- Berita
- Berita Auto
- Kes Proton X90 Pernah Terbakar Sebab Masalah Grounding
Proton mengesahkan sebuah kereta Proton X90 yang pernah tular di media sosial gara-gara terbakar pada Ogos lalu, rupa-rupanya terbakar disebabkan masalah sambungan pembumian (grounding) kepada badan kereta.
Proton dalam satu kenyataan di Facebook berkata, masalah sambungan grounding telah menyebabkan berlakunya pemanasan melampau pada bahagian hubungan itu.
Keadaan itu mengakibatkan aliran elektrik mengalir dalam kadar besar terus melaluinya menyebabkan ia turut memanaskan bahan penebat bunyi yang berada berhampirannya lalu menyebabkan jentera berkenaan terbakar.
“Jadi sebagai langkah keselamatan, semua pemilik Proton X90 akan dihubungi secara individu oleh pengedar PROTON 3S/4S untuk membawa kenderaan mereka untuk diperiksa.
“Jika perlu, kerja-kerja pembaikan akan diambil oleh pusat servis untuk mengelakkan sebarang risiko kebakaran,” katanya.
Sehubungan itu, para pemilik Proton X90 juga boleh menghbungi sendiri pusat 3S atau 4S terdekat bagi membuat temujanji pemeriksaan ini, atau hubungi talian bantuan Proton menerusi nombor 1-800-88-8398 untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut.
Susulan kejadian, Proton dan vendor-vendornya telah mengambil langkah pencegahan dengan menambah baik proses kawalan pembekalnya dan pemeriksaan-pemeriksaan selepas ini pada barisan produksi Proton X90.
Bagaimanapun, Proton turut mengesahkan kejadian ini tidak berkaitan dengan bateri hibrid ringkas 48V yang digunakan pada Proton X90 terbabit.
Malah, Proton turut memberi jaminan kepada semua bahawa kualiti produk-produknya dan juga keselamatan pelanggan sentiasa menjadi keutamaan.
Terdahulu, atu klip video tular di media sosial yang menunjukkan sebuah Proton X90 terbakar namun lokasinya tidak didedahkan.
Rakaman video itu menunjukkan terdapat kepulan asap keluar dari kabin kereta itu menyebabkan seorang lelaki menggunakan alat pemadam kebakaran untuk memadamkan kepulan asap itu.
Bagaimanapun, tiada sebarang letupan berlaku daripada sistem bateri hibrid ringan.
Maka, kebakaran itu bukanlah berpunca dari sistem hibrid. Apapun, mujur tiada kemalangan jiwa dilaporkan.
Untuk makluman anda, Kenderaan tenaga baharu (NEV) pertama syarikat kereta nasional itu di sumbat dengan enjin 1.5L TGDi dengan sinergi 48V (bateri lithium ion) Sistem Motor Elektrik (EMS) iaitu teknologi mild-hybrid.
Ia dipadankan dengan kotak gear DCT 7-kelajuan bagi membolehkan ia menghamburkan kuasa setinggi 187hp dan tork 300Nm.
Gallery




Tag:
Ditulis pada
Suhana Veru
Suhana Veru merupakan bekas wartawan Kosmo. Berkecimpung dalam dunia wartawan hampir 14 tahun. Biarpun syarikat Utusan Melayu, tempat saya bekerja sudah ditutup namun semangat juang sebagai wartawan tetap mekar dalam sanubari