- Berita
- Global
- Tayar Perlu Selamat, Boleh Guna Lama, Ini Baru Betul!
Kesatuan Eropah kini memperkenalkan peraturan baharu dimana tayar kenderaan yang dikeluarkan mestilah selamat dan boleh digunakan untuk tempoh lama.
Berdasarkan peraturan baharu yang dikenali sebagai R117-04, sesebuah tayar mesti menawarkan prestasi terbaik di kawasan cuaca basah walaupun ia telah haus pada tahap minimum.
Berkuat kuasa 1 Julai lepas, undang-undang baharu ini menetapkan bahawa tayar yang telah haus setakat 1.6 mm mesti menawarkan prestasi cengkaman basah yang sama seperti tayar baharu.
Untuk mengukur prestasi cengkaman basah tayar ini, EU akan cuba membrek kenderaan dengan tayar baharu yang dipandu laju dari 80 KM/J hingga 20 KM/J di permukaan basah.
Selain itu, ia juga bertujuan untuk memastikan jangka hayat sesebuah tayar adalah lebih lama.
Langkah itu dilihat penting bagi mengelakkan kemalangan jalan raya selain mengurangkan pemandu membuang tayar mereka lebih awal dimana ia dapat meminimumkan kesan negatif kepada alam sekitar daripada pembuangan tayar.
Antara jenama tayar Eropah yang telah menyatakan sokongan mereka terhadap ketetapan baharu ini ialah Michelin, dimana pengeluar tayar terbesar dunia itu mengatakan bahawa pemandu di EU boleh menjimatkan sehingga €7 bilion (RM35 bilion) dalam penggantian tayar pramatang.
Pembuat tayar Perancis itu juga menyatakan bahawa dalam kajian dalaman mereka, lebih 50% tayar kereta kini diganti sebelum mencapai kedalaman bunga 3mm.
Malah, Michelin menganggarkan bahawa peraturan baharu ini sebenarnya boleh mengurangkan penggunaan tayar di Eropah sebanyak 128 juta unit, mengurangkan pelepasan karbon dioksida daripada pengeluaran tayar sehingga 6.6 juta tan metrik.
Jika keputusan sedemikian diterima pakai pada skala global, Michelin berkata ia boleh menjimatkan sehingga 400 juta tayar setiap tahun.
Buat masa ini, peraturan baharu ini hanya dilaksanakan di negara EU, manakala negara lain seperti Australia telah menyatakan minat mereka untuk menerima pakai rangka kerja undang-undang yang sama ini.
Sebaliknya di Malaysia, tiada sebarang maklum balas diberikan oleh mana-mana pihak berkaitan penerimaan peraturan mengenai tayar yang dilaksanakan di negara-negara EU.
Apa pula pendapat anda tentang peraturan tayar baharu yang dilaksanakan oleh EU ini?
Bolehkah peraturan yang sama digunakan untuk negara kita untuk mengelakkan lebih banyak kemalangan berkaitan jalan raya dan membantu rakyat Malaysia menjimatkan penukaran tayar mereka?
Kongsikan pendapat anda!
Gallery






Tag:
Ditulis pada
Suhana Veru
Suhana Veru merupakan bekas wartawan Kosmo. Berkecimpung dalam dunia wartawan hampir 14 tahun. Biarpun syarikat Utusan Melayu, tempat saya bekerja sudah ditutup namun semangat juang sebagai wartawan tetap mekar dalam sanubari