- Berita
- Berita Auto
- Maybank IB Dedah Cabaran Sektor Automotif Tahun 2024, BAuto Model Kewangan Terbaik
Maybank IB Dedah Cabaran Sektor Automotif Tahun 2024, BAuto Model Kewangan Terbaik
Maybank Investment Bank (Maybank IB) meramalkan bahawa industri automotif Malaysia akan berhadapan dengan cabaran pada tahun 2024, lapor Bernama.
Satu halangan utama yang akan dihadapi adalah cukai barang nilai tinggi (HVGT) dan kadar cukai perkhidmatan yang lebih tinggi, yang berkuat kuasa mulai 1 Mei 2024. Skim percukaian baru ini akan memberi kesan kepada penjualan kenderaan premium.
Maybank IB turut menyenaraikan faktor-faktor lain yang boleh mempengaruhi industri, seperti rasionalisasi subsidi. Firma penyelidikan itu juga meramalkan peningkatan kadar cukai perkhidmatan untuk perkhidmatan pembaikan dan penyelenggaraan kenderaan yang sekaligus akan menaikkan kos pemilikan kenderaan dan memberi kesan kepada penjualan kereta baharu.
EV Chery Omoda E5
Bagi tahun 2024, secara umumnya, dua perkara utama yang perlu diberikan perhatian dalam industri automotif adalah trend penggunaan model agensi (berbanding model pengedar) serta peningkatan peralihan kepada kenderaan elektrik (EV).
Bank pelaburan itu meramalkan jumlah keseluruhan industri (TIV) tahun ini akan stabil pada 650,000 unit, penyusutan tahun ke tahun (Y-O-Y) sebanyak 19% selepas mencatatkan pertumbuhan selama dua tahun berturut-turut. Walaupun demikian, Malaysia telah menjadi destinasi pilihan bagi pelabur langsung asing (FDI) daripada pengeluar automotif global seperti Volvo, Stellantis, Tesla dan Chery.
Syarikat automotif Mercedes-Benz, BMW, Porsche, Audi dan Dong Feng pula berhasrat untuk membuat pemasangan kenderaan secara tempatan (CKD) bagi pasaran domestik dan eksport, Maybank IB percaya bahawa kemasukan FDI akan memberi kesan positif jangka panjang kepada industri, bergantung kepada kedudukan pengeluar automotif ini dalam rantaian bekalan.
"Bagaimanapun, bagi pemain tempatan dalam rantaian pengeluaran dan pengedaran, kami menjangkakan persaingan sengit pada 2024, yang berpotensi memberi kesan kepada margin mereka. Ini mengambil kira pelancaran produk baharu, termasuk jenama atau model EV berjadual sepanjang tahun," katanya.
Namun demikian, Maybank IB mengekalkan penilaian "neutral" untuk sektor automotif. Pada masa yang sama, pihaknya memilih syarikat seperti Bermaz Auto Bhd (BAuto) kerana memiliki asas yang kuat, kedudukan kewangan yang kukuh, aliran tunai yang teguh dan hasil dividen yang menarik melebihi 8%.
“Walaupun kami menjangkakan normalisasi tahun ke tahun dalam TIV, unjuran kami untuk pertumbuhan pendapatan BAuto bagi tahun kewangan berakhir 30 April 2024, kekal disokong dengan baik oleh permintaan kukuh yang berterusan untuk Mazda.
“Tambahan pula, potensi penambahan pengedar EV baharu boleh meningkatkan lagi portfolionya," katanya.
BAuto dijangka akan mewujudkan pengedar EV baharu selepas melepaskan statusnya sebagai pengedar jenama Peugeot. Maklumat lanjut mengenai usaha jenama EV baru BAuto akan didedahkan dalam beberapa minggu akan datang, dijangka selepas cuti perayaan Tahun Baru Cina.
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv