- Berita
- Berita Auto
- Operasi inDrive, Maxim Dihentikan: Patuhilah Undang-Undang Malaysia Kalau Nak Operasi!
Operasi inDrive, Maxim Dihentikan: Patuhilah Undang-Undang Malaysia Kalau Nak Operasi!
Kementerian Pengangkutan sudah pun mengarahkan dua aplikasi e-hailing dari Rusia, InDrive dan Maxim menghentikan operasi masing-masing berkuat kuasa 24 Julai ini kerana didakwa beroperasi secara haram.
Susulan arahan itu, ia mencetuskan perdebatan hangat kerana tindakan menghentikan operasi servis itu memberi kesan yang mendalam terhadap pemandu di luar bandar yang bergantung pada platform ini untuk meneruskan kelangsungan hidup.
Sebaliknya, Persatuan Transformasi Pengangkutan Awam Darat (TPAD) pula berpendapat perkhidmatan itu mengenakan kadar komisen paling rendah di pasaran Malaysia sekali gus membolehkan pemandu mampu menjana pendapatan yang lebih tinggi.
Malah, menurut TPAD ramai pemandu memilih platform inDrive dan Maxim kerana ia menawarkan lebih fleksibiliti serta struktur komisen yang lebih mesra pemandu.
Hakikatnya, walaupun ia membantu golongan pemandu luar bandar untuk menjana pendapatan namun cara mereka sebenarnya salah di sisi undang-undang.
Ini kerana dakwa Persatuan Penghantar P-hailing Malaysia (Penghantar Malaysia) kebanyakan pemandu Maxim dan inDrive tidak mempunyai lesen Kenderaan Perkhidmatan Awam (PSV).
Dikhabarkan, kedua-dua syarikat ini juga tidak mempunyai Permit Kenderaan e-Hailing (eVP) yang sah.
Untuk makluman, bagi sesiapa yang ingin menjadi pemandu ehailing, pemandu kenderaan persendirian boleh mendaftar untuk menjalani kursus latihan lesen memandu vokasional (PSV) di mana-mana pusat latihan memandu vokasional yang diiktiraf JPJ di seluruh Malaysia. JPJ akan mengeluarkan lesen PSV baru untuk menunjukkan bahawa seseorang itu adalah pemandu syarikat seru-pandu.
Kenderaan-kenderaan persendirian yang digunakan untuk tujuan perkhidmatan seru-pandu ini juga perlu ditukar cukai jalan daripada kenderaan persendirian kepada cukai jalan kenderaan persendirian (e-hailing), selari dengan peruntukan di bawah Seksyen 12(2), Seksyen 12(3) dan Seksyen 12(4) APJ 1987.
Pendek kata, peraturan untuk menjadi pemandu e-hailing, anda wajib mempunyai lesen PSV dn setiap kenderaan mesti mempunyai eVP yang dikeluarkan oleh platform berlesen.
Sedar dengan peraturan itu, TPAD tetap mendesak MoT menjelaskan isu ini lagi walaupun sudah terang lagi bersuluh!
TPAD mengakui bahawa tanggungjawab kerajaan untuk mengawal selia sektor ini adalah penting demi keselamatan dan keteraturan awam. Namun, sebarang tindakan yang memberi kesan besar terhadap sosioekonomi negara perlu disertakan dengan penjelasan terbuka yang telus serta disokong oleh kajian dan data yang kukuh.
Presiden TPAD, Nathan Mathivanan, berkata, pekerjaan itu adalah punca rezeki kepada kebanyakan pemandu terutamanya di kawasan luar bandar dan pekan kecil.
“Persoalannya, sekiranya persaingan dikurangkan, bagaimana pasaran sedia ada mampu terus menyokong kebajikan pemandu?” Kesan kepada penumpang juga tidak boleh diketepikan. Dengan kurangnya pilihan penyedia perkhidmatan, persaingan harga mungkin terjejas, sekali gus membawa kepada kemungkinan kenaikan tambang atau penurunan kualiti perkhidmatan.
“Beberapa negara lain telah memperkenalkan struktur tambang yang disarankan oleh kerajaan untukmenjamin keadilan dan ketelusan dalam sektor e-hailing,” katanya.
Itu mungkin pendapat TPAD namun jika membenarkan perkhidmatan secara haram ini terus beroperasi, ia sebenarnya menimbulkan risiko terutama penggunaan kenderaan yang tidak selamat, pemandu tidak berlesen dan sekali gus menurunkan standard perkhidmatan.
Ketika pemandu-pemandu e-hailing lain berusaha mematuhi undang-undang dan menanggung kos Lesen PSV, Insurans E-Hailing serta pemeriksaan kenderaan, mengapa Maxim dan inDrive juga tidak mematuhi peraturan yang ditetapkan kerajaan?
Misalnya, platform berlesen seperti Grab dan AirAsia Ride juga sanggup mematuhi peraturan kerajaan dan menyerap kos tambahan untuk berbuat demikian.
Sebaliknya, inDrive dan Maxim pula mengelakkan peraturan ini kerana enggan menanggung kos yang tinggi.
Jika inDrive dan Maxim ingin terus beroperasi di Malaysia, maka mereka mesti mematuhi undang-undang yang sama seperti orang lain.
Terdahulu, Persatuan Penghantar P-hailing Malaysia (Penghantar Malaysia) menerusi kenyataan turut dilaporkan mendakwa, kedua-dua platform e-hailing itu didapati terus menawarkan perkhidmatan mereka tanpa mematuhi peraturan di bawah akta sedia ada.
Menurut APAD, dua syarikat e-hailing berkenaan didapati melanggar syarat pelesenan di bawah Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 (Akta 715).
"Ini termasuk tidak memastikan pemandu-pemandu mereka memiliki Lesen Vokasional Kenderaan Perkhidmatan Awam (PSV) yang sah, seperti yang telah diwajibkan oleh undang-undang Malaysia.
"Perbuatan ini bukan sahaja tidak adil kepada pemandu yang mempunyai Lesen PSV yang sah, malah turut menjejaskan keselamatan penumpang yang menggunakan perkhidmatan mereka kerana pemandu yang dibenarkan beroperasi tanpa memiliki Lesen PSV yang sah, juga tidak memiliki Insurans E-Hailing selain tidak melakukan pemeriksaan kenderaan seperti terma dan syarat yang telah ditetapkan," katanya.
Gallery
Tag:
Ditulis pada
Suhana Veru
Suhana Veru merupakan bekas wartawan Kosmo. Berkecimpung dalam dunia wartawan hampir 14 tahun. Biarpun syarikat Utusan Melayu, tempat saya bekerja sudah ditutup namun semangat juang sebagai wartawan tetap mekar dalam sanubari