- Berita
- Berita Auto
- Kereta Dilanggar & Anda Tak Bersalah? Boleh Tuntut Insurans Sendiri, NCD Kekal
Kereta Dilanggar & Anda Tak Bersalah? Boleh Tuntut Insurans Sendiri, NCD Kekal
Pernah kemalangan dan bukan diri yang bersalah? Sudahlah dilanggar, tuntut insurans pula ambil masa lama dengan proses yang sangat ‘melecehkan’ sehinggakan kadangkala terpaksa keluarkan duit sendiri dulu untuk kos pendahuluan.
Bagi mengelakkan perkara ini daripada berlaku, Timbalan Pengarah Jabatan Tingkah Laku Pengguna dan Pasaran Bank Negara Malaysia (BNM), Lailatul Akma Mohd Shukor, memaklumkan bahawa pemandu yang tidak bersalah dan memiliki polisi insurans komprehensif kini boleh membuat tuntutan terus kepada syarikat insurans sendiri tanpa perlu menunggu pihak lawan.
Jelasnya lagi, tuntutan yang dibuat melalui pilihan ‘Own Damage Knock-for-Knock’ (OD-KFK) ini tidak akan menjejaskan Diskaun Tanpa Tuntutan (NCD).
Proses Tuntutan ‘Own Damage Knock-for-Knock’
“Langkah ini mempercepatkan proses, mengelakkan kos pendahuluan dan mengekalkan NCD pemandu.
“Untuk menggunakan OD-KFK, pemegang polisi hanya perlu mengemukakan laporan polis serta dokumen berkaitan, kemudian syarikat insurans akan menguruskan tuntutan,” katanya.
Had & Pengecualian Polisi
Namun begitu, polisi ini tidak terpakai bagi kemalangan yang melibatkan bas, teksi atau jika terdapat kecederaan kepada individu. Dalam kes-kes tersebut, tuntutan perlu dibuat kepada syarikat insurans pihak yang bersalah.
Pemendekan Tempoh Proses Tuntutan
BNM turut menambah baik tempoh proses tuntutan dengan menetapkan jangka masa yang lebih terperinci bagi setiap tuntutan. Tempoh pemprosesan untuk kerosakan kereta sendiri kini dipendekkan sehingga 20 hari bekerja, sementara tuntutan kerosakan harta pihak ketiga boleh diselesaikan sehingga 80 hari lebih awal daripada biasa.
“Kami mahu proses ini lebih mudah dan mesra pengguna selepas bertahun-tahun orang ramai mengadu mengenai kerenah birokrasi dan tempoh menunggu yang panjang,” ujar beliau.
Perkhidmatan Bantuan Tepi Jalan Secara Digital
Selain itu, BNM telah memperkenalkan Bantuan Tepi Jalan Digital yang membolehkan pemegang polisi mendapatkan trak tunda yang sah berdaftar, mencari bengkel berdekatan serta menyerahkan dokumen melalui aplikasi atau laman web syarikat insurans.
“Tidak perlu lagi keliru siapa perlu dihubungi atau berisiko berurusan dengan trak tunda tidak sah. Segala urusan daripada permintaan bantuan hingga penghantaran dokumen boleh dilakukan melalui aplikasi 24 jam sehari, walaupun kereta rosak atau tayar pancit,” katanya.
Khidmat Penyelesaian Pertikaian Percuma
Jika terdapat pertikaian yang tidak dapat diselesaikan, pemegang polisi boleh membawanya ke Perkhidmatan Ombudsman Kewangan (FOS), sebuah badan bebas yang menyediakan khidmat penyelesaian pertikaian secara percuma.
Reformasi ini bertujuan menjadikan proses tuntutan insurans kenderaan lebih adil, pantas dan telus. Ia diharap dapat mengukuhkan keyakinan orang ramai terhadap sistem insurans kenderaan di Malaysia.
Sumber: SH
Baca: Mangsa Kemalangan Akibat Jalan Berlubang Sebenarnya Boleh Tuntut Pampasan
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv