- Berita
- EV
- Malaysia Mampu Main Peranan Penting Dalam Pengeluaran Bateri EV & Kitar Semula E-Waste
Malaysia Mampu Main Peranan Penting Dalam Pengeluaran Bateri EV & Kitar Semula E-Waste
e.MAS 7, EV pertama di bawah jenama nasional, Proton, dijangka akan dilancarkan tidak lama lagi.
Malaysia berpotensi untuk memainkan peranan penting dalam pasaran global bagi bateri kenderaan elektrik (EV) dan kitar semula barangan elektronik (e-waste) yang sedang berkembang pesat, lapor The Malaysian Reserve.
Menurut Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA), pasaran bateri EV di negara ini dijangka menunjukkan pertumbuhan pada kadar tahunan sebanyak 5.28% antara 2022 dan 2027. Negara ini turut menetapkan matlamat untuk memiliki sejumlah 1.5 juta EV di jalan raya menjelang 2040, mewakili sekitar 6% hingga 7% daripada jumlah kenderaan, yang menggambarkan peningkatan permintaan terhadap EV dan keperluan penyelesaian kitar semula bateri.
Di peringkat antarabangsa, pasaran kitar semula bateri EV dijangka mencecah AS$6.5 bilion (RM27.56 bilion) menjelang tahun 2030, dengan kadar pertumbuhan tahunan terkumpul (CAGR) sebanyak 37.1%. Lonjakan permintaan EV, serta peraturan kitar semula yang lebih ketat dan keperluan untuk bahan mentah yang kritikal, menyumbang kepada pertumbuhan pesat sektor ini.
Cabaran Semasa
Penerangan mengenai fungsi Tesla oleh kakitangan Tesla Malaysia kepada pembeli terawal Tesla Model Y.
Malaysia telah berjaya menarik lebih RM5 bilion pelaburan langsung asing (FDI) daripada syarikat automotif global seperti Tesla, BYD dan Geely yang mengukuhkan lagi kedudukan negara dalam sektor EV.
Walaupun sektor ini menawarkan potensi besar, Malaysia berdepan cabaran berkaitan rantaian bekalan dan infrastruktur. Selain itu, Malaysia kini hanya mempunyai kira-kira 2,000 stesen pengecasan EV berbanding sasaran sebanyak 10,000 stesen menjelang 2025.
BYD Atto 3 2024 dilancarkan di Malaysia pada awal bulan ini.
Untuk kekal kompetitif, Malaysia perlu membangunkan rantaian bekalan yang lebih komprehensif bagi bahan mentah kritikal seperti litium dan nikel, yang penting untuk pengeluaran bateri yang lebih kos efektif serta mempertingkat kemampuan kitar semula e-waste yang bakal timbul.
Dalam masa yang sama, tenaga mahir juga penting untuk diasah bagi memacu pembangunan teknologi bateri dan kitar semula.
Teknologi Inovatif
Bateri yang digunakan EV, lithium ion (Foto: Bloomberg)
Malaysia juga berpotensi untuk menerapkan teknologi inovatif seperti sistem pengurusan e-waste yang dipacu oleh kecerdasan buatan (AI) dan proses kitar semula bateri yang lebih cekap. Penerapan teknologi ini boleh mengurangkan kos dan meningkatkan kelestarian, menyumbang kepada ekonomi hijau yang lebih tahan lama dan berdaya maju.
Masa Depan Ekonomi Hijau Malaysia
Dengan pelaburan besar dalam teknologi hijau, Malaysia berada dalam kedudukan yang baik untuk mengurangkan jejak karbonnya sambil meningkatkan daya tarikannya sebagai destinasi pelaburan hijau. Usaha ini selari dengan matlamat jangka panjang negara untuk mencapai neutraliti karbon.
Sumber: The Malaysian Reserve
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv