- Berita
- Berita Auto
- Pendapatan jualan syarikat itu juga meningkat dari €6 bilion pada suku tahun sebelumnya kepada €7.7 bilion pada tahun ini.
Pendapatan jualan syarikat itu juga meningkat dari €6 bilion pada suku tahun sebelumnya kepada €7.7 bilion pada tahun ini.
Di sebalik pandemik Covid-19, Porsche nampaknya masih mampu mencatatkan keuntungan operasi biarpun suasana ekonomi semakin suram.
Dalam tempoh yang mencabar ini, Porsche AG dilihat berjaya mencapai keuntungan operasi sebanyak €1.2 bilion pada suku pertama tahun 2021, berbanding suku pertama 2020 dimana pada tahun lalu, ia cuma mencatatkan keuntungan €572 juta.
Pendapatan jualan syarikat itu juga meningkat dari €6 bilion pada suku tahun sebelumnya kepada €7.7 bilion pada tahun ini. Ini bermakna terdapat peningkatan sebanyak 28 peratus.
Bagaimanapun, pulangan jualan juga meningkat dari 9.5 peratus kepada 16.2 peratus.
“Kami telah memulakan tahun ini dengan baik dan kami menjangka sekali lagi akan mencapai matlamat pulangan jualan sebanyak 15 peratus dalam fiskal tahun ini.
“Bagi mencapai tanda aras ini, ia merupakan satu pencapaian yang agak besar kerana kami telah melabur lebih banyak berbanding pelaburan dalam elektrifikasi, digital dan kelestarian,” kata Timbalan Pengerusi Lembaga Eksekutif dan Ahli Lembaga Pengarah Eksekutif bertanggungjawab bagi Kewangan dan IT, Lutz Meschke.
Tambah beliau, berdasarkan angka suku tahunan, ia menunjukkan syarikatnya berada dalam kedudukan yang sangat baik terutamanya dari segi kos dan unjuran pendapatan.
Syarikat itu telah melakukan penghantaran kira-kira 72,000 kenderaan di seluruh dunia dalam tempoh tiga bulan pertama pada tahun ini sekali gus menunjukkan peningkatan 36 peratus pada tahun ke tahun.
Menerusi 22,458 pembelian kereta keluaran syarikat itu, model Macan dikatakan paling laris dijual setakat ini.
Ia kemudian diikuti dengan Taycan yang merupakan kereta sport elektrik pertama Porsche.
Malah, syarikat berkenaan telah melakukan penghantaran Taycan sebanyak 9,072 kali.
“Hakikatnya, kami mempunyai pasukan yang kuat di sebalik angka peningkatan jualan syarikat. Hasil kerja berpasukan akhirnya membolehkan syarikat berada pada kedudukan yang kukuh biarpun terpaksa melalui saat-saat getir,
“Kami menyasarkan untuk menjual lebih banyak lagi model Taycan pada tahun ini,” kata Pengerusi Lembaga Eksekutif Porsche AG, Oliver Blum.
Pada suku pertama, pihaknya telah berjaya menghantar hampir separuh daripada jumlah keseluruhan model kereta elektrik pada tahun lalu.
Berdasarkan data, kira-kira 50 peratus pembeli merupakan pelanggan baharu mereka. Penjualan Taycan meningkat memandangkan ia mendapat permintaan tinggi daripada para peminat Taycan.
“Aliran tunai yang mencecah lebih €1.5 bilion menunjukkan bahawa kami beroperasi dengan margin yang kukuh.
“Di sebalik kejayaan ini, kami sedar bahawa kami terpaksa menempuh cabaran yang luar biasa ketika ini. Oleh itu, kami akan terus mencari sumber potensi baharu untuk pendapatan dan simpanan,” kata Meschke.
Gallery







Tag:
Ditulis pada
Suhana Veru
Suhana Veru merupakan bekas wartawan Kosmo. Berkecimpung dalam dunia wartawan hampir 14 tahun. Biarpun syarikat Utusan Melayu, tempat saya bekerja sudah ditutup namun semangat juang sebagai wartawan tetap mekar dalam sanubari