- Berita
- Berita Auto
- Sime Darby Terpaksa Tutup 9 Cawangan Di China – Persaingan Terlalu Sengit
Sime Darby Terpaksa Tutup 9 Cawangan Di China – Persaingan Terlalu Sengit
Sime Darby Bhd menjangkakan tahun yang mencabar bagi divisyen automotifnya susulan peningkatan persaingan akibat lambakan kenderaan dari negara China.
Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Datuk Jeffri Salim Davidson, berkata pengeluar kenderaan China kini menghasilkan lebih banyak kenderaan berbanding permintaan pasaran, menyebabkan lebihan bekalan yang turut membanjiri negara lain. Pasaran China sendiri telah pun berhadapan dengan isu ini yang dijangka akan turut dirasai oleh negara-negara lain.
Penutupan Cawangan di Pasaran China
Sebagai persediaan untuk menghadapi cabaran ini, Sime Darby Motors telah mengambil langkah proaktif dengan menutup sembilan cawangan di China dalam separuh pertama tahun kewangan 2025. Menurut Pengarah Urusan Sime Darby Motors, Andrew Basham, lebih banyak penutupan cawangan dijangka berlaku dalam masa terdekat bagi mengoptimumkan operasi syarikat.
Sime Darby mempunyai rangkaian pengedaran jenama premium di China, termasuk BMW, MINI, Rolls-Royce, Lamborghini, McLaren, Volvo, smart, Genesis, Polestar, Li Auto dan Tesla.
Keuntungan Terjejas, Tetapi Pasaran Lain Masih Kukuh
Kelembapan dalam pasaran China telah memberi kesan langsung kepada prestasi kewangan syarikat. Bagi separuh pertama tahun kewangan yang berakhir pada 31 Disember 2024, pendapatan divisyen automotif merosot kepada RM17.45 bilion berbanding RM18.80 bilion pada tahun sebelumnya.
China menjadi pasaran paling terkesan dengan prestasi jualan yang lemah dan margin keuntungan yang semakin mengecil. Namun begitu, Sime Darby masih menikmati sumbangan kukuh dari pasaran lain seperti Malaysia, Australasia dan Singapura.
Harapan Pemulihan Pasaran
Meskipun berdepan cabaran, terdapat sinar harapan buat pasaran automotif China. Sime Darby optimis bahawa pasaran ini akan pulih hasil daripada inisiatif tukar beli kenderaan, kadar pinjaman yang lebih rendah dan penawaran EV pada harga lebih mampu milik.
Dalam masa yang sama, Sime Darby turut memberi tumpuan kepada pasaran kenderaan elektrik (EV) sebagai sebahagian daripada strategi pertumbuhan jangka panjangnya. Datuk Jeffri Salim Davidson mengesahkan bahawa Sime Darby bakal melancarkan EV Perodua pertama pada Disember 2025, dengan ujian dijadualkan bermula pada Jun 2025. Model tersebut telah menerima maklum balas positif di pameran automotif baru-baru ini.
Selain itu, perkembangan EV Sime Darby semakin pesat di Malaysia dan Singapura, terutama menerusi jualan kenderaan elektrik BYD. Di Malaysia sahaja, jualan BYD dijangka mencecah 1,000 unit sebulan menjelang pertengahan 2025, sekali gus memperkukuh kedudukan syarikat dalam segmen EV.
Sumber: BERNAMA, New Straits Times
Baca: EV Perodua Dijual Tanpa Bateri, Ini Penjelasan Perodua..
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv