- Berita
- Berita Auto
- LAPORAN: Tiada Lagi Enjin 1.8 TGDi Untuk X70?
Sudah bukan rahsia lagi bahawa Proton akan melancarkan Proton X70 facelift tidak lama lagi namun pengurusan tertinggi Proton mengesahkan bahawa pihaknya akan menggugurkan pilihan enjin 1.8 TGDi daripada barisan Proton X70.
Sebaliknya, barisan X70 akan dilengkapi dengan enjin 1.5 TGDi 3 silinder sebaris.
Menerusi penggunaan enjin ini, ia mampu menghamburkan kuasa setakat 175 hp dan tork 255 Nm dimana enjin yang sama ini digunakan pada varian Proton X50 Flagship.
Langkah ini adalah sebahagian daripada strategi Proton untuk menyelaraskan barisan rangkaian kuasanya untuk semua model yang dibangunkan berasaskan Geely.
Ia berikutan pembuat kereta itu telah memulakan pengeluaran enjin 1.5 liter 3-silinder di kilang pengeluarannya yang terletak di Tanjung Malim, Perak.
Untuk makluman anda, enjin 1.8 liter TGDi 4 silinder disumbat pada barisan X70, sejak ia diperkenalkan ke pasaran tempatan pada tahun 2018.
Untuk itu, barisan X70 ketika itu mampu menghasilkan kuasa setakat 181 hp dan 300 Nm serta dipadankan dengan kotak gear automatik enam kelajuan untuk varian import sepenuhnya (CBU).
Namun unit itu akhirnya digantikan dengan kotak gear DCT 7-kelajuan untuk model pemasangan tempatan (CKD).
Dikhabarkan, enjin 1.8 TGDi itu sebenarnya dihantar secara eksklusif dari kilang Geely yang terletak di Zhejiang, China.
Bagaimanapun, barisan Proton X70 yang sedia ada sekarang hanya mempunyai satu varian yang dikuasakan oleh enjin 1.8 TGDi, iaitu X70 1.8 TGDi Premium 2WD.
Ia berharga RM128,800 dan, varian spesifikasi tinggi ini akan digugurkan bagi memberi laluan kepada versi X70 facelift. Ia akan digantikan dengan varian 1.5 TGDi Premium X 2WD.
Selain keputusan Proton untuk menggugurkan enjin 1.8 TGDi, pihak pengeluar kereta nasional itu turut mengesahkan X70 facelift akan hadir dengan sistem pemanduan autonomi Tahap 2.
Gallery






Tag:
Ditulis pada
Suhana Veru
Suhana Veru merupakan bekas wartawan Kosmo. Berkecimpung dalam dunia wartawan hampir 14 tahun. Biarpun syarikat Utusan Melayu, tempat saya bekerja sudah ditutup namun semangat juang sebagai wartawan tetap mekar dalam sanubari