Link Copiedcheck_circle
EV

"Jangan Cas EV Secara Berlebihan Untuk Elak Risiko Kebakaran." – Bomba

Sofea Najmi

7-10-2024

Kongsi melalui

6.-Bomba-officer-scanning-a-QR-Code-on-the-Mercedes-Benz-EQS-500-4MATIC-as-his-colleagues-look-on.jpg


Mercedes-Benz Malaysia (MBM) telah mengadakan sesi latihan khas bersama Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM)  bagi menangani insiden kebakaran membabitkan EV Julai lalu. 


Pengguna kenderaan elektrik (EV) dinasihatkan mematuhi arahan pengeluar bagi memastikan keselamatan dan mengurangkan risiko kebakaran, kata Pengarah Keselamatan Kebakaran, Jabatan Bomba dan Penyelamat Putrajaya, Datuk Khirudin Drahman Hussain. 


Beliau menekankan pentingnya untuk tidak mengecas EV secara berlebihan, memantau sesi pengecasan dan mengelakkan kenderaan daripada terdedah kepada suhu ekstrem atau serpihan.


"Kebakaran EV boleh mengambil masa antara lima hingga 24 jam untuk dipadamkan sepenuhnya, bergantung pada saiz bateri (kWj) dan beban api yang terlibat," kata Khirudin. 


Risiko "Thermal Runaway"


11.-A-Mercedes-Benz-employee-pointing-out-the-rear-electric-motor-location-on-the-Mercedes-Benz-EQS-500-4MATIC.jpg


Khirudin menjelaskan bahawa kebakaran EV sukar dipadamkan kerana fenomena "thermal runaway", haba tinggi yang tidak terkawal. Dalam situasi ini, sel bateri menghasilkan haba dalam jangka masa yang lebih cepat daripada masa diambil untuk haba dilepaskan, menyebabkan suhu sel meningkat secara mendadak. 


"Akibat 'thermal runaway', haba yang tinggi dan proses letupan pantas menjadikan kebakaran EV sukar dipadamkan dengan serbuk kering ABC atau air biasa, melainkan kenderaan tersebut ditenggelami dengan ais," katanya.


image.png


Penggunaan selimut khas boleh membantu mengelakkan penyebaran api. 


Kebakaran ini hanya dapat dikawal dengan air dan selimut pemadam api khas,  tetapi ia hanya bertujuan untuk mencegah api daripada merebak dan bukan untuk memadamkan sepenuhnya.


Beliau turut mendedahkan bahawa sejak Januari hingga September tahun ini, hanya empat kebakaran EV dilaporkan di Malaysia, termasuk satu semasa sesi pengecasan.


Langkah Keselamatan Baharu di Stesen Pengecas EV


10.-Bomba-officers-familiarising-themselves-with-the-Mercedes-Benz-EQS-safety-body.jpg


Garis panduan baharu menghendaki stesen pengecas EV dilengkapi dengan selimut pemadam api di lokasi strategik. Selain itu, anggota bomba kini sedang menjalani latihan khas untuk menangani kebakaran EV yang memerlukan perlindungan tambahan.


Bahaya Gas Toksik dan Letupan


14.-Carefully-checking-the-protective-features-of-the-safety-uniform.jpg


Kebakaran bateri EV boleh mengakibatkan letupan wap awan (vapor cloud) terutamanya di ruang tertutup seperti di ruang bawah tanah, dengan risiko menghasilkan gas toksik yang lebih berbahaya daripada kenderaan biasa, jelas Khairudin. 


Teknologi Bateri dan Sistem Pengurusan Bateri


Pengarah Pusat Pembangunan Automotif Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr. Mohd Azman Abas menjelaskan bahawa teknologi bateri memainkan peranan penting dalam menentukan risiko kebakaran. Kebanyakan EV masa kini menggunakan bateri lithium-ion yang menawarkan kepadatan tenaga tinggi tetapi lebih mudah terdedah kepada risiko seperti terlalu panas, yang boleh mencetuskan "thermal runaway."


Bagaimanapun, Dr. Mohd Azman menegaskan bahawa risiko ini boleh dikawal melalui reka bentuk dan pengurusan bateri yang baik. Sistem pengurusan bateri bertanggungjawab untuk memantau suhu, voltan dan arus bagi mengelakkan bateri menjadi terlalu panas atau mengalami litar pintas.


AI dan Teknologi Pengecasan Pintar Kurangkan Risiko


8.-Bomba-officers-inspecting-the-electric-motor-of-a-Mercedes-Benz-EQS-500-4MATIC-during-the-orientation.jpg


Dr. Azman juga menyatakan bahawa kemajuan teknologi seperti AI boleh membantu mengenal pasti masalah awal pada bateri, sekaligus mencegah kebakaran. Teknologi pengecasan yang lebih pintar dengan sistem penamat sesi pengecasan automatik dan sistem pengecasan tanpa wayar juga berpotensi mengurangkan insiden kebakaran EV.


Khirudin menekankan bahawa pematuhan terhadap garis panduan keselamatan serta penyelenggaraan stesen pengecas secara berkala adalah kunci untuk mengelakkan kebakaran EV di masa depan.

Sumber: The Sun

Tag:

Kebakaran EV
Keselamatan EV
Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM)
Garis Panduan EVCB
Kongsi Artikel Ini

Ditulis pada

Sofea Najmi

Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv

Kongsi melalui

Berita Berkaitan

EV

Mercedes-Benz Malaysia Adakan Sesi Latihan Tangani Insiden Kebakaran EV Dengan Bomba

ercedes-Benz Malaysia (MBM) telah mengadakan sesi latihan khas bersama Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM).

17-07-2024
Berita Auto

Soket Pengecas EV Terbakar, Mujur Tiada Terkorban

Punca kejadian masih dalam siasatan.

21-04-2025
Berita Auto

Aidilfitri: 12 Lokasi Kemalangan Sudah Dikesan!

12 lokasi kemalangan adalah di sepanjang PLUS dan LPT.

20-03-2025
Berita Auto

Kemalangan Babit 7 Kenderaan, 1 Parah.

Gara-gara kemalangan membabitkan lapan kenderaan, berhampiran Terowong Menora, Perak menyebabkan seorang parah manakala dua lagi cedera.

01-10-2024
Berita Auto

Tanah Jerlus: Jangan Risau, Jalan Masjid India Selamat, Dah Boleh Shopping

Kawasan serta bangunan di Jalan Masjid India disahkan selamat untuk dikunjungi, dimana kejadian tanah jerlus adalah bersifat setempat.

11-09-2024
Berita Auto

Jalan Duta Sesak Teruk Sebab Treler Terbakar

Pemandu treler bernasib baik kerana terselamat.

13-08-2024
EV

Mercedes-Benz Malaysia Adakan Sesi Latihan Tangani Insiden Kebakaran EV Dengan Bomba

ercedes-Benz Malaysia (MBM) telah mengadakan sesi latihan khas bersama Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM).

17-07-2024
Berita Auto

Garaj Terbakar: 4 Kereta, 2 Motosikal Terbakar

Tiada kemalangan jiwa dilaporkan.

31-05-2024

Berita Terkini

EV

EV Bajet TQ Wuling Bingo Bakal Dilancarkan Di Malaysia – CKD, Bawah RM100,000?

Tan Chong Motor Holdings (TCMH) telah memeterai Memorandum Persefahaman (MoU) bersama pengeluar kenderaan elektrik (EV) terkemuka China, SAIC-GM-Wuling (SGM Wuling).

05-05-2025
EV

Perak Mahu Perluas Stesen Cas EV, 500 Pengecas Akan Dibina Tahun Ini

Langkah itu sejajar dengan trend global ke arah pengurangan pelepasan karbon dioksida.

05-05-2025
EV

Thailand Laksana Cukai 'Mesra' PHEV, Malaysia Bila Lagi?

Kerajaan Thailand meluluskan penstrukturan semula cukai kenderaan elektrik hibrid plug-in (PHEV) yang akan dilaksanakan bermula 1 Januari 2026.

05-05-2025
EV

Lebih 6,000 Tempahan di Malaysia, Kini e.MAS 7 Uji Pasaran Singapura

Selepas lebih sedekad, jenama automotif kebanggaan Malaysia, Proton, kini kembali ke pasaran Singapura.

05-05-2025
EV

Kena Intip: Perodua e.MO-II Sedang Diuji Di DUKE

Perodua e.MO-II sedang diuji di DUKE, baru-baru ini.

05-05-2025
EV

Jualan,Pengecasan EV Semakin Melonjak, Bagaimana Pula Langkah Lupuskan Bateri EV?

Biarpun, masih awal untuk bimbang mengenai pelupusan bateri, namun sudah tiba masanya, kerajaan sudah mula mewujudkan loji kitar semula bateri EV yang khusus.

03-05-2025
EV

Bateri CATL Tidak Boleh Terbakar, Meletup

CATL mengesahkan bahawa baterinya tidak boleh terbakar atau meletup, walaupun berlaku kegagalan haba dalaman .

02-05-2025
EV

Pameran Pertama Denza Malaysia Gegar TRX, Ini Yang Menarik

Denza Malaysia membuat kemunculan umum pertamanya di khalayak ramai setelah memasuki pasaran negara secara rasmi pada Februari lalu.

02-05-2025