- Berita
- Berita Auto
- Apa Kata Pakar Ekonomi? Ini Jawapan Mereka!
Sedar atau tidak, tinggal dua bulan lagi untuk rakyat Malaysia menikmati insentif Pengecualian Cukai Jualan dan Perkhidmatan SST ke atas pembelian keluaran kenderaan tempatan atau import sedan.
Seperti sedia maklum, harga kereta dengan SST akan tamat setibanya bulan Jun nanti.
Namun apa yang masih menjadi teka-teki ialah adakah pengecualian SST kereta akan dilanjutkan atau dibatalkan?
Setakat ini, kerajaan masih kunci mulut, enggan mengumumkan sebarang status SST kereta biarpun berbaki dua bulan lagi.
Untuk itu, Caricarz mendapatkan pandangan pakar ekonomi apakah kesan terhadap ekonomi jika SST kereta diteruskan?
Ini Jawapannya!
Pakar ekonomi menyifatkan bahawa jika pengecualian cukai jualan kereta (SST) masih diteruskan, pendapatan negara akan terus terjejas.
Ia berikutan ekonomi negara masih belum pulih dengan sepenuhnya.
Ikuti temubual Caricarz bersama Ketua Pakar Ekonomi Bank Islam Malaysia Bhd, Dr Mohd Afzanizam Abdul Rashid dan Pensyarah Kanan, Jabatan Sains Sosial dan Pengurusan Fakulti Kemanusiaan, Pengurusan dan Sains Universiti Putra Malaysia (UPM) Kampus Bintulu, Sarawak, Shairil Izwan Taasim.
Apakah pendapat Dr. mengenai pertumbuhan ekonomi negara ketika ini?
Ekonomi negara masih belum pulih sepenuhnya meskipun Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia dijangka terus bertambah baik dengan berkembang antara 5.3 dan 6.3 peratus pada tahun ini.
Wajarkah SST kereta dilanjutkan lagi?
Jika SST kereta dilanjutkan, ia sebenarnya memberi kesan positif terutama kepada pemain industri automotif.
Bermula daripada rangkaian pembuatan, pembiayaan insurans sehinggalah kepada pembekal-pembekal komponen alat ganti, semua pihak yang terlibat ini meraih keuntungan masing-masing.
Ini akan mendorong ke arah pemulihan sektor swasta yang lebih kukuh serta disokong oleh penambahbaikan pasaran buruh atau tenaga kerja akan menjadi pemacu pertumbuhan utama pada 2022.
Malah, kadar pengangguran dijangka turun kepada 4.0 peratus.
Apabila aktiviti ekonomi meningkat, kadar pengangguran dijangka terus berkurangan pada 2022 kepada kira-kira 4.0 peratus daripada tenaga buruh.
Selain itu, dengan adanya SST, jualan kereta akan terus melonjak dan ia akan terus memberi keuntungan besar kepada pengusaha kereta.
Ada kewajaran untuk meneruskan SST kerana ia sebenarnya membantu banyak pihak.
Apakah pula keburukannya jika SST diteruskan buat kali ketiga?
Tidak dinafikan, ada kontranya.
Jika SST diteruskan kali ini, ia akan menjejaskan pedapatan negara. Semua sedia maklum, ekonomi negara masih belum pulih dengan sepenuhnya.
Melihat situasi kini, adakah orang ramai wajar membeli kenderaan sebelum SST tamat pada 30 Jun ini?
Bergantung kepada keadaan. Jika kenderaan yang dimiliki itu memerlukan penyelenggaraan yang berkala, maka sudah tiba waktunya untuk tukar kepada kenderaan yang baharu.
Semuanya bergantung keperluan individu itu sendiri.
Sementara itu, Pensyarah Kanan, Jabatan Sains Sosial dan Pengurusan Fakulti Kemanusiaan, Pengurusan dan Sains Universiti Putra Malaysia (UPM) Kampus Bintulu, Sarawak, Shairil Izwan Taasim juga senada dengan Dr. Mohd Afzanizam.
Beliau berpendapat bahawa:
Sumber pendapatan kerajaan akan terjejas sekiranya SST terus dilanjutkan!
Hasil unjuran SST bagi 2022, ia cuma mencatatkan 11.8 peratus iaitu agak rendah berbanding 12 peratus pada tahun 2020.
Walaupun pengecualian SST dapat meningkatkan hasil jualan dengan memberi nilai tambah kepada ekonomi namun peningkatan kadar inflasi barangan keperluan kini wajar ditangani oleh pihak kerajaan terlebih dahulu.
Kerajaan sepatutnya memberi perhatian subsidi dan pengecualian cukai bersasar.
Adakah SST perlu dilanjutkan atau sudah masanya dibatalkan?
Pemulihan ekonomi telah berlaku dalam industri automotif dengan pelbagai bantuan daripada pihak kerajaan.
Data perangkaan turut menunjukkan peningkatan jualan kenderaan bermotor meningkat 19.4 peratus bagi Januari 2022.
Oleh itu, adalah wajar pengecualian SST dibatalkan dan kerajaan perlu memfokus menambah pendapatan dengan memperbaiki perkhidmatan awam dan infrastruktur pengangkutan awam daripada hasil SST.
Ketika ini, pengeluar kereta sedang berusaha untuk menyelesaikan kesemua tempahan yang tertunggak, jadi adakah sesuai rakyat Malaysia membeli kereta sementara SST masih ada?
Proses peralihan ke endemik, pengguna perlu memfokus kepada sara hidup iaitu keperluan harian seperti makan minum.
Pemilikan kenderaan adalah alternatif atau pilihan pengguna sekiranya perkhidmatan awam di tempat pengguna adalah baik.
Kini pengguna harus meningkatkan aliran tunai yang baik dalam fasa pemulihan ekonomi individu berbanding menambah bebanan hutang dengan pembelian kenderaan.
Sehingga kini, kerajaan masih tidak bersuara, adakah tempoh lanjutan pengecualian cukai tersebut akan diteruskan seperti mana yang diharapkan oleh syarikat pengeluar kenderaan, ia masih menjadi tanya?
Apapun, perkiraan SST dilihat agak rumit. Anda boleh rujuk disini.
Apakah pula pendapat anda, adakah SST perlu dilanjutkan atau dibatalkan?
Kongsikan pendapat anda dibawah ruangan ini!
Tag:
Ditulis pada
Suhana Veru
Suhana Veru merupakan bekas wartawan Kosmo. Berkecimpung dalam dunia wartawan hampir 14 tahun. Biarpun syarikat Utusan Melayu, tempat saya bekerja sudah ditutup namun semangat juang sebagai wartawan tetap mekar dalam sanubari