- Berita
- Berita Auto
- Dalam 2 Tahun, KKR Terima 39,371 Aduan Jalan Rosak Menerusi Apliksi MyJalan KKR
Dalam 2 Tahun, KKR Terima 39,371 Aduan Jalan Rosak Menerusi Apliksi MyJalan KKR
Bermula dari Ogos 2023 hingga 30 Jun lepas, aplikasi MyJalan KKR menerima sebanyak 39,371 aduan berkaitan kerosakan jalan raya dan semua jalan itu perlu dibaiki dalam tempoh 24 jam.
Perkara itu didedahkan Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Ahmad Maslan.
Dikhabarkan daripada jumlah itu, 11,959 aduan atau 30.4 peratus melibatkan Jalan Persekutuan di bawah seliaan Kementerian Kerja Raya (KKR) manakala 27,412 bersamaan dengan 69.6 peratus lagi membabitkan jalan bandaran di bawah tanggungjawab pihak berkuasa tempatan (PBT) kerajaan negeri, serta agensi lain.
"Berhubung status aduan jalan di Sarawak, sebanyak 809 aduan diterima. Sebanyak 68 aduan adalah di bawah seliaan KKR yang 43 daripadanya telah diselesaikan dan 25 aduan sedang dalam tindakan manakala baki 741 aduan atau 91.59 peratus merupakan aduan jalan membabitkan pihak bertanggungjawab lain," katanya pada sesi soal jawab di Dewan Rakyat, semalam.
Seme kerosakan jalan berlubang yang dilaporkan menerusi aplikasi mudah alih MyJalan mesti dibaiki dalam tempoh 24 jam, tegas Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Ahmad Maslan.
Katanya, tindakan pantas mesti diambil oleh semua pihak berkuasa, tanpa mengira bidang kuasa pihak yang bertanggungjawab.
"Tempoh masa yang ditetapkan untuk menampal jalan rosak di bawah seliaan Kementerian Kerja Raya (KKR) ialah 24 jam. Pihak berkuasa lain juga perlu mengambil tindakan dalam tempoh yang sama," katanya ketika sesi soal jawab di Dewan Rakyat pada Rabu.
Tambah beliau, aduan berkaitan kerosakan lain pula akan diselesaikan dalam tempoh maksimum 15 hari.
Gallery


Tag:
Ditulis pada
Suhana Veru
Suhana Veru merupakan bekas wartawan Kosmo. Berkecimpung dalam dunia wartawan hampir 14 tahun. Linkedin https://www.linkedin.com/in/suhana-veru-92020a31a/