- Berita
- Berita Auto
- Strategi Pelbagai Laluan Toyota, Lebih Realistik Untuk Capai Neutraliti Karbon?
Strategi Pelbagai Laluan Toyota, Lebih Realistik Untuk Capai Neutraliti Karbon?
Pameran potongan Toyota Prius yang menunjukkan sistem hibrid yang digunakan
UMW Toyota Motor (UMWT) telah mendedahkan strategi pelbagai laluan atau multi-pathway untuk membantu Malaysia mencapai neutraliti karbon menjelang tahun 2050 dalam satu acara tertutup yang diadakan di ibu pejabatnya di Shah Alam, semalam.
UMWT telah mendaftarkan unit contoh Toyota bZ4X, sebuah kenderaan elektrik bateri (BEV), untuk dinilai oleh pasukan teknikal dan pihak yang berkepentingan dalam sektor kerajaan dan swasta.
Toyota bZ4X
Sebelum ini, UMWT telah menghantar lima unit Toyota Mirai, sebuah kenderaan elektrik sel bahan api hidrogen (FCEV), kepada SEDC Energy Sarawak dan Yang Amat Berhormat Datuk Patinggi Tan Sri (Dr) Abang Haji Abdul Rahman Zohari Bin Tun Datuk Abang Haji Openg sebagai sebahagian daripada usaha meluaskan ekonomi hidrogen negeri tersebut.
Komitmen UMWT untuk memberikan penyelesaian terbaik kepada pelanggan Malaysia dapat dilihat melalui penghasilan model BEV bZ4X, FCEV Mirai dan juga model HEV Toyota Corolla Cross Hybrid.
Corolla Cross Hybrid Electric (kiri) dan Camry Hybrid (kanan)
Di dalam pameran tersebut, dipaparkan sistem hibrid Toyota, melambangkan dominasi Toyota dalam teknologi HEV dengan lebih daripada 18.1 juta unit terjual di seluruh dunia sejak 1997. Sehingga kini, Toyota telah menjual lebih daripada 20 juta kenderaan elektrik di seluruh dunia, mengurangkan CO2 sebanyak 165 juta tan metrik.
Teknologi hibrid Toyota generasi ke-4 yang dipamerkan
Jelas Toyota, buat masa ini, teknologi HEV adalah penyelesaian yang paling praktikal dan berpatutan dari segi kos untuk rakyat Malaysia. Sekiranya diketengahkan, matlamat untuk mengurangkan pembebasan karbon dapat dilakukan dengan segera tanpa gangguan aspek lain seperti kebimbangan perjalanan jarak jauh, satu perkara yang kekal menjadi isu pengguna EV tulen sehingga kini.
Presiden UMWT, Datuk Ravindran K, mengumumkan bahawa UMWT akan memperkenalkan lebih banyak model HEV pada tahun 2023. Dalam masa yang sama, Toyota juga mengakui bahawa teknologi BEV akan menjadi sangat penting untuk mencapai neutraliti karbon dan akan melancarkan model BEV dalam masa terdekat sebaik negara memiliki infrastruktur yang baik untuk menyokong sistem ini.
UMWT akan terus menilai pelbagai pilihan yang ada sebelum memperkenalkan model-model ini secara rasmi dalam pasaran Malaysia. Menurut Datuk Ravindran K, "Kami percaya dalam memberikan pilihan kepada pelanggan. Mereka akan menentukan penyelesaian hijau terbaik untuk mereka."
Logo dan slogan Toyota yang dipaparkan di ibu pejabatnya di Shah Alam
Selain itu, UMWT akan membantu Malaysia dalam usaha mencapai matlamat menyediakan 4,000 titik cas kenderaan elektrik menjelang akhir tahun ini bagi membentuk ekosistem yang mesra BEV.
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv