- Berita
- Berita Auto
- BMW Bakal Lancar 40 Model Kereta Menjelang 2027!
Tidak mahu mengalah selepas Mercedes-Benz merancang untuk memperkenalkan 21 model baharu dalam tempoh dua tahun akan datang, kini pesaingnya yang juga dari Jerman, BMW, mendedahkan rancangan lebih agresif iaitu untuk melancarkan sekurang-kurangnya 40 model baharu atau dikemas kini menjelang 2027!
40 Model Baharu & Kemas Kini dalam Tiga Tahun
Pengumuman ini dibuat oleh Ketua Pegawai Eksekutif BMW Group, Oliver Zipse, dalam persidangan tahunan syarikat bagi tahun 2025. Model-model yang bakal diperkenalkan ini terdiri daripada pelbagai jenis rangkaian kuasa, termasuk elektrik sepenuhnya (BEV), hibrid plug-in (PHEV) dan enjin pembakaran dalaman (ICE), sekali gus menunjukkan kepelbagaian pendekatan BMW dalam menghadapi perubahan industri automotif global.
Permulaan Era Baharu dengan Neue Klasse EV
Antara model baharu yang bakal dilancarkan termasuk dua model EV generasi baharu atau Neue Klasse BMW. Model pertama yang akan diperkenalkan ialah BMW iX3 generasi baharu yang dijangka akan membuat kemunculan pertamanya di peringkat global pada bulan September ini di pameran IAA Mobility di Munich, Jerman.
Selepas iX3, BMW akan memperkenalkan sedan EV i3, yang bakal menjadi varian 3 Series elektrik pertama di peringkat global (tidak termasuk i3 berasaskan G28 yang eksklusif untuk pasaran China).
Baik & Buruk Prestasi Jualan 2024
BMW Group turut membentangkan laporan jualan tahun 2024 dengan sisi positif dan negatif. Berita baiknya, jualan kenderaan elektrik (EV) syarikat meningkat sebanyak 13.5% berbanding tahun sebelumnya, dengan 426,594 unit EV terjual merentasi jenama BMW, MINI dan Rolls-Royce. Ini menyumbang kira-kira 20% daripada jumlah keseluruhan jualan syarikat.
Namun, walaupun jualan EV meningkat, pendapatan BMW Group turun 8.4% kepada €142 bilion (~RM686 bilion). Lebih membimbangkan, keuntungan sebelum cukai merosot 35.8% kepada €10.9 bilion (~RM52 bilion). BMW menyatakan bahawa beberapa faktor utama memberi kesan kepada prestasi kewangan mereka, termasuk penarikan balik produk dalam jumlah besar, peningkatan pelaburan dalam penyelidikan dan pembangunan (R&D), serta kejatuhan jualan di pasaran penting seperti China.
Pasaran China & Amerika Syarikat Masih Kukuh
China masih menjadi pasaran terbesar bagi EV BMW, dengan lebih 100,000 unit dihantar ke negara itu walaupun terdapat penurunan dalam beberapa segmen.
Di Amerika Syarikat, BMW mencatat jualan EV tertinggi dalam sejarahnya dengan lebih 50,000 unit terjual pada 2024. Selain itu, negara itu juga menjadi pasaran utama bagi model BMW M dan M Sport, di mana satu daripada setiap 10 unit BMW yang terjual adalah model berprestasi tinggi tersebut.
Secara keseluruhan, BMW Group telah menjual 2.45 juta unit kenderaan sepanjang 2024, jatuh sebanyak 4% berbanding tahun sebelumnya. Daripada jumlah ini, 2.2 juta unit ialah BMW, 245,000 unit ialah MINI dan hanya 5,712 unit merupakan Rolls-Royce.
Strategi Pemulihan Tahun 2025
Bagi tahun 2025, BMW Group menjangkakan jualan keseluruhan akan menunjukkan peningkatan kecil. Untuk memastikan kestabilan kewangan, syarikat merancang untuk mengurangkan perbelanjaan modal, langkah yang dijangka dapat membantu meningkatkan aliran tunai syarikat.
Baca: Mercedes-Benz Bakal Dedah 21 Model
Baca: BMW March Into Joy: BMW Beri Tawaran Istimewa Hanya Untuk Model BMW Terpilih
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv