- Berita
- Berita Auto
- Tubuh HMY: Hyundai Bakal Perkenal 3 Model Baharu CKD Pada Suku Ketiga 2025
Tubuh HMY: Hyundai Bakal Perkenal 3 Model Baharu CKD Pada Suku Ketiga 2025
Hyundai Motor Company (HMC) melakar satu lagi sejarah dengan menubuhkan rasmi Hyundai Motor Malaysia (HMY) di Malaysia sekali gus menandakan jenama ini mula mengendalikan operasi secara terus tanpa orang tengah.
Untuk itu, HMY akan memperkenalkan tiga model baharu yang terdiri daripada segmen SUV dan MPV dimana pengeluaran tempatan dijangka bermula pada suku ketiga tahun 2025.
Hyundai juga merancang untuk meneruskan operasi pemasangan tempatan di Kedah, Malaysia, bermula pada suku ketiga tahun 2025.
Kemudahan ini dijangka akan mengeluarkan sehingga tujuh (7) model kenderaan dalam tempoh lima tahun, sekali gus mengintegrasikan Malaysia ke dalam rangkaian pengeluaran global Hyundai.
HMY juga menyatakan bahawa ia kini telah menubuhkan ibu pejabat di Menara Affin @TRX dengan jumlah tenaga kerja yang dijangka mencecah 100 orang menjelang akhir tahun ini
Selaras dengan aspirasi negara ke arah kelestarian, peluasan operasi pembuatan Hyundai akan memberi tumpuan pada peringkat awal kepada pemasangan tempatan bagi kenderaan enjin pembakaran dalaman (ICE) dan kenderaan elektrik hibrid (HEV).
Ini termasuk pelbagai model SUV dan MPV yang direka khusus untuk memenuhi permintaan tinggi rakyat Malaysia terhadap kenderaan pelbagai guna berspesifikasi tinggi.
Dengan peningkatan kapasiti pengeluaran, kira-kira 30 peritus daripada kenderaan yang dipasang di Malaysia akan dieksport ke pasaran jiran.
Sementara itu, Pengarah Urusan Hyundai Motor Malaysia, Jahabarnisa Haja Mohideen, ketika mengulas mengenai langkah pengembangan Hyundai ke pasaran Malaysia berkata, Malaysia merupakan pasaran yang sangat berpotensi, ia mencatat permintaan tertinggi untuk kenderaan penumpang di ASEAN sebanyak 35%.
"Pertumbuhan KDNK yang stabil pada kadar 4.3% turut mencerminkan keyakinan pengguna yang tinggi serta peningkatan kuasa membeli.” Keadaan inilah yang akan memacu inovasi dan pelaburan jangka panjang. Melalui kerjasama dengan pihak berkepentingan tempatan, Malaysia menjadi lokasi ideal untuk memperluaskan kehadiran
Hyundai dan menubuhkan hab utama dalam strategi pengembangan Hyundai di rantau Asia Pasifik," katanya.
Difahamkan, Sime Motors akan terus menjadi rakan kongsi penting dalam usaha Hyundai melebarkan sayapnya Malaysia, sebagai sebahagian daripada rangkaian pengedarnya.
Hyundai telah menjadi nama yang tidak asing lagi di jalan raya Malaysia sejak awal tahun 2000-an. Kedudukannya di pasaran tempatan semakin kukuh, terutamanya selepas menjalinkan kerjasama strategik dengan Sime Motors (ketika itu dikenali sebagai Sime Darby Motors) pada tahun 2004.
Sepanjang tempoh tersebut, rakyat Malaysia telah menyambut baik pelbagai model keluaran Hyundai yang merangkumi pelbagai rangkaian kuasa (ICE, Hibrid, BEV & HFCV), daripada sedan, SUV dan MPV popular hinggalah kepada kenderaan gaya hidup seperti Elantra, Veloster, Palisade, Sonata, Tucson, Santa Fe, Starex, dan Staria, serta kenderaan elektrik dan cekap tenaga yang lebih baharu seperti IONIQ Hybrid, dan IONIQ 5 N. '
Secara keseluruhannya, kenderaan-kenderaan ini telah mencatatkan jumlah jualan melebihi 147,862 unit, membuktikan penerimaan di pasaran yang semakin meningkat dan pangkalan pelanggan yang setia kepada Hyundai.
Gallery






Tag:
Ditulis pada
Suhana Veru
Suhana Veru merupakan bekas wartawan Kosmo. Berkecimpung dalam dunia wartawan hampir 14 tahun. Biarpun syarikat Utusan Melayu, tempat saya bekerja sudah ditutup namun semangat juang sebagai wartawan tetap mekar dalam sanubari