- Berita
- Berita Auto
- Rakyat Patut Dikenakan Caj Kesesakan Semasa Waktu Puncak?
Isu kesesakan trafik masih tiada penyelesaian di Malaysia (Gambar hiasan)
Menempuhi kesesakan lalu lintas telah menjadi lumrah dalam kehidupan harian ramai rakyat Malaysia, terutamanya bagi mereka yang bekerja di sekitar Kuala Lumpur.
Berdasarkan Indeks Trafik TomTom, pada tahun 2022, rakyat Malaysia telah menghabiskan 75 jam dalam kesesakan pada waktu puncak, bersamaan dengan tiga hari penuh. Situasi ini memberikan tekanan kepada orang ramai dan penyelesaian isu ini sedang giat dibincangkan.
Salah satu cadangan yang telah disuarakan ialah caj kesesakan, daripada Menteri Sumber Asli dan Kelestarian Alam.
Caj kesesakan adalah bayaran yang dikenakan ke atas kenderaan yang melakukan perjalanan dalam kawasan tertentu pada waktu-waktu tertentu. Tujuan caj kesesakan adalah untuk menguruskan laluan trafik dan merangsang penggunaan pengangkutan awam.
Caj kesesakan boleh dikutip melalui tol elektronik (Gambar hiasan)
Pengutipan caj ini biasanya dilakukan melalui sistem tol elektronik, di mana bayaran ditolak secara automatik apabila kenderaan memasuki zon kesesakan pada masa yang ditetapkan.
Rosli Azad Khan, seorang perancang pengangkutan, menjelaskan bahawa caj kesesakan berbeza dengan bayaran tol. Ujarnya, “Caj kesesakan dikutip bagi mendanai pengangkutan awam dan kemudahan berkaitan.”
Selain itu, tambahnya lagi, caj ini boleh digunakan oleh pihak berkuasa bandar raya untuk menyediakan ruang parkir yang lebih baik.
Beberapa bandar di luar negara, seperti Singapura, London, dan Stockholm, telah melaksanakan sistem bayaran kesesakan dengan matlamat mengurangkan kesesakan lalu lintas dan meningkatkan penggunaan pengangkutan awam.
Ahmad Farhan Sadullah dari Universiti Putra Malaysia menyokong idea caj kesesakan sebagai satu langkah untuk mendorong penggunaan pengangkutan awam. Namun, beliau menekankan bahawa keberkesanan cadangan ini bergantung kepada kesungguhan dan kemampuan kerajaan.
Baginya, caj ini hanya akan memberi impak positif jika kerajaan bersungguh-sungguh dalam menangani masalah kesesakan, termasuklah keberanian untuk melaksanakan skim seperti yang telah dilakukan oleh beberapa bandar di seluruh dunia.
Rosli Azad Khan turut menyatakan bahawa bandar tertentu di Malaysia, seperti Kuala Lumpur, Pulau Pinang, dan Johor Bahru, memang sesuai untuk dikenakan caj kesesakan.
Sumber: FMT
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv