ENZHMS
Link Copiedcheck_circle
EV

Insentif Cukai EV Tamat Tahun Ini? Ini Impaknya Kepada Harga Kereta

Sofea Najmi

Kongsi melalui

web_MA_CariCarz_Proton-e.MAS-7-launch_batch-1_-6.jpg


Masa depan kenderaan elektrik (EV) di Malaysia masih menjadi tanda tanya. Insentif cukai bagi EV import sepenuhnya (CBU) dijadualkan tamat pada hujung tahun ini, manakala pengecualian untuk EV pemasangan tempatan (CKD) masih diteruskan hingga 2027. Persoalannya, apakah yang akan terjadi setelah semua insentif ini ditamatkan kelak?


Jawapannya, harga EV bakal meningkat secara mendadak, sekali gus memperlahankan kadar penerimaan teknologi hijau di negara kita. 


Kenaikan Harga EV: Sejauh Mana Kesannya?


BYD-Atto-3-2024_Social-Media-Only-Images_02;.jpg


Jika pengecualian cukai tidak diteruskan selepas hujung tahun ini, semua EV CBU akan dikenakan duti import 30% dan duti  eksais antara 10% hingga 30%, selain cukai jualan sedia ada sebanyak 10%. Ini bermakna, pengguna bakal melihat lonjakan harga yang ketara bagi model-model EV yang ada di pasaran.


Berikut adalah contoh perubahan harga untuk beberapa model EV terlaris di Malaysia buat masa ini:

Kenaikan harga ini pastinya akan mengurangkan daya tarikan EV dalam kalangan pembeli tempatan, kerana EV bakal dipasarkan pada harga kurang mampu milik. Situasi ini akan memperlahankan peralihan ke arah kenderaan mesra alam.


tax-and-price-1-(1).jpg


Jadual di atas menunjukkan senarai EV berserta cukai jalan (LKM) dan anggaran harga jualan selepas 2025


Kurang Keyakinan untuk Pelaburan CKD


Ketidaktentuan dasar selepas 2027 membuatkan pengeluar kenderaan kurang yakin untuk memulakan pengeluaran EV CKD di Malaysia. Walaupun terdapat jenama yang berminat dengan pemasangan tempatan, ramai masih bersikap tunggu dan lihat, terutamanya dengan semakan duti eksais bagi nilai pasaran terbuka (OMV) yang telah ditangguhkan sebelum ini dan kini dijadualkan berkuat kuasa tahun depan.


Info: OMV atau Other Market Value merujuk kepada harga asas kenderaan yang ditetapkan pengeluar berdasarkan kos pengeluaran sebelum kerajaan mengenakan sebarang cukai.


Tanpa hala tuju dasar yang jelas, pelaburan dalam pemasangan tempatan dan infrastruktur EV berisiko terbantut, sekali gus menyebabkan Malaysia ketinggalan dalam perlumbaan global ke arah elektrifikasi automotif.


Baca: XPeng Laksana CKD, Rancangan Masih Samar!


tax-and-price-2-(1).jpg


Sambungan senarai EV berserta cukai jalan (LKM) dan anggaran harga jualan selepas 2025


Rangkaian Pengecas EV: Mampukah Sasaran 10,000 Unit Dicapai?


Selain itu, turut menimbulkan kebimbangan adalah perkembangan fasiliti pengecasan EV di Malaysia yang masih bergerak perlahan, jauh daripada sasaran 10,000 pengecas menjelang akhir 2025. Syarikat pengendali pengecas (CPO) sudah mula mengurangkan pembangunan stesen pengecas kerana permintaan yang rendah.


chargesini-business-(14)-(1).jpg


Jika insentif cukai dimansuhkan dan harga EV melonjak, usaha memperluaskan infrastruktur pengecasan mungkin terhenti sepenuhnya, lebih-lebih lagi kerana CPO tidak menerima sebarang dana kerajaan untuk menyokong pengembangan rangkaian.


Baca: EV di Malaysia: Masa Depan Cerah, Tapi Apa Nasib Bateri Terpakai?


Risiko Jika Insentif Cukai EV Dihapuskan


Malaysia telah menetapkan sasaran tinggi untuk peralihan kepada EV iaitu 20% daripada jualan kenderaan baharu ialah xEV menjelang 2030, 50% menjelang 2040 dan 80% menjelang 2050. Namun, sasaran ini sukar untuk direalisasikan sekiranya  insentif cukai EV ditarik terlalu awal. 


Web_CariCarz_Tesla-Model-3-02.jpgChery-Omoda-E5-Exterior-11.jpg


Ini bukan sahaja akan memperlahankan kadar penerimaan EV dalam pasaran, malah ia juga akan menghalang pengeluar dari melabur dalam pemasangan CKD, menyukarkan pengguna memiliki EV kerana harga lebih tinggi dan mengehadkan pilihan pembeli.


Apa Yang Boleh Dilakukan?


Untuk memastikan Malaysia kekal di landasan yang tepat untuk menuju ke arah masa depan yang lebih hijau, dasar insentif cukai EV wajar dilanjutkan. 


Orang ramai boleh memainkan peranan dengan menyuarakan pendapat kepada pembuat dasar tentang kepentingan harga EV yang mampu milik, menyokong petisyen yang menggesa lanjutan insentif cukai dan meningkatkan kesedaran di media sosial tentang kesan pemansuhan insentif cukai EV. 

Baca: "Serah" & Jual EV Terpakai Kepada Caricarz Automall

Kongsi Artikel Ini

Ditulis pada

Sofea Najmi

Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv

Kongsi melalui

Nombor Plat JPJ Terbaru

KUALA LUMPUR

VPS6424

SELANGOR

BSH8467

JOHOR

JYG8635

PULAU PINANG

PRU1652

PERAK

APB2836

PAHANG

CFD5061

KEDAH

KGC3185

NEGERI SEMBILAN

NEH1475

KOTA KINABALU

SJM6463

KUCHING

QAB1830M

Terakhir Kemas Kini 20 Sep, 2025

Harga Bahan Bakar

Petrol

RON 95

RM 2.05

RON 97

RM 3.21

+0.03

RON 100

RM 5.00

VPR

RM 6.23

Diesel

EURO 5 B10

RM 2.93

+0.03

EURO 5 B7

RM 3.13

+0.03

Terakhir Kemas Kini 18 Sep, 2025

Berita Terkini

EV
Gelaran EV No 1 Di Malaysia Masih Dipegang Proton e.MAS 7!

Gelaran EV No 1 Di Malaysia Masih Dipegang Proton e.MAS 7!

Proton e.MAS 7 sekali lagi mengekalkan kedudukannya sebagai kenderaan elektrik No. 1 di Malaysia bagi bulan Ogos 2025 memandangkan jumlah penghantaran telah mencecah sebanyak 5,811 unit dari 1 Januari hingga 31 Ogos lalu.

18-09-2025
EV
BYD Siar Video Yangwang U9 02,  Prototaip Supercar EV Ini Mampu Hambur Kuasa Hampir 3,000 HP!

BYD Siar Video Yangwang U9 02, Prototaip Supercar EV Ini Mampu Hambur Kuasa Hampir 3,000 HP!

Kereta elektrik supercar yang dikenali sebagai Yangwang U9 '02' didedahkan dalam satu video pendek.

18-09-2025
EV
Hanya 27 Kes Kebakaran Kereta EV, Hibrid Sejak Tahun 2023-2025

Hanya 27 Kes Kebakaran Kereta EV, Hibrid Sejak Tahun 2023-2025

Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) merekodkan sebanyak 27 kes kebakaran membabitkan kenderaan elektrik (EV) dan hibrid direkodkan dari 2023 hingga Julai lepas.

10-09-2025
EV
Menteri Dedah Malaysia Kini Ada 4,100 Pusat Pengecas EV

Menteri Dedah Malaysia Kini Ada 4,100 Pusat Pengecas EV

Malaysia kini memiliki sekurang-kurangnya 4,100 pusat pengecasan kenderaan elektrik (EV) di seluruh negara.

10-09-2025
EV
Mazda Bangunkan Kilang Bateri EV Di Jepun – Mula Operasi Tahun 2027

Mazda Bangunkan Kilang Bateri EV Di Jepun – Mula Operasi Tahun 2027

Mazda mengumumkan pembinaan kilang terbarunya di Iwakuni, Jepun, hasil kerjasama dengan wilayah Yamaguchi dan bandar Iwakuni.

08-09-2025
EV
BMW iX3 Generasi Kedua Diperkenalkan – Model Neue Klasse Pertama BMW, Sarat Ciri Futuristik

BMW iX3 Generasi Kedua Diperkenalkan – Model Neue Klasse Pertama BMW, Sarat Ciri Futuristik

BMW akhirnya mendedahkan model pertamanya yang dibangunkan berasaskan platform kenderaan elektrik (EV) baharu, Neue Klasse, dengan pengenalan model BMW iX3 generasi kedua.

08-09-2025
EV
Bilik Pameran iCaur Kedua Dibuka Di Petaling Jaya

Bilik Pameran iCaur Kedua Dibuka Di Petaling Jaya

iCaur Malaysia secara rasmi membuka bilik pameran keduanya, iCaur Playground, yang bertempat di lokasi strategik di Petaling Jaya, Selangor.

06-09-2025
EV
Proton Lancar Kilang EV Pertama Malaysia Di Tanjung Malim

Proton Lancar Kilang EV Pertama Malaysia Di Tanjung Malim

Dalam tempoh kurang setahun selepas majlis pecah tanah, Proton telah merasmikan kilang pengeluaran kenderaan elektrik (EV) pertamanya di Tanjung Malim, Perak.

05-09-2025

Tunjuk Lebih

trending_flat
Carz Automedia Malaysia Logo
Tentang Kami

CarzMedia: Kekal berhubung dengan berita kereta terkini! Dapatkan kemas kini segera tentang keluaran baharu, arah aliran industri dan inovasi automotif. Sumber utama anda untuk liputan 24/7 untuk semua automotif.

© 2025 CariCarz.com. All Rights Reserved.