- Berita
- Berita Auto
- BMW Group Malaysia Serah Lebih 8,700 Unit BMW & MINI – 19 Peratus EV
BMW Group Malaysia Serah Lebih 8,700 Unit BMW & MINI – 19 Peratus EV
Walaupun keuntungan global BMW Group terjejas akibat jualan yang kurang memberangsangkan di negara China, prestasi syarikat ini di Malaysia terus menunjukkan pertumbuhan positif. BMW Group Malaysia melaporkan kejayaannya untuk mengekalkan kedudukan teratas dalam segmen kereta premium dan kenderaan elektrik (EV) premium di negara ini.
Pencapaian Suku Ketiga yang Memberangsangkan
Pada penghujung suku ketiga (Q3), BMW Group Malaysia berjaya menjual lebih daripada 8,700 unit kenderaan menerusi jenama BMW dan MINI. Daripada jumlah itu, lebih 1,600 unit adalah model EV, yang mewakili 19% daripada jumlah keseluruhan jualan.
Menurut Pengarah Urusan BMW Group Malaysia, Benjamin Nagel, strategi “Technology Openness” atau teknologi terbuka menjadi pemangkin utama kejayaan ini. Beliau menekankan komitmen syarikat dalam menyediakan teknologi canggih serta produk berkualiti tinggi yang mengutamakan prestasi, reka bentuk dan kelestarian.
Pelancaran Model Baharu yang Menarik
Tahun ini, BMW Group Malaysia memperkenalkan pelbagai model baharu, termasuk generasi baharu untuk model MINI Cooper 3-Door dan 5-Door serta model Countryman dan Aceman. Selain itu, BMW 5 Series generasi kelapan dalam varian 520i versi CKD, model elektrik baharu seperti BMW i5 M60 dan BMW iX2 dan banyak lagi.
Pembangunan Infrastruktur EV
BMW Group Malaysia turut memainkan peranan aktif dalam pembangunan infrastruktur pengecasan EV di negara ini. Hasil kerjasama strategik dengan operator pengecasan tempatan, lebih 2,020 fasiliti pengecasan kini tersedia di seluruh negara.
Selain itu, syarikat ini telah memasang lebih 100 fasiliti pengecasan berjenama BMW i dan MINI di kebanyakan pusat pengedaran sah mereka serta lokasi rakan kongsi, dengan rancangan untuk menambah lebih banyak lagi fasiliti di lokasi lain.
Kedudukan Diperkukuh Melalui Penglibatan Strategik
BMW Group Malaysia juga terlibat dalam pelbagai acara dan kolaborasi menarik yang memperkukuhkan lagi kedudukan syarikat seperti:
- Perkhidmatan pemindahan terminal lapangan terbang menggunakan i7 dengan kerjasama Malaysia Airlines.
- EV untuk acara World Chinese Entrepreneurs Convention (WCEC) 2024.
- Taja acara sukan seperti Maybank Championship 2024.
Kestabilan dalam Landskap Pasaran Kompleks
BMW Group Malaysia menyifatkan pencapaian ini sebagai bukti komitmen jangka panjangnya dalam pendekatan teknologi terbuka. Langkah ini diyakini dapat memastikan kestabilan tanpa perlu melakukan perubahan drastik dalam masa singkat.
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv