- Berita
- Berita Auto
- Toyota GR86 Dengan Livery JPJ & PLUS Curi Perhatian
Sebuah Toyota GR86 yang ‘segak’ dengan livery Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan PLUS Malaysia menarik perhatian ramai di media sosial. Kereta sport ini dilihat sedang diturunkan daripada sebuah lori pengangkut kenderaan di North Paddock, Litar Antarabangsa Petronas Sepang (Petronas SIC).
Kenapa Toyota GR86?
Model ini digunakan bukan untuk penguatkuasaan di luar, tetapi sebagai kenderaan keselamatan rasmi bagi acara perlumbaan besar-besaran baharu, GR86 Cup Malaysia, di Super GT Malaysia 2025 yang menggegarkan litar minggu in. Jentera dengan logo JPJ ini bakal dipandu oleh pelumba berpengalaman tempatan, Faidzal Alang, yang mengesahkan peranannya dalam satu kenyataan di Facebook.
Yang lebih menarik, JPJ dan PLUS Malaysia menjadi penaja rasmi siri ini, satu peranan yang jarang dilihat daripada badan penguatkuasaan dalam arena sukan permotoran.
Spesifikasi Kereta Keselamatan GR86 Cup
Kereta keselamatan ini adalah sama seperti kereta lumba GR86 Cup yang bertanding dalam siri tersebut. Ia diimport terus dari Jepun dan dijual secara eksklusif oleh Haro Sports pada harga RM208,315, termasuk cukai jualan dan permit sukan permotoran (AP Motorsports). Namun, kereta ini tidak sah digunakan di jalan raya.
Hanya 30 unit ditawarkan secara eksklusif kepada pembeli terawal. Sebagai perbandingan, model GR86 biasa yang dijual oleh UMW Toyota Motor bermula daripada harga RM295,000 (manual) dan RM305,000 (automatik).
Baca: Barisan Kereta Lumba GR86 Cup Cars Tiba Di Malaysia – Apa Yang Berbeza?
Di bawah hud, GR86 Cup menggunakan enjin 2.4 liter empat silinder aspirasi natural yang sama, tetapi dengan pemetaan pedal pendikit (throttle) yang diubah suai dan ekzos prestasi Fujitsubo. Kuasa yang dihasilkan ialah 228 hp dan tork 250 Nm. Transmisi manual enam kelajuan kekal sama, tetapi diperbaharui dengan klac sporty Cusco dan sistem penyejuk transmisi. Diferensial Torsen membantu mengawal cengkaman roda belakang.
Pengendalian dipertingkatkan dengan suspensi KW Racing, penyerap hentak TRD dan stereng kuasa elektrik yang diberikan talaan semula. Sistem brek pula menggunakan kaliper empat piston monoblok Advics di hadapan dan dua piston di belakang. Kereta ini menggunakan rim aloi tempaan Raxer RP10X 17 inci dengan tayar Bridgestone Potenza RE-71RS bersaiz 225/45R17.
Bahagian dalam kabin dipasang dengan peralatan keselamatan perlumbaan termasuk sangkar keselamatan yang disahkan JAF, tempat duduk bucket Bride ZETA dengan tali pinggang enam titik dan sistem pemadam api. Berat keseluruhan kereta bersama pemandu sekitar 1,290 kg, mematuhi peraturan MTCC TP2 2025.
Ingin memeriahkan hujung minggu ini? Tiket untuk acara Super GT Malaysia 2025 yang berlangsung bermula hari ini, 26 hingga 28 Jun nanti, boleh dibeli melalui laman web rasmi Super GT Malaysia pada harga bermula dari RM100.
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv