- Berita
- Kereta Baru
- Audi R8 V10 Performance RWD: Syok Dipandu Dengan Prestasi Yang Mantap!
Audi R8 V10 Performance RWD: Syok Dipandu Dengan Prestasi Yang Mantap!
Audi baru-baru ini telah memperkenalkan model prestasi berpacuan roda belakang (RWD) Audi R8 V10.
Ditawarkan dalam dua versi, Coupé dan Spyder, R8 V10 Performance RWD ialah siri keluaran sporty dengan pacuan roda belakang yang canggih daripada Audi.
Pengarah pengurusan Audi Sport GmbH, Sebastian Grams berkata, "Audi R8 V10 RWD betul-betul menarik perhatian pelanggan sejak awal lagi dengan kereta berpacuan roda belakangnya yang diambil daripada kereta lumba R8 LMS. Kini hadir dengan tambahan kuasa sebanyak 29 hp dan tork 10 Nm, membawakan pengalaman pemanduan ke tahap baharu."
Versi asas kedua-dua model, R8 V10 Quattro dan R8 V10 RWD sebagai Coupé dan Spyder akan digantikan dengan model prestasi baharu.
Dari segi prestasi, R8 dikuasakan oleh enjin V10 5.2 liter aspirasi natural motor FSI yang menghasilkan bunyi yang hebat dengan tindak balas sepantas kilat.
Dalam R8 V10 Performance RWD, output kereta mencapai 419 kW (570 PS/562 hp) dengan tork 550 Nm yang disalurkan kepada roda belakang menggunakan transmisi S-Tronic 7 kelajuan.
Bagi versi Coupé, sistem ini membolehkan kereta memecut daripada 0 ke 100 km/j dalam masa hanya 3.7 saat dan mencecah kelajuan tertinggi pada 329 km/j.
Sementara itu, Spyder pula boleh memecut daripada 0 ke 100 km/j dalam masa hanya 3.8 saat dan mencapai kelajuan tertinggi pada 327 km/j.
Badan bagi kesemua R8 dibina dengan aluminium dalam bingkai Audi Space Frame (ASF), bahagian-bahagian yang bersaiz besar diperbuat daripada plastik yang diperkukuh dengan gentian karbon (CFRP).
Material yang digunakan ini menjadikan kereta lebih ringan, dengan berat hanya 1,590 kg untuk R8 V10 performance RWD Coupé dan 1,695 kg untuk Spyder.
Selain itu, suspensi dan dinamik pemanduan bagi kereta ini juga diseimbangkan untuk meningkatkan keseronokan memandu.
Stereng kuasa elektro mekanikal kereta ini mampu memberikan reaksi yang baik sehingga memberikan pengalaman pengendalian yang sempurna.
Kualiti pengendalian hebat ini dapat dirasakan semasa melalui jalan yang berbengkang-bengkok atau di selekoh.
Suspensi sport RWD telah diadaptasi supaya sesuai dengan ciri kereta yang menggunakan sistem pacuan roda belakang dengan setup double-wishbone dan kunci diferensial pasif.
Setup pemanduan disempurnakan dengan roda bersaiz 19 inci yang ekstra ringan dan juga roda acuan aluminium bersaiz 20 inci yang dapat membantu memberikan kualiti pengendalian yang sempurna dan tepat semasa melakukan pusingan dengan laju.
Untuk kuasa cengkaman dan dinamik yang lebih tinggi, pelanggan boleh memilih roda 245/30 R20 untuk bahagian depan dan 305/30 R20 di belakang.
Sebagai sebuah kereta sport yang berkuasa tinggi, sudah semestinya kepentingan turut diletakkan pada kuasa brek. Kereta ini dihadirkan dengan sistem brek keluli berprestasi tinggi 18 inci berbentuk ombak dan juga sistem brek seramik berprestasi tinggi 19 inci.
Dari segi estetikanya, kereta ini tampil dengan gaya sporty diinspirasikan daripada model GT4.
Elemen rekaan sporty yang boleh dilihat pada kereta ialah penggunaan gril radiator satu bingkai berwarna hitam pusam, lambang R8 yang diapit oleh liang kemasukan udara besar, grid udara belakang dan ekzos berbentuk bujur.
Rekaan bahagian depan kereta sebenarnya dapat mengingatkan kita kepada kereta Audi Sport Quattro.
Untuk warnanya, R8 ditawarkan dalam 10 pilihan warna. Salah satunya ialah warna Ascari Blue Metallic yang sebelum ini hanya digunakan pada R8 V10 Performance Quattro.
Bergerak ke bahagian dalam kereta, R8 Performance tampil dengan balutan kulit Alcantara berwarna hitam dengan jahitan berwarna kontra, Mercato Blue.
Elemen 'Monoposto' dapat dirasakan di bahagian tempat duduk pemandu yang mana reka letak sudut kokpitnya tidak ubah seperti sebuah kereta lumba. Di ruangan ini, tersedia sebuah skrin bersiaz 12.3 inci.
Stereng kereta ini dilengkapi dengan dua atau empat (bagi versi prestasi) satelit kawalan.
Fungsi yang boleh dikawal ialah untuk Audi drive select, menghidupkan enjin, mengaktifkan mod prestasi dan bunyi enjin, serta mengawal kokpit maya Audi.
Selain itu, pemandu dan penumpang boleh menikmati perjalanan yang selesa dalam kerusi bucket atau sport R8 yang berbalut kulit dan Alcantara.
R8 V10 Performancce RWD kini sudah boleh mula ditempah. Dihasilkan dengan menggunakan tangan sepenuhnya di negara Jerman, harga untuk sebuah Coupé ialah EUR 149,000 (RM 715,524), manakala, Spyder, bermula daripada EUR 162,000 (RM 777,871).
Gallery

























Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv