- Berita
- Berita Auto
- Ini Dia 5 Kereta Lamborghini Yang Paling Ikonik Dalam Sejarah
Ini Dia 5 Kereta Lamborghini Yang Paling Ikonik Dalam Sejarah
Jenama kereta sport mewah dunia, Lamborghini, keluaran negara Itali yang dilahirkan di kilang House of Sant’Agata Bolognese ini merupakan lambang kepada kecemerlangan dan inovasi dalam dunia automotif.
Dalam artikel ini, penulis kongsikan antara model Lamborghini yang paling ikonik sepanjang kewujudannya yang masih ramai tak tahu.
Model yang pertama, Lamborghini Marzal adalan kereta yang terkenal kerana menggunakan banyak permukaan kaca.
Dibangunkan sebagai grand tourer dengan empat tempat duduk, Marzal telah direka oleh Marcello Gandini untuk Carrozzeria Bertone.
Antara ciri yang menjadikan rekaan Marzal begitu unik sekali adalah bahagian dalamannya yang secara keseluruhannya menggunakan balutan kulit berwarna perak (silver).
Tema yang diketengahkan untuk rekaan Marzal ialah heksagon atau bentuk segi enam. Ciri heksagon ini boleh dilihat daripada bentuk papan pemuka, tingkap belakang dan juga potongan bentuk konsol.
Walau bagaimanapun, ciri yang paling menyerlah pada kereta ini ialah permukaan gelasnya yang besar, bersaiz 4.5 meter persegi merangkumi pintu gull-wing hinggalah ke bahagian bumbung.
Ini menjadikan Marzal sebagai kereta dengan permukaan kaca terbesar yang berfungsi sepenuhnya dalam sejarah.
Model menarik Lamborghini yang seterusnya ialah Lamborghini Miura, model yang dihasilkan oleh pasukan pereka termuda dalam sejarah jenama ini.
Daripada awal perjalanan keusahawanan pemilik syarikat, Ferrucio Lamborghini, beliau ingin membuka peluang kepada orang muda yang pintar dan berkebolehan. Idea inilah yang mencetuskan kelahiran projek Miura.
Dengan misi untuk mencabar pesaing-pesaing lain yang ada pada ketika itu, Ferrucio menggabungkan golongan-golongan profesional yang termuda dalam dunia automotif bagi menjayakan projek.
Proses rekrut dimulakan pada tahun 1966 dengan purata usia 29 tahun. Mereka yang direkrut ialah pereka Marcello Gandini, pemandu penguji Bob Wallace, ketua jurutera Gian Paolo Dallara dan pembantu jurutera Paolo Stanzani.
Lama-kelamaan anak-anak muda ini menjadi pakar dalam bidang masing-masing, membuktikan betapa Ferruccio Lamborghini memiliki pandangan yang sangat jauh tentang kebolehan mereka.
Kereta ini merupakan kereta pengeluaran besar-besaran untuk kegunaan jalan raya yang terendah pernah dihasilkan.
Pada tahun 1960-an, kereta berbumbung rendah untuk memantapkan ciri aerodinamik merupakan aspek paling kritikal yang dipertimbangkan pereka kereta sport ketika itu.
Dengan ketinggian hanya 1,055 mm, reka bentuk yang diketengahkan Miura masih lagi menjadi konsep penting yang digunakan Lamborghini sehingga kini.
Model yang seterusnya ialah Lamborghini LM002, model Super SUV pertama dalam sejarah yang telah dipertontonkan kepada orang ramai secara rasminya pada tahun 1986 semasa Brussels Motor Show.
Model terakhir dengan nama sama, LM002 yang memasuki proses pengeluaran pada asalnya merupakan projek penghasilan kenderaan berprestasi tinggi untuk tujuan ketenteraan.
Semasa pelancarannya, LM002 merupakan satu-satunya kenderaan seumpamanya dalam pasaran disebabkan reka bentuk dan juga prestasinya yang betul-betul canggih, sepertimana kereta super sport Lamborghini yang lain.
Enjin yang digunakan model ini ialah enjin 5167 cc yang dapat menghamburkan kuasa setinggi 450 hp pada 6,800 rpm, dengan kebolehan penggunaan di laluan off-road.
Dihasilkan hanya sebanyak 300 unit, badannya diperbuat daripada aluminium dan gentian kaca, merupakan sebuah kereta pacuan semua roda, dengan transfer-case 2 kelajuan bersama-sama pengunci diferensial tengah dan boleh melalui kecerunan 120 peratus.
LM002 merupakan satu-satunya Super SUV yang pertama dalam sejarah pada ketika itu. Pencapaiannya ini kembali diulangi dengan kehadiran Lamborghini Urus, model terbaharu Super SUV yang dikeluarkan secara besar-besaran.
Akhir sekali, model yang kelima ialah Lamborghini Countach, supercar pertama yang dihasilkan dengan 'scissor doors.'
Dihasilkan oleh Marcello Gandini pada tahun 1971, 'scissor doors' merupakan rekaan bukaan pintu kereta secara menegak yang kini menjadi ciri penting bagi kebanyakan kereta-kereta sport V12 keluaran Automobili Lamborghini.
Pintu sebegini menjadi penyelesaian kepada isu ruangan yang sempit di tempat parkir yang membuatkan pintu panjang tidak dapat dibuka.
Ciri Lamborghini yang ikonik ini boleh dilihat pada model-model kereta seperti Diablo, pewaris Countach, Murciélago, Reventón, Veneno, Centenario dan Aventador.
Seperti yang telah dibuktikan dalam artikel ini, Automobili Lamborghini telah mencatatkan banyak peristiwa penting dalam sejarah yang tidak mustahil akan diteruskan lagi pada masa akan datang.
Gallery
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv