- Berita
- Berita Auto
- Audit Dedahkan Isu e-Services JPJ, Imigresen Tidak Efisien
Laporan Ketua Audit Negara 2021 Siri 1 mendedahkan bahawa objektif projek e-Services oleh syarikat perkhidmatan kementerian pengangkutan dan dalam negeri, serta Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) tidak tercapai sepenuhnya kerana aspek pengurusan perkhidmatan tidak dilaksanakan dengan cekap dan berkesan.
“Tidak dinafikan projek perkhidmatan konsesi kerajaan elektronik atau e-Services membantu kerajaan meluaskan penyampaian perkhidmatan kepada rakyat tetapi objektifnya masih belum tercapai sepenuhnya.
“Kelewatan memuktamadkan perjanjian menyebabkan pembayaran caj perkhidmatan di luar perjanjian berjumlah RM73.43 juta dibuat melalui kelulusan pengecualian khas.
“Pengurusan perjanjian yang lemah juga menyebabkan kelewatan penghantaran hasil berjumlah RM38.94 juta dalam JPJ dan RM252.01 juta dalam JIM ke dalam akaun kerajaan, mengakibatkan hasil tidak diakaunkan dalam jangka masa [sepatutnya].
"Penalti berjumlah RM1.56 juta yang perlu dibayar kepada JPJ juga masih belum dijelaskan oleh syarikat perkhidmatan," katanya.
Jabatan Imigresen Malaysia (Foto: HM)
Laporan tersebut turut menunjukkan bahawa terdapat 10,726 transaksi permohonan yang tidak berjaya membabitkan RM19.74 juta masih disimpan dalam akaun bank syarikat perkhidmatan.
Laporan itu menyatakan sebanyak 7,586 transaksi pembaharuan lesen kenderaan bermotor dengan jumlah RM0.69 juta dibuat dari September 2021 hingga Mac 2022 melalui kiosk dokumen pengenalan diri yang tidak dinyahaktifkan, walaupun perjanjian tidak membenarkan pembaharuan dilakukan di Sabah dan Sarawak.
Jabatan Pengangkutan Malaysia (Foto: Selangor Kini)
Ketua juruaudit negara mengesyorkan JIM mempercepatkan proses memuktamadkan perjanjian tambahan untuk mengelakkan pembayaran di luar perjanjian daripada berulang.
“JPJ dan JIM perlu memastikan prosedur kutipan dan kiriman bayaran adalah jelas dan teratur supaya hasil kerajaan dapat diurus dengan baik dan cekap.
“Pengiriman wang mesti dibuat dalam tempoh masa yang ditetapkan supaya hasil kerajaan dikira dengan segera.
"Penalti juga mesti dikenakan ke atas syarikat perkhidmatan dalam tempoh masa yang sesuai," kata laporan itu.
Tambahnya lagi, untuk mengelakkan risiko penyalahgunaan dan kebocoran data peribadi orang ramai, JPJ dan JIM perlu memastikan keselamatan data yang dimasukkan pengguna ke dalam portal syarikat perkhidmatan.
Sumber: FMT
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv