- Berita
- EV
- Pengeluaran EV MINI Di Oxford Ditangguhkan, Sasaran EV Kerajaan UK Tidak Masuk Akal?
Pengeluaran EV MINI Di Oxford Ditangguhkan, Sasaran EV Kerajaan UK Tidak Masuk Akal?
BMW mengesahkan bahawa rancangan untuk memulakan pengeluaran kenderaan elektrik (EV) di kilang MINI di Oxford ditangguhkan buat sementara waktu berikutan "pelbagai ketidakpastian yang melanda industri automotif."
Keputusan ini turut menyebabkan penangguhan rancangan naik taraf kilang Cowley yang sebelum ini diumumkan bernilai sekitar £600 juta (~RM3.3 bilion).
BMW Tolak Geran Kerajaan UK, Perbincangan Masih Dijalankan
Susulan penangguhan ini, BMW juga tidak akan menerima geran sebanyak £60 juta (~RM335 juta) yang ditawarkan oleh kerajaan UK. Namun, syarikat itu menegaskan bahawa pihaknya masih melakukan perbincangan dengan kerajaan mengenai rancangan masa depan.
Walaupun terdapat kelewatan, BMW menyatakan bahawa pelaburan di kilang tersebut tetap diteruskan. Projek pembinaan bagi memodenkan fasiliti, termasuk pusat logistik berteknologi tinggi, kini sedang berjalan bagi menyokong pengeluaran di masa hadapan.
Rancangan Pengeluaran EV MINI di Oxford Masih Dikaji
Pada 2023, BMW telah mengumumkan pelaburan besar bagi mempersiapkan kilang MINI untuk pengeluaran model elektrik generasi terbaru. Pengeluaran dua model EV baharu telah dijadualkan untuk bermula pada 2026, tetapi jadual itu kini dalam proses kajian semula.
Buat masa ini, semua model EV MINI dihasilkan di China. Dalam satu kenyataan, BMW menyebut, “Kilang Oxford adalah nadi kepada pengeluaran MINI, penting untuk menghasilkan dan mengeksport pelbagai model yang menerima permintaan tinggi di UK dan pasaran global.
“Namun, memandangkan terdapat ketidaktentuan dalam industri automotif, BMW Group sedang mengkaji semula jadual untuk memulakan semula pengeluaran MINI elektrik di Oxford."
Perdebatan Tentang Sasaran Jualan EV di UK
Penangguhan ini terjadi kerana berlakunya perdebatan hebat antara industri automotif UK dan kerajaan mengenai sasaran jualan kenderaan elektrik. Beberapa pengeluar kereta menyuarakan kebimbangan bahawa kuota jualan EV yang diwajibkan untuk tahun-tahun mendatang terlalu tinggi dan sukar untuk dipenuhi.
Awal tahun ini, kerajaan telah mengadakan perbincangan segera mengenai perubahan dasar kenderaan tanpa emisi (ZEV) yang menetapkan sasaran jualan EV. Pada November lalu, Stellantis menyebut dasar ini sebagai salah satu sebab utama penutupan kilang van mereka di Luton.
Komitmen Kerajaan dan Masa Depan Kilang MINI Oxford
Jabatan Pengangkutan UK (DfT) mengakui cabaran yang dihadapi pengeluar kenderaan dan menyatakan bahawa mereka mendengar kebimbangan industri. Kerajaan juga menegaskan sokongannya terhadap peralihan kepada EV, dengan lebih daripada £2.3 bilion (~RM12.9 bilion) telah diperuntukkan untuk membantu industri dan pengguna.
DfT kini sedang mengkaji semula cadangan untuk mengembalikan semula tarikh akhir peralihan EV kepada 2030, sambil memastikan pekerjaan terus dikekalkan. Jabatan itu mendakwa bahawa kebanyakan pengeluar menyokong garis masa tersebut dan berada di landasan yang betul untuk memenuhi sasaran mandat ZEV mereka.
Buat masa ini, masa depan MINI elektrik di Oxford masih belum pasti, namun BMW menegaskan bahawa pihaknya komited untuk memastikan kilang tersebut bersedia menghadapi perkembangan industri automotif di masa hadapan.
Sumber: BBC
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv