Link Copiedcheck_circle
EV

"Jangan Cas EV Secara Berlebihan Untuk Elak Risiko Kebakaran." – Bomba

Sofea Najmi

Kongsi melalui

6.-Bomba-officer-scanning-a-QR-Code-on-the-Mercedes-Benz-EQS-500-4MATIC-as-his-colleagues-look-on.jpg


Mercedes-Benz Malaysia (MBM) telah mengadakan sesi latihan khas bersama Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM)  bagi menangani insiden kebakaran membabitkan EV Julai lalu. 


Pengguna kenderaan elektrik (EV) dinasihatkan mematuhi arahan pengeluar bagi memastikan keselamatan dan mengurangkan risiko kebakaran, kata Pengarah Keselamatan Kebakaran, Jabatan Bomba dan Penyelamat Putrajaya, Datuk Khirudin Drahman Hussain. 


Beliau menekankan pentingnya untuk tidak mengecas EV secara berlebihan, memantau sesi pengecasan dan mengelakkan kenderaan daripada terdedah kepada suhu ekstrem atau serpihan.


"Kebakaran EV boleh mengambil masa antara lima hingga 24 jam untuk dipadamkan sepenuhnya, bergantung pada saiz bateri (kWj) dan beban api yang terlibat," kata Khirudin. 


Risiko "Thermal Runaway"


11.-A-Mercedes-Benz-employee-pointing-out-the-rear-electric-motor-location-on-the-Mercedes-Benz-EQS-500-4MATIC.jpg


Khirudin menjelaskan bahawa kebakaran EV sukar dipadamkan kerana fenomena "thermal runaway", haba tinggi yang tidak terkawal. Dalam situasi ini, sel bateri menghasilkan haba dalam jangka masa yang lebih cepat daripada masa diambil untuk haba dilepaskan, menyebabkan suhu sel meningkat secara mendadak. 


"Akibat 'thermal runaway', haba yang tinggi dan proses letupan pantas menjadikan kebakaran EV sukar dipadamkan dengan serbuk kering ABC atau air biasa, melainkan kenderaan tersebut ditenggelami dengan ais," katanya.


image.png


Penggunaan selimut khas boleh membantu mengelakkan penyebaran api. 


Kebakaran ini hanya dapat dikawal dengan air dan selimut pemadam api khas,  tetapi ia hanya bertujuan untuk mencegah api daripada merebak dan bukan untuk memadamkan sepenuhnya.


Beliau turut mendedahkan bahawa sejak Januari hingga September tahun ini, hanya empat kebakaran EV dilaporkan di Malaysia, termasuk satu semasa sesi pengecasan.


Langkah Keselamatan Baharu di Stesen Pengecas EV


10.-Bomba-officers-familiarising-themselves-with-the-Mercedes-Benz-EQS-safety-body.jpg


Garis panduan baharu menghendaki stesen pengecas EV dilengkapi dengan selimut pemadam api di lokasi strategik. Selain itu, anggota bomba kini sedang menjalani latihan khas untuk menangani kebakaran EV yang memerlukan perlindungan tambahan.


Bahaya Gas Toksik dan Letupan


14.-Carefully-checking-the-protective-features-of-the-safety-uniform.jpg


Kebakaran bateri EV boleh mengakibatkan letupan wap awan (vapor cloud) terutamanya di ruang tertutup seperti di ruang bawah tanah, dengan risiko menghasilkan gas toksik yang lebih berbahaya daripada kenderaan biasa, jelas Khairudin. 


Teknologi Bateri dan Sistem Pengurusan Bateri


Pengarah Pusat Pembangunan Automotif Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr. Mohd Azman Abas menjelaskan bahawa teknologi bateri memainkan peranan penting dalam menentukan risiko kebakaran. Kebanyakan EV masa kini menggunakan bateri lithium-ion yang menawarkan kepadatan tenaga tinggi tetapi lebih mudah terdedah kepada risiko seperti terlalu panas, yang boleh mencetuskan "thermal runaway."


Bagaimanapun, Dr. Mohd Azman menegaskan bahawa risiko ini boleh dikawal melalui reka bentuk dan pengurusan bateri yang baik. Sistem pengurusan bateri bertanggungjawab untuk memantau suhu, voltan dan arus bagi mengelakkan bateri menjadi terlalu panas atau mengalami litar pintas.


AI dan Teknologi Pengecasan Pintar Kurangkan Risiko


8.-Bomba-officers-inspecting-the-electric-motor-of-a-Mercedes-Benz-EQS-500-4MATIC-during-the-orientation.jpg


Dr. Azman juga menyatakan bahawa kemajuan teknologi seperti AI boleh membantu mengenal pasti masalah awal pada bateri, sekaligus mencegah kebakaran. Teknologi pengecasan yang lebih pintar dengan sistem penamat sesi pengecasan automatik dan sistem pengecasan tanpa wayar juga berpotensi mengurangkan insiden kebakaran EV.


Khirudin menekankan bahawa pematuhan terhadap garis panduan keselamatan serta penyelenggaraan stesen pengecas secara berkala adalah kunci untuk mengelakkan kebakaran EV di masa depan.

Sumber: The Sun

Tag:

Kebakaran EV
Keselamatan EV
Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM)
Garis Panduan EVCB
Kongsi Artikel Ini

Ditulis pada

Sofea Najmi

Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv

Kongsi melalui

Berita Berkaitan

EV

Mercedes-Benz Malaysia Adakan Sesi Latihan Tangani Insiden Kebakaran EV Dengan Bomba

ercedes-Benz Malaysia (MBM) telah mengadakan sesi latihan khas bersama Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM).

17-07-2024
Berita Auto

Soket Pengecas EV Terbakar, Mujur Tiada Terkorban

Punca kejadian masih dalam siasatan.

21-04-2025
Berita Auto

Aidilfitri: 12 Lokasi Kemalangan Sudah Dikesan!

12 lokasi kemalangan adalah di sepanjang PLUS dan LPT.

20-03-2025
Berita Auto

Kemalangan Babit 7 Kenderaan, 1 Parah.

Gara-gara kemalangan membabitkan lapan kenderaan, berhampiran Terowong Menora, Perak menyebabkan seorang parah manakala dua lagi cedera.

01-10-2024
Berita Auto

Tanah Jerlus: Jangan Risau, Jalan Masjid India Selamat, Dah Boleh Shopping

Kawasan serta bangunan di Jalan Masjid India disahkan selamat untuk dikunjungi, dimana kejadian tanah jerlus adalah bersifat setempat.

11-09-2024
Berita Auto

Jalan Duta Sesak Teruk Sebab Treler Terbakar

Pemandu treler bernasib baik kerana terselamat.

13-08-2024
EV

Mercedes-Benz Malaysia Adakan Sesi Latihan Tangani Insiden Kebakaran EV Dengan Bomba

ercedes-Benz Malaysia (MBM) telah mengadakan sesi latihan khas bersama Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM).

17-07-2024
Berita Auto

Garaj Terbakar: 4 Kereta, 2 Motosikal Terbakar

Tiada kemalangan jiwa dilaporkan.

31-05-2024

Berita Terkini

EV

Prasarana Bakal Sediakan 150 Bas Elektrik Pada 2026

Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) mengorak setapak ke hadapan kerana akan bakal menawarkan 150 bas elektrik selewat-lewatnya pada tahun hadapan.

14-11-2025
EV

Swift Bridge, ChargeSini Meterai MoU, Hasilkan Pengecas EV Di Malaysia

Swift Bridge Technologies (MFG) Sdn. Bhd. mengumumkan pelaburan besar bernilai RM11.2 juta untuk memulakan pengeluaran pengecas EV tempatan dalam tempoh tiga tahun akan datang.

13-11-2025
EV

Kerajaan Luluskan EMSP: Satu Platform Digital Kawal Semua Pengecasan EV Malaysia

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, hari ini mengesahkan bahawa kerajaan telah meluluskan penubuhan Platform Perkhidmatan e-Mobiliti (EMSP)

13-11-2025
EV

BYD Atto 3 Bakal Muncul Dengan Prestasi Lebih Tinggi, Jarak EV Cecah 650 KM

SUV elektrik BYD Atto 3 2026 nampaknya bakal menerima kemas kini secara besar-besaran. Perkara ini terbongkar melalui dokumen rasmi Kementerian Industri dan Teknologi Maklumat (MIIT) China yang mula tersebar di internet.

12-11-2025
EV

Spesifikasi Xpeng X9 Ultra Bocor – Kepintaran Luar Biasa Dengan 3 Cip AI

MPV Xpeng X9 dilaporkan bakal memiliki varian ‘Ultra’ baharu, hanya beberapa minggu setelah versi range-extender (EREV) diperkenalkan.

12-11-2025
EV

Sudah Diuji: iCaur V23 iWD Tunjuk Taring Dalam Cabaran Off-Road

Pihak Carz.com berpeluang memandu uji, SUV elektrik, iCaur V23 di litar ujian off-road Kev Advenduro yang terletak di Gamuda Gardens, Rawang.

10-11-2025
EV

ChargeSini & Meta Bright Lancar Pengecas EV Di Sunway Pyramid – 6 Pengecas AC

Syarikat pengendali titik pengecasan (CPO) tempatan, ChargeSini, telah merasmikan hab pengecasan kenderaan elektrik (EV) terbarunya di Sunway Pyramid, lokasi pertama yang dilancarkan di bawah kerjasama strategik bersama Meta Bright Group.

05-11-2025
EV

Zeekr X, MG MGS5 EV Raih ASEAN NCAP 5 Bintang – Buktikan EV Terbaru Semakin Selamat

Zeekr X dan MG MGS5 EV berjaya meraih penarafan penuh sebanyak 5 bintang dalam Program Penilaian Kereta Baharu untuk Negara Asia Tenggara (ASEAN NCAP) di bawah protokol penilaian 2021–2025.

05-11-2025