- Berita
- Berita Auto
- "Tak Perlu 'Lemon Law' Sebab Undang-Undang Sedia Ada Sudah Cukup." – Pakar Undang-Undang
"Tak Perlu 'Lemon Law' Sebab Undang-Undang Sedia Ada Sudah Cukup." – Pakar Undang-Undang
Pakar berpendapat undang-undang perlindungan pengguna sedia ada di Malaysia sudah cukup untuk melindungi pengguna dan tiada keperluan mendesak untuk memperkenalkan 'lemon law' untuk pembeli kenderaan.
Bekas Presiden Majlis Peguam Malaysia, Salim Bashir, menjelaskan bahawa undang-undang sedia ada seperti Akta Jualan Barangan 1957, Akta Perlindungan Pengguna 1999 (CPA), Akta Kontrak 1950, Akta Kawalan Bekalan 1961 dan Akta Sewa Beli 1967 boleh diperkukuh untuk melindungi pengguna dengan lebih baik, lapor The Star.
“Adalah penting untuk memperhalusi undang-undang sedia ada melalui pindaan daripada memperkenalkan ‘Lemon Law’ baharu di Parlimen,” jelasnya.
Cadangan 'Lemon Law' oleh Kerajaan
Pada Jun lalu, kerajaan mengumumkan rancangan untuk memperkenalkan 'lemon law' atau meminda undang-undang sedia ada bagi melindungi pembeli kenderaan yang bermasalah.
'Lemon law' adalah undang-undang yang memberi hak kepada pembeli untuk mendapatkan pampasan atau penggantian jika kenderaan yang dibeli mengalami masalah yang menjejaskan fungsi atau keselamatannya dan tidak dapat diperbaiki dalam tempoh yang ditetapkan.
Kelemahan Dalam Undang-Undang Sedia Ada
Salim turut menjelaskan beberapa kekurangan dalam undang-undang sedia ada, termasuk ketiadaan definisi jelas mengenai “kualiti boleh jual” di bawah Seksyen 16, Akta Jualan Barangan. CPA pula membenarkan pihak-pihak kontrak mengatasi hak pengguna melalui perjanjian tertentu, yang kadang-kadang melemahkan keberkesanan undang-undang ini.
Beliau juga menegaskan bahawa Tribunal Tuntutan Pengguna perlu diperkukuh dengan had bidang kuasa kewangan yang lebih tinggi agar pengguna boleh mendapatkan pampasan lebih besar untuk barangan yang rosak.
Cadangan Pembaharuan
Selain itu, peguam Sharifah Lina Hafizah Syed Annuar turut menyokong cadangan untuk menambah baik undang-undang sedia ada. Beliau mencadangkan pindaan yang menyeluruh agar undang-undang tersebut mampu menangani pelbagai situasi.
Namun, Sharifah Lina menegaskan pindaan mungkin menambah beban pembuktian kepada pengguna untuk menunjukkan kecacatan produk.
Sokongan Terhadap 'Lemon Law'
Sebaliknya, bekas Presiden Majlis Peguam, Datuk Abdul Fareed Abdul Gafoor, menyuarakan sokongan untuk ‘lemon law’, khususnya bagi pembeli kenderaan. Beliau menyatakan bahawa walaupun CPA dan Akta Jualan Barangan menyediakan perlindungan asas kepada pengguna, ia kurang spesifik dalam menangani masalah kecacatan berulang pada kenderaan.
Tambahnya, pembeli kenderaan terpakai dengan kecacatan tersembunyi sering kali mengalami kesukaran mendapatkan pampasan di bawah undang-undang sedia ada.
Perlu Standard Waranti dan Tempoh Pembaikan Yang Jelas
Abdul Fareed turut menyatakan keperluan untuk menetapkan standard waranti dan tempoh pembaikan yang munasabah bagi mengelakkan pengguna menunggu lama untuk mendapatkan pampasan atau pembaikan. Beliau menekankan bahawa ‘lemon law’ mampu memudahkan pengguna kerana undang-undang ini akan meletakkan beban pembuktian kepada pihak pengeluar.
Impak Ekonomi dan Implikasi Lain
Walau bagaimanapun, Abdul Fareed turut memberi amaran bahawa perlaksanaan ‘lemon law’ perlu dilakukan secara berhati-hati agar tidak mengakibatkan peningkatan kos kepada pengguna dan peniaga.
Sumber: The Star
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv