- Berita
- Berita Auto
- Keputusan Separuh Masa Rali Dakar, Tiga Audi RS Q E-Tron Membuktikan Kehebatan
Keputusan Separuh Masa Rali Dakar, Tiga Audi RS Q E-Tron Membuktikan Kehebatan
Untuk membuktikan keupayaan sistem elektrik yang dihasilkan, Audi telah mengambil bahagian dalam perlumbaan padang pasir, Rali Dakar.
Menakjubkan, dalam tempoh hanya separuh masa perlumbaan, Audi telah berjaya meraih enam podium.
Ahli lembaga pembangunan teknikal Audi, Oliver Hoffman menyatakan, "Apa yang telah saya lihat daripada pasukan sehingga tiba hari rehat Rali Dakar cukup mengagumkan saya. Pasukan kami telah membangunkan Audi RS Q e-tron dalam masa rekod. Daripada awal lagi, kami telah menunjukkan tahap kesukanan yang tinggi. Pemandu, pemandu ganti dan seluruh pasukan menunjukkan prestasi pasukan yang hebat. Dan teknologi canggih kami memenuhi jangkaan."
Sebagai permulaan, Carlos Sainz dan Lucas Cruz telah menarik perhatian media seawal empat hari pertama pertandingan berlangsung.
Pemenang Dakar sebanyak tiga kali ini telah berjaya memberikan kemenangan pertama kepada Audi RS Q e-tron pada laluan 338 km.
Cukup menakjubkan kerana mereka mencatatkan purata kelajuan 138 km/j, angka yang mengagumkan untuk laluan yang tidak berturap.
Buat masa ini, Mattias Ekström terpilih sebagai pemandu Audi yang terbaik pada kedudukan ke-14, sementara itu Carlos Sainz pula di tangga ke-25 dan Stéphane Peterhansel di tangga ke-71.
Pengarah Pengurusan Audi Sport GmbH, Julius Seebach berkata, "Semangat yang ada dalam pasukan membuatkan saya bangga. Perpaduan di sepanjang perlumbaan separuh akhir ini menunjukkan betapa pasukan ini telah banyak berkembang sebagai sebuah unit. Fasa persediaan juga terlalu intensif supaya mereka siap untuk berlumba daripada awal.
Daripada sebuah lembaran kertas yang kosong, sehinggalah ke padang pasir, kami hanya ada masa selama setahun untuk membangunkan kenderaan paling kompleks dalam sejarah Audi Motorsport ini. Bagi saya, perpaduan dalam pasukan sangat penting dalam semua kejayaan yang telah dicapai, yang sudah pun melebihi daripada apa yang dijangkakan oleh pendatang baru untuk Dakar pertama."
Kerumitan ketiga-tiga buah prototaip ini cukup tinggi, buat pertama kalinya, konsep pemanduan alternatif menggabungkan e-trenkuasa dengan sel bervoltan tinggi dan juga penukar tenaga yang mempunyai tahap efisien yang tinggi.
Walau bagaimanapun, walaupun hanya melalui fasa ujian yang pendek, sistem ketiga-tiga kereta dapat beroperasi dengan baik tanpa sebarang masalah apabila melalui kawasan padang pasir yang mencabar.
Namun begitu, Audi juga perlu berhadapan dengan pelbagai cabaran khas Dakar Rally di sepanjang laluan berkepanjangan 4,700 km.
Sebagai contoh, selain kesukaran navigasi pada hari kedua, kerosakan suspensi turut menggugat kedudukan pasukan.
Stéphane Peterhansel berkemungkinan telah merosakkan rim dan juga wishbone bawah pada suspensi belakang disebabkan oleh batu pada hari kedua rali.
Pengarah Pembangunan Audi Sport Racing, Stefen Dreyer menyimpulkan, "Kami terkejut kerana satu-satunya halangan yang telah dilalui ialah (kerosakan) pada bahagian yang konvensional seperti suspensi. Sungguh mengagumkan bahawa konsep pemanduan inovatif kami ini dapat berfungsi tanpa sebarang masalah, begitu juga dengan prestasi kenderaan ini. Dalam masa yang sama, kami sedar bahawa perjalanan rali ini masih lagi jauh. Matlamat kami masih lagi untuk tiba di Jeddah dalam masa seminggu dengan ketiga-tiga kereta."
Gallery
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv