- Berita
- Berita Auto
- Penggantungan Bas Aeroline: Bukti Polisi Pengangkutan Awam Malaysia 'Sudah Lapuk'?
Penggantungan Bas Aeroline: Bukti Polisi Pengangkutan Awam Malaysia 'Sudah Lapuk'?
.jpg)
Keputusan menggantung operasi bas ekspres premium, Aeroline, mendedahkan kelemahan mendalam dalam dasar pengangkutan awam Malaysia, di mana undang-undang sedia ada gagal ‘menyesuaikan diri’ dengan keperluan bandar yang sentiasa berubah, lapor New Straits Times.
Peraturan Lapuk
Pakar dasar pengangkutan, Wan Agyl Wan Hassan, menegaskan bahawa tindakan penguatkuasaan terhadap Aeroline adalah wajar dan berasaskan undang-undang. Namun, ia menyerlahkan bagaimana peraturan yang sedia ada gagal bergerak seiring dengan realiti bandar semasa.
Wan Agyl menjelaskan bahawa apabila syarat pematuhan terlalu tegas tetapi situasi di bandar sentiasa berubah, pengendali yang berniat baik pun boleh melakukan kesalahan teknikal.
Polisi ‘Terminal Sahaja’ Tidak Lagi Praktikal
Wan Agyl mengkritik dasar "terminal sahaja" Malaysia yang mewajibkan bas ekspres beroperasi dari terminal tetap, yang kini tidak relevan dengan landskap bandar moden.
Terminal Bersepadu Selatan (TBS) terletak 13 km dari pusat bandar, menyebabkan penumpang memerlukan hampir sejam untuk ke KLCC atau Bukit Bintang. Beliau menggesa sistem seimbang yang menghubungkan terminal utama dengan zon kerbside terurus menggunakan pengawal, petak khas, dan had masa pemunggahan bagi memastikan keselamatan dan ketenteraman.
“Memang benar Aeroline telah menerima beberapa amaran sebelum tindakan diambil, namun dasar baharu pada masa akan datang perlu lebih menekankan kepada pendekatan pemulihan yang berstruktur serta proses pensijilan semula yang lebih telus,” katanya.
Aeroline Memudahkan Penumpang
.jpg)
Presiden 4PAM, Ajit Johl, menegaskan peraturan yang dibuat haruslah mempertimbangkan kemudahan dan aksesibiliti. Aeroline beroperasi di lokasi utama seperti Hotel Corus berhampiran KLCC dan 1 Utama untuk memudahkan pengguna.
“Dari sudut pengurusan trafik, kami faham niat kerajaan untuk mengurangkan kesesakan di sekitar KLCC dengan menumpukan operasi di Terminal Bersepadu Selatan (TBS).
“Namun, kami dimaklumkan bahawa TBS kini hampir mencapai kapasiti maksimum. Jika Aeroline, sebuah pengendali berfrekuensi tinggi, dipindahkan ke sana, ia mungkin memburukkan lagi kesesakan dan menjejaskan kecekapan operasi,” katanya.

Beliau menggesa pihak berkuasa mencari penyelesaian seimbang. Walaupun "undang-undang tetap undang-undang," diharapkan penggantungan dapat ditarik balik sementara perbincangan dijalankan untuk mencapai penyelesaian yang menguntungkan semua pihak.
Penumpang setia Aeroline kecewa dengan penggantungan perkhidmatan bermula 6 November hingga 5 Disember 2025 dan berharap isu ini diselesaikan segera demi kemudahan mereka.
Sumber: NST
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv