- Berita
- Berita Auto
- Caj Kesesakan: Bersediakah Rakyat Malaysia?
Jalan raya sesak di Kuala Lumpur, kenakan caj kesesakan?
Ini kerana pelaksanaan caj kesesakan di Kuala Lumpur dijangka dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas terutama di daerah pusat perniagaan (CBD) sehingga 20 peratus.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Wilayah Persekutuan), Dr Zaliha Mustafa berkata jangkaan itu dibuat berdasarkan pelaksanaan caj kesesakan di bandar antarabangsa.
"Pengalaman dari bandar seperti London dan Stockholm menunjukkan bahawa pelaksanaan caj kesesakan mampu mengurangkan kesesakan sehingga 20 hingga 30 peratus, manakala kajian di New York dan Singapura mendapati sistem ini boleh menurunkan jumlah trafik sekitar 10 hingga 15 peratus.
"Selari dengan hasil kajian antarabangsa, jika caj kesesakan dilaksanakan di Kuala Lumpur, ia dijangka dapat mengurangkan kesesakan sekitar 20 peratus," katanya pada Waktu Pertanyaan-Pertanyaan Menteri di Dewan Rakyat di sini, hari ini.
Untuk makluman, caj kesesakan bermaksud kadar harga jalan dimana seseorang akan dikenakan caj kerana memasuki kawasan pusat bandar raya yang sibuk.
Kebiasaannya, caj itu dikutip menerusi sistem tol elektronik, apabila kenderaan masuk ke kawasan zon ditetap ketika jam caj dikenakan dengan bayaran ditolak automatik.
Bandar tertentu di Malaysia seperti Kuala Lumpur, Pulau Pinang, dan Johor Bahru bersesuaian dikenakan caj kesesakan.
Zaliha berkata perkara lain yang turut menjadi pertimbangan kerajaan adalah kadar caj kesesakan yang wajar untuk dikenakan.
"Bagi memastikan caj kesesakan ini berjaya, kadar caj kesesakan tidak boleh terlalu rendah dan hendaklah ditetapkan kepada suatu nilai yang akan menyurutkan atau 'discouraged' pengguna daripada melalui jalan terbabit.
"Tetapi kerajaan juga tidak mahu caj terbabit menambah beban penggun jika diletakkan terlampau tinggi," katanya.
Berkongsi situasi kesesakan di Kuala Lumpur, Zaliha berkata purata kenderaan keluar masuk adalah sebanyak 1.5 juta sehari dan purata 24 jam dalam satu masa, terdapat 6 juta kenderaan di dalam ibu kota.
Dalam masa sama, katanya, jumlah pengguna pengangkutan awam di Kuala Lumpur hanya 25 peratus.
Namun, adakah rakyat Malaysia sudah bersedia untuk dikenakan caj kesesakan?
Gallery


Tag:
Ditulis pada
Suhana Veru
Suhana Veru merupakan bekas wartawan Kosmo. Berkecimpung dalam dunia wartawan hampir 14 tahun. Linkedin https://www.linkedin.com/in/suhana-veru-92020a31a/