- Berita
- EV
- BMW iX3 Neue Klasse Guna Teknologi eDrive Gen6 – Capai 800 KM, Cas 10 Minit Untuk 350 KM
BMW iX3 Neue Klasse Guna Teknologi eDrive Gen6 – Capai 800 KM, Cas 10 Minit Untuk 350 KM
BMW bersedia untuk memperkenalkan model elektrik terbarunya kepada dunia, iX3 generasi seterusnya di IAA Mobility atau Munich Motor Show 2025. SUV elektrik ini merupakan model pertama yang dibina di atas platform Neue Klasse, dan varian pertama yang bakal diperkenalkan ialah iX3 50 xDrive.
Pengeluaran eDrive Gen6 Sudah Bermula
Sistem pacuan elektrik eDrive Gen6
Walaupun spesifikasi penuh belum didedahkan, BMW mengesahkan bahawa model ini akan menggunakan sistem pacuan elektrik eDrive Gen6 yang menawarkan peningkatan ketara dalam pelbagai aspek berbanding generasi sebelumnya.
Antara kelebihannya termasuk kadar kehilangan tenaga yang 40% lebih rendah, pengurangan kos sebanyak 20% dan penurunan berat sebanyak 10%, kesemuanya menyumbang kepada peningkatan kecekapan keseluruhan kira-kira 20%.
Kilang Steyr BMW Group
Sistem eDrive Gen6 ini sedang dihasilkan di kilang BMW di Steyr, Austria, menjadikannya unit pacuan elektrik pertama yang dikilangkan di sana. Syarikat automotif Jerman itu telah melabur lebih 1 bilion euro (~RM4.885 bilion) untuk pembangunan dan pengeluaran sistem ini.
Komponen seperti rotor, stator, transmisi dan inverter akan dihasilkan di Steyr, manakala perumah (casing) motor elektrik akan dibentuk di kilang BMW di Landshut, Jerman.
Jarak Lebih Jauh, Cas Lebih Pantas
Dengan gabungan motor eDrive Gen6 dan platform 800 volt Neue Klasse, BMW menjangkakan iX3 baharu ini mampu menawarkan jarak sehingga 800 km mengikut piawaian WLTP. Selain itu, sistem pengecasan pantas DC 400 kW membolehkan kereta mencapai jarak perjalanan 350 km hanya dengan pengecasan selama 10 minit.
Model Mesra Alam
Dalam pembuatannya, BMW menekankan penggunaan bahan kitar semula, yang mana 33% daripada keseluruhan kenderaan diperbuat daripada bahan yang dikitar semula. Beberapa contoh termasuk upholsteri tempat duduk yang diperbuat daripada PET kitar semula, penutup enjin dan kotak simpanan yang 30% diperbuat daripada plastik marin seperti jaring ikan lama, tali dan sebagainya.
Sementara itu, rim dihasilkan dengan penggunaan 70% aluminium kitar semula, manakala pemegang roda dan komponen galas pusingan (swivel bearings) mengandungi 80% aluminium kitar semula.
Bateri iX3 juga mesra alam, terdiri daripada 50% kobalt, litium dan nikel yang diperoleh daripada sumber kitar semula. Malah, pengeluaran anod dan katod menggunakan tenaga boleh diperbaharui.
Secara keseluruhan, BMW mendakwa usaha ke arah kelestarian ini akan mengurangkan rantaian bekalan bagi pengeluaran iX3 baharu sebanyak 35%, sekaligus memastikan pengurangan pelepasan karbon dioksida (CO₂) keseluruhan selepas setahun penggunaan atau 21,500 km perjalanan.
Konsep Lain yang Akan Dipamerkan di Munich
Selain iX3, BMW Group turut akan mempamerkan dua model konsep JCW baharu daripada jenama MINI dan konsep motosikal elektrik Vision CE oleh BMW Motorrad.
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv