- Berita
- Berita Auto
- Pasukan Khas Baharu Ditubuhkan Untuk Majukan EV Malaysia
Pasukan Khas Baharu Ditubuhkan Untuk Majukan EV Malaysia
Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI), YB Senator Tengku Datuk Seri Utama Zafrul Aziz.
Tahun lalu, kerajaan telah menubuhkan sebuah pasukan khas untuk mernguruskan dan merancang dasar bagi kenderaan elektrik (EV), kali ini, usaha untuk membangunkan EV di negara diteruskan lagi dengan penubuhan pasukan terbaru, Pasukan Khas Strategi Semikonduktor Kebangsaan (NSSTF).
NSSTF akan memainkan berperanan sebagai platform untuk memajukan ekosistem semikonduktor dan membantu menarik pelaburan strategik bagi sektor EV. Pengumuman ini dibuat oleh Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI), YB Senator Tengku Datuk Seri Utama Zafrul Aziz.
Pasukan khas tersebut akan dipengerusikan oleh menteri MITI dan membabitkan penyertaan daripada pelbagai kementerian, ahli akademik, serta pemain industri tempatan dan global.
Menurut Tengku Zafrul, penubuhan NSSTF dapat membantu untuk memperkukuhkan lagi sektor ini, yang kini menyumbang 13% kepada aktiviti pemasangan, ujian dan pembungkusan cip di peringkat global serta 10% kepada pasaran semikonduktor global.
Industri semikonduktor cukup penting di Malaysia kerana menjadi tunjang dalam sektor elektrikal dan elektronik (E&E) negara, serta industri berasaskan teknologi lain seperti kenderaan elektrik (EV).
Dalam aspek EV, seperti yang dinyatakan di awal artikel, kerajaan sebelum ini telah menubuhkan pasukan khas EV iaitu NEVTF bagi mempercepatkan pertumbuhan EV negara. Namun begitu, perkembangan sektor ini dilihat masih perlahan sehingga satu lagi jawatankuasa ditubuhkan iaitu, Jawatankuasa Pemacu EV Kebangsaan (NEVSC). Penubuhan NEVSC diharapkan dapat mempercepatkan proses terutamanya proses pengesahan pengecas EV di bawah tanggungjawab Suruhanjaya Tenaga (ST).
Bagaimanapun, berdasarkan maklum balas daripada syarikat pengendali titik pengecasan (CPO) dan pihak jenama automotif, didapati bahawa Pasukan Khas dan Jawatankuasa Pemacu ini tidak cukup pantas untuk memastikan sasaran 10,000 pengecas EV dapat dicapai menjelang tahun 2025 seperti yang disasarkan oleh kerajaan.
Sekiranya anda membaca laporan-laporan kami sebelum ini, masih banyak pengecas EV yang telah disediakan terbiar, ada yang sehingga berbulan lamanya kerana isu pelesenan.
Selain itu, kami juga mendapati bahawa portal MEVNet oleh PLANMalaysia tidak memberikan gambaran dan maklumat sebenar tentang perkembangan EV di Malaysia.
Dalam sesi temu bual dengan FMT, Zafrul memaklumkan bahawa Malaysia tetap sebuah destinasi yang menarik bagi pelabur EV seperti Tesla. Setakat ini, Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) telah meluluskan 59 projek bernilai RM26.2 bilion dalam sektor EV dan ekosistem berkaitan antara tahun 2018 dan 2023, termasuk dalam pemasangan kenderaan, pembuatan komponen dan komponen pengecas.
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv