Safety Officer’
Beliau turut mencadangkan agar kerajaan mewajibkan lantikan safety officer sebagaimana yang dilakukan di negara Jepun ke atas pemilik syarikat kenderaan perdagangan. Safety officer memainkan peranan penting iaitu untuk membuat pemeriksaan kenderaan sebelum dibenarkan bergerak keluar dan masuk premis syarikat dan tapak projek.
Insentif Untuk Pematuhan
Bagi menangani isu pematuhan yang rendah, Mohamed Ismail mencadangkan kerajaan memberi insentif seperti pelepasan cukai kepada syarikat yang cemerlang mematuhi peraturan.
Wajibkan Penggunaan Teknologi Penting
Sementara itu, Ketua Pusat Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya, Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Madya Dr Law Teik Hua menyarankan kerajaan agar mewajibkan penggunaan teknologi seperti Tire Pressure Monitoring System (TPMS) untuk mengawasi tekanan tayar secara langsung, serta kawalan kelajuan yang sesuai bagi mengelakkan kemalangan.
“Dengan adanya TPMS dan kadar kelajuan terkawal, keadaan tayar bukan sahaja boleh dipantau secara terus daripada sistem ketika pemanduan, malah pemandu juga boleh menghentikan kenderaan dalam keadaan selamat,” katanya.
Sumber: Bernama
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv