- Berita
- Berita Auto
- Makin Ramai Beli Kereta Elektrik Di UK, Tapi Masih Ada Yang Ragu Untuk Beli. Kenapa?
Makin Ramai Beli Kereta Elektrik Di UK, Tapi Masih Ada Yang Ragu Untuk Beli. Kenapa?
Syarikat automobil di seluruh dunia pada hari ini banyak yang mula melakukan perubahan ke arah teknologi yang mampan untuk mengurangkan pemanasan global, pencemaran udara dan sebagainya. Disebabkan oleh permintaan yang tinggi terhadap kenderaan dengan emisi sifar, UK kini telah mengambil tempat Perancis sebagai pengeluar kereta elektrik yang kedua terbesar di Eropah pada suku pertama tahun ini.
Berdasarkan sebuah analisis oleh Matthias Schmidt seorang juruanalisis automotif bebas, kira-kira 31,800 kenderaan elektrik bateri telah terjual di UK dalam masa hanya tiga bulan pertama. Sementara itu, Perancis pula hanya mampu mencapai jumlah jualan sebanyak 30,500.
Merujuk kepada data industri, jualan kereta elektrik yang dicapai oleh UK ini adalah merangkumi 7.5 peratus jualan kesuluruhan kereta di UK.
Walaupun pandemik COVID-19 sedang melanda dunia, lebih daripada setengah juta kereta elektrik telah terjual pada tahun 2020, pencapaian tertinggi pertama dalam sejarah pasaran Eropah. Walau bagaimanapun, jualan dijangka bakal bertambah sehingga satu juta pada tahun ini.
Sementara itu di negara Jerman, dengan jualan sebanyak 64,700 buah kereta pada suku pertama, negara ini memiliki pasaran terbesar bagi kereta elektrik di Eropah. Pencapaian tinggi yang dicapai oleh negara Jerman ini banyak disumbangkan oleh bantuan daripada kerajaan Jerman melalui subsidi.
Manakala Norway pula ialah negara pertama di dunia yang berjaya menjual kereta elektrik terbanyak berbanding kereta bahan bakal fosil pada tahun 2020.
"Berkemungkinan besar, UK akan kekal di tempat kedua dalam pasaran BEV Eropah pada tahun ini, walaupun jauh ke belakang berbanding Jerman, (negara) yang menjadi penggantungan pengeluar untuk memenuhi sasaran seluruh Eropah, terima kasih atas tawaran insentif yang banyak ditawarkan," ujar Schmidt.
Tambah beliau, pengeluar akan diminta untuk meningkatkan lagi jumlah jualan kereta plug-in di UK ketika "make-or-break year" untuk mematuhi had emisi baharu, pasca Brexit.
"Sudah terdapat bukti pengeluar cuba untuk mengeluarkan (lebih banyak) model kereta beremisi rendah di UK."
Selain itu, pengeluar kereta premium Jerman, BMW turut mengurangkan harga bagi kereta elektriknya, i3 pada penghujung Mac 2021 untuk memenuhi had harga yang ditetapkan untuk mendapatkan subsidi kerajaan.
Walaupun jualan kereta elektrik dilihat kian meningkat di UK, ramai pemandu bimbang sekiranya rangkaian pengecasan tidak dapat menampung penggunaan yang terlalu tinggi. Dalam kajian yang dijalankan ke atas pemandu British oleh YouGov, dibawah kebenaran CTEK (syarikat pengecas kereta elektrik), didapati bahawa sebanyak 78 peratus pengguna merasakan bahawa infrastruktur pengecasan masih lagi tidak mencukupi berbanding 65 peratus pengguna daripada negara Eropah yang lain.
Bukan itu sahaja, kajian ini turut mendapati bahawa antara punca utama kenapa orang ramai masih tidak membeli kereta elektrik adalah kerana harga kereta ini yang agak tinggi. Namun begitu, disebabkan oleh permintaan yang tinggi, harga kereta elektrik dianggarkan bakal turun bagi mengalahkan jualan kereta pembakanan fosil. Agaknya bilalah perubahan sebegini akan berlaku di negara kita?
Gallery







Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv