- Berita
- Berita Auto
- Bateri Terpakai Audi e-Tron Diguna Semula Sebagai Sumber Kuasa Kilang
Bateri Terpakai Audi e-Tron Diguna Semula Sebagai Sumber Kuasa Kilang
Audi dan RWE bekerjasama dalam projek peralihan tenaga. Projek ini dilaksanakan dengan cara menempatkan sebuah fasiliti storan bateri litium-ion terpakai daripada kereta elektrik Audi untuk membekalkan kuasa kepada kilang.
Dengan menggunakan 60 sistem bateri, fasiliti storan teknologi terbaharu ini akan memberi kuasa sebanyak 4.5 megawatt jam (MWj) elektrik untuk kilang di Lake Hengstey.
Ahli lembaga pembangunan teknikal Audi AG, Oliver Hoffman berkata, "Mobiliti karbon-neutral adalah matlamat utama Audi. Kerjasama dengan RWE ini bertujuan untuk mendemonstrasikan kemungkinan yang ada untuk menggunakan sumber-mesra bateri bervoltan tinggi terpakai dan integrasi pintarnya kepada grid kuasa masa depan. Di samping itu, kami juga sudah memikirkan masa selepas fasa penggunaan dan sedang meningkatkan usaha untuk memastikan bateri dapat dikitar semula secara efektif."
Bateri yang digunakan dalam projek ini ialah bateri-bateri yang telah disediakan untuk projek pembangunan kenderaan Audi e-Tron.
Tindakan ini diambil kerana bateri masih lagi memiliki baki kapasiti lebih daripada 80 peratus selepas digunakan pada kereta. Dengan kapasiti setinggi ini, 'bateri hayat kedua' ialah sumber yang sempurna untuk digunakan dalam sistem storan kuasa pegun kilang.
Bergantung kepada bagaimana ia pernah digunakan sebelum ini, bateri terpakai ini masih mempunyai baki hayat sehingga 10 tahun. Bukan itu sahaja, tindakan ini juga dapat menjimatkan lagi kos.
RWE telah pun membina kawasan seluas 160 meter persegi untuk menempatkan 60 modul bateri yang berkeberatan kira-kira 700 kg.
Pemasangan sistem bateri di sini berjaya disempurnakan pada bulan Oktober, manakala proses tempahan komponen individu pula dimulakan pada bulan November.
Ketua Pegawai Operasi, RWE Generation SE, Roger Miesen berkata, "Storan bateri yang berkuasa memainkan peranan yang penting dalam revolusi tenaga. Teknologi storan fleksibel diperlukan untuk mengimbangi turun naik jangka pendek yang berlaku dalam tenaga boleh diperbaharui serta bagi menstabilkan grid.
Bersama-sama dengan Audi, di Herdecke, kami mengkaji bagaimana bateri bervoltan tinggi yang berada di penghujung hayat daripada kereta elektrik ini dapat berfungsi sebagai peranti storan tenaga pegun apabila disambungkan antara satu sama lain. Penggunaan storan 'hayat kedua' ini merupakan alternatif mampan bagi bateri-bateri baharu. Pengalaman yang dimiliki daripada projek ini akan membantu kami mengenalpasti cara penggunaan yang paling menjimatkan kos untuk mengendalikan sistem bateri sebegini."
Dapatan daripada pengalaman projek fasiliti storan di Herdecke ini juga dapat membantu RWE membina dan mengendalikan fasiliti storan berlandaskan bateri EV yang lebih besar pada masa akan datang.
Gallery




Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv