- Berita
- Berita Auto
- Apa Nak Jadi, Perkhidmatan Aerotrain Semakin Kerap Tergendala
Nampaknya, gangguan perkhidmatan Aerotrain di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) semakin menjadi-jadi apabila perkhidmatan itu sekali lagi tergendala, malam tadi.
Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) memaklumkan prosedur pemulihan penumpang telah diaktifkan segera sejurus insiden berlaku, dengan pasukan tindak balas lapangan terbang digerakkan bagi membantu penumpang keluar ke terminal dengan selamat.
“Salah satu tren Aerotrain kembali beroperasi pada jam 9.27 malam selepas bekalan dipulihkan, manakala kerja-kerja pembaikan terhadap tren kedua masih dijalankan,” katanya.
Sebagai langkah alternatif, pengendali lapangan terbang turut menyediakan pengangkutan sementara bagi memastikan pergerakan penumpang antara bangunan terminal utama dan satelit tidak terjejas.
“KLIA sedang menjalankan siasatan terperinci bagi mengenal pasti punca sebenar kejadian. Kami memohon maaf atas kesulitan yang dialami dan menghargai kesabaran serta pemahaman semua penumpang sepanjang kerja pemulihan dijalankan,” katanya
Sementara itu, Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, berkata bentuk tindakan bakal diambil akan dibincangkan di peringkat kementeriannya.
Pihak kontraktor juga tidak wajar lepas tangan memandangkan mereka didenda kerana insiden gangguan aerotrain yang tidak sepatutnya berlaku.
"Kita tak bagi alasan kepada syarikat MAHB atau kontraktor. Satu kali gangguan pun kita rasa tak patut. Jadi mereka kena pastikan sebaiknya kalau boleh 100 peratus tak ada apa-apa gangguan. Jadi pihak MAHB akan mendenda pihak kontraktor sebab dia ada dua tahun, dia masih dalam tempoh liabiliti. Apa-apa gangguan dan kalau tak dapat standard perkhidmatan, maka pihak MAHB akan denda.
"Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD) sebagai regulator kepada mana-mana tren sistem, kita juga boleh ambil tindakan kepada MAHB. Perkara ini saya akan bincangkan di peringkat MoT. Walaupun MAHB itu GLC (Syarikat Berkaitan Kerajaan) tetapi ia juga tertakluk kepada pelesenan kita. Jadi melalui APAD, kita boleh ambil tindakan denda (kepada) MAHB kalau mereka tak dapat beri tindakan terbaik kepada penumpang," katanya pada sesi jawab lisan di Dewan Rakyat hari ini.
Gallery
Tag:
Ditulis pada
Suhana Veru
Suhana Veru merupakan bekas wartawan Kosmo. Berkecimpung dalam dunia wartawan hampir 14 tahun. Linkedin https://www.linkedin.com/in/suhana-veru-92020a31a/