- Berita
- EV
- "Jangan Cas EV Secara Berlebihan Untuk Elak Risiko Kebakaran." – Bomba
"Jangan Cas EV Secara Berlebihan Untuk Elak Risiko Kebakaran." – Bomba
Mercedes-Benz Malaysia (MBM) telah mengadakan sesi latihan khas bersama Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) bagi menangani insiden kebakaran membabitkan EV Julai lalu.
Pengguna kenderaan elektrik (EV) dinasihatkan mematuhi arahan pengeluar bagi memastikan keselamatan dan mengurangkan risiko kebakaran, kata Pengarah Keselamatan Kebakaran, Jabatan Bomba dan Penyelamat Putrajaya, Datuk Khirudin Drahman Hussain.
Beliau menekankan pentingnya untuk tidak mengecas EV secara berlebihan, memantau sesi pengecasan dan mengelakkan kenderaan daripada terdedah kepada suhu ekstrem atau serpihan.
"Kebakaran EV boleh mengambil masa antara lima hingga 24 jam untuk dipadamkan sepenuhnya, bergantung pada saiz bateri (kWj) dan beban api yang terlibat," kata Khirudin.
Risiko "Thermal Runaway"
Khirudin menjelaskan bahawa kebakaran EV sukar dipadamkan kerana fenomena "thermal runaway", haba tinggi yang tidak terkawal. Dalam situasi ini, sel bateri menghasilkan haba dalam jangka masa yang lebih cepat daripada masa diambil untuk haba dilepaskan, menyebabkan suhu sel meningkat secara mendadak.
"Akibat 'thermal runaway', haba yang tinggi dan proses letupan pantas menjadikan kebakaran EV sukar dipadamkan dengan serbuk kering ABC atau air biasa, melainkan kenderaan tersebut ditenggelami dengan ais," katanya.
Penggunaan selimut khas boleh membantu mengelakkan penyebaran api.
Kebakaran ini hanya dapat dikawal dengan air dan selimut pemadam api khas, tetapi ia hanya bertujuan untuk mencegah api daripada merebak dan bukan untuk memadamkan sepenuhnya.
Beliau turut mendedahkan bahawa sejak Januari hingga September tahun ini, hanya empat kebakaran EV dilaporkan di Malaysia, termasuk satu semasa sesi pengecasan.
Langkah Keselamatan Baharu di Stesen Pengecas EV
Garis panduan baharu menghendaki stesen pengecas EV dilengkapi dengan selimut pemadam api di lokasi strategik. Selain itu, anggota bomba kini sedang menjalani latihan khas untuk menangani kebakaran EV yang memerlukan perlindungan tambahan.
Bahaya Gas Toksik dan Letupan
Kebakaran bateri EV boleh mengakibatkan letupan wap awan (vapor cloud) terutamanya di ruang tertutup seperti di ruang bawah tanah, dengan risiko menghasilkan gas toksik yang lebih berbahaya daripada kenderaan biasa, jelas Khairudin.
Teknologi Bateri dan Sistem Pengurusan Bateri
Pengarah Pusat Pembangunan Automotif Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr. Mohd Azman Abas menjelaskan bahawa teknologi bateri memainkan peranan penting dalam menentukan risiko kebakaran. Kebanyakan EV masa kini menggunakan bateri lithium-ion yang menawarkan kepadatan tenaga tinggi tetapi lebih mudah terdedah kepada risiko seperti terlalu panas, yang boleh mencetuskan "thermal runaway."
Bagaimanapun, Dr. Mohd Azman menegaskan bahawa risiko ini boleh dikawal melalui reka bentuk dan pengurusan bateri yang baik. Sistem pengurusan bateri bertanggungjawab untuk memantau suhu, voltan dan arus bagi mengelakkan bateri menjadi terlalu panas atau mengalami litar pintas.
AI dan Teknologi Pengecasan Pintar Kurangkan Risiko
Dr. Azman juga menyatakan bahawa kemajuan teknologi seperti AI boleh membantu mengenal pasti masalah awal pada bateri, sekaligus mencegah kebakaran. Teknologi pengecasan yang lebih pintar dengan sistem penamat sesi pengecasan automatik dan sistem pengecasan tanpa wayar juga berpotensi mengurangkan insiden kebakaran EV.
Khirudin menekankan bahawa pematuhan terhadap garis panduan keselamatan serta penyelenggaraan stesen pengecas secara berkala adalah kunci untuk mengelakkan kebakaran EV di masa depan.
Sumber: The Sun
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv