- Berita
- Kereta Baru
- Fuh Lain Macam Teknologi & Ciri Keselamatan Land Cruiser, Patut Laku Keras!
Fuh Lain Macam Teknologi & Ciri Keselamatan Land Cruiser, Patut Laku Keras!
Berita baik kepada yang nak beli kereta Land Cruiser. Ini kerana Toyota Motor Corporation mengumumkan pihaknya telah melancarkan Land Cruiser pada 2 Ogos lalu.
Pada mulanya Toyota Land Cruiser yang dilancarkan pada 1 Ogos 1951, dikenali sebagai Toyota BJ. Sepanjang 70 tahun kewujudannya di pasaran automotif , model berkenaan dikatakan menepati kehendak dan keperluan para pengguna.
Ia telah mencecah jualan kumulatif kira-kira 10.6 juta unit memandangkan ia mendapat sambutan menggalakannya daripada para pelanggannya dari 170 negara.
Land Cruiser baharu ini telah direka bentuk dengan sepenuhnya dan kini didatangkan dengan wishbone berkembar di bahagian hadapan dan sistem suspensi rigi axle di belakang.
Kedua-dua varian ZX dan GR Sport dilengkapi dengan sistem Suspensi Pembolehubah Adaptif Solenoid Linear yang baharu.
Ciri standard yang ditawarkan untuk ZX, GR Sport dan VX ialah stereng kuasa hidraulik bersama penggerak stereng dan kawalan brek elektronik.
Ciri lain yang meningkatkan kestabilan stereng dan pengendalian kenderaan itu ialah Torsen® Limited Slip Differential (LSD). Ia merupakan ciri standard untuk varian ZX.
Bagi menyokong pemanduan off-road, terdapat Multi-Terrain Select dimana pemandu boleh memilih enam mod iaitu, Auto, Dirt, Sand, Mud, Deep, Snow dan Rock.
Malah, fungsi itu kini boleh digunakan untuk off-road memandangkan kapasiti operasinya telah diperluaskan ke mod jarak jauh, H4.
Ia juga dilengkapi dengan Multi-Terrain Monitor. Ia merupakan satu sistem yang menggunakan empat kamera untuk membantu pemandu memeriksa keadaan di sekitar kenderaan.
Terdapat juga paparan skrin bersaiz 12.3 inci (pilihan pengeluar kereta) dengan fungsi paparan off-road yang mempamerkan data inclinometer, daya pecutan, brek termasuk beberapa maklumat lain.
Land Cruiser baharu itu didatangkan dengan dua pilihan trenkuasa enjin turbo berkembar V6 bersesaran, 3.5 liter yang mampu menjana 409 kuasa kuda dan tork 650 Nm. Bagi enjin turbo berkembar V6 bersesaran diesel, 3.3 liter pula, kuasa maksimumnya pula ialah 305 kuasa kuda dan tork 700Nm.
Menjengah bahagian luarannya pula, kenderaan ini dikatakan masih mengekalkan dimensi panjangnya (bergantung kepada varian) dan panjang jarak roda.
Bagaimanapun, kedua-dua gril radiator dan lampu hadapah kini diposisikan lebih tinggi manakala bahagian bawah bampar di hadapan dan belakang juga telah ditinggikan bagi mengelak sebarang halangan.
Kini, terdapat warna baharu yang dikenali sebagai Precious White Pearl.
Bagi ruang dalamannya, terdapat beberapa perubahan termasuk kerusi hadapan telah dialihkan di barisan belakang, manakala tempat kerusi barisan kedua dan ketiga juga dikatakan telah dikemaskini dengan penuh teliti.
Malah, tempat kerusi di barisan ketiga juga boleh diselaraskan sehingga ke lantai bagi memuatkan lebih banyak beg bagasi.
Panel instrumen mendatar yang menggunakan pemantau enam jarum boleh mengesan kelajuan, minyak, suhu air, tekanan minyak termasuk jika permukaan jalan raya tida rata.
Hadir dengan Monitor Pelbagai Rupa Bumi (Multi-Terrain Monitor) untuk pandangan depan lebih jelas, manakala sistem Pilihan Pelbagai Rupa Bumi (Multi-Terrain Select) menawarkan fungsi mod pemanduan dan talaan secara automatik.
Ia juga dilengkapi dengan sistem keselamatan seperti kawalan turun bukit dan kawalan crawl.
Penukaran mod ini ditempatkan di satu tempat mengikut jenis: pemanduan, sistem tork pemanduan, sistem audio dan sistem penyaman udara.
Antara lain yang terdapat di ruang dalamannya ialah kedua-dua tempat duduk hadapan dan barisan kedua dilengkapi dengan fungsi pemanas tempat duduk dan terdapat kotak sejuk untuk meletakkan makanan dan minuman.
Saluran udara di bahagian pemandu juga dilengkapi dengan teknologi nanoeTM *4 X
Tetapi tahukah anda bahawa Land Cruiser yang baharu ini dilengkapi dengan paparan skrin sentuh bersaiz 12.3 inci yang beresolusi tinggi selain boleh mengingati lebih tiga tetapan kenderaan.
Sungguh hebat! Ini juga termasuk posisi pemanduan, tetapan dalaman dan paparan selain bagi keselesaan pemilik kenderaan ini.
Malah, but belakang berkuasa bebas tangan dimana ia membolehkan pemandunya membawa kunci pintar untuk membuka dan menutup kenderaan itu secara automatik.
Jika anda bertanya mengenai apakah ciri keselamatan yang terdapat pada jentera ini? Ya, ia dilengkapi dengan sistem pengimbas cap jari bagi menghidupkan enjin namun pengesahan cap jari ini diperlukan untuk individu yang menggunakan kenderaan Toyota buat pertama kali.
Bagi menghidupkan kereta ini, pemandunya perlu membawa kunci pintar, tekan pedal brek dan sentuh sensor cap jari di butang start.
Jika cap jari itu tidak sepadan dengan cap jari yang didaftarkan maka, enjin kenderaan tidak boleh dihidupkan.
Sebagai keselamatan, dua fungsi ditambahkan pada sistem pra-pelanggaran. Ini termasuk fungsi mengesan kenderaan yang akan datang di kawasan simpang dan pejalan kaki yang akan melintas jalan apabila kenderaan ini membuat pusingan.
Antara ciri keselamatan lain termasuk brek sokongan tempat letak kereta, fungsi mencuci kamera, pemantau titik buta dan Sambungan ITS.
Sementara itu, varian GR Sport pula dilengkapi dengan ciri eksklusif! Antaranya, gril radiator istimewa, bamper hadapan dan belakang juga dikatakan agak istimewa.
Ia juga terdiri daripada roda eksklusif berwarna hitam, rim aloi aluminium 18 inci (warna mud grey) serta terdapat lambang di bahagian (hadapan/sisi/ belakang) pemegang pintu sisi luar (Hitam), dan cermin pintu (Hitam).
Ciri dalamannya juga eksklusif termasuk roda stereng kulit asli yang khas (corak tenunan karbon bermesin dengan lambang GR), kerusi hadapan juga istimewa kerana digandingkan dengan lambang GR, dekorasi dalaman (panel serat karbon), warna dalaman (GR-eksklusif Hitam dan Dark Red) dan kunci pintar.
Maka, tidak hairan kebolehpercayaan dan umur yang panjang Land Cruiser sebenarnya membawa kepada popularitinya yang meletup, terutama di Malaysia.
Tahniah Toyota!
Gallery
































































Tag:
Ditulis pada
Suhana Veru
Suhana Veru merupakan bekas wartawan Kosmo. Berkecimpung dalam dunia wartawan hampir 14 tahun. Biarpun syarikat Utusan Melayu, tempat saya bekerja sudah ditutup namun semangat juang sebagai wartawan tetap mekar dalam sanubari