Insentif Cukai EV Tamat Tahun Ini? Ini Impaknya Kepada Harga Kereta

Masa depan kenderaan elektrik (EV) di Malaysia masih menjadi tanda tanya. Insentif cukai bagi EV import sepenuhnya (CBU) dijadualkan tamat pada hujung tahun ini, manakala pengecualian untuk EV pemasangan tempatan (CKD) masih diteruskan hingga 2027. Persoalannya, apakah yang akan terjadi setelah semua insentif ini ditamatkan kelak?
Jawapannya, harga EV bakal meningkat secara mendadak, sekali gus memperlahankan kadar penerimaan teknologi hijau di negara kita.
Kenaikan Harga EV: Sejauh Mana Kesannya?

Jika pengecualian cukai tidak diteruskan selepas hujung tahun ini, semua EV CBU akan dikenakan duti import 30% dan duti eksais antara 10% hingga 30%, selain cukai jualan sedia ada sebanyak 10%. Ini bermakna, pengguna bakal melihat lonjakan harga yang ketara bagi model-model EV yang ada di pasaran.
Berikut adalah contoh perubahan harga untuk beberapa model EV terlaris di Malaysia buat masa ini:
- BYD Atto 3 (kini RM123,800) → RM177,034
- Tesla Model 3 RWD (kini RM181,000) → RM258,380
- Proton e.MAS 7 Prime (kini RM109,800) → RM157,014 (jika CKD tidak dimulakan tahun ini)
Kenaikan harga ini pastinya akan mengurangkan daya tarikan EV dalam kalangan pembeli tempatan, kerana EV bakal dipasarkan pada harga kurang mampu milik. Situasi ini akan memperlahankan peralihan ke arah kenderaan mesra alam.
-full_normal.jpg)
Jadual di atas menunjukkan senarai EV berserta cukai jalan (LKM) dan anggaran harga jualan selepas 2025
Kurang Keyakinan untuk Pelaburan CKD
Ketidaktentuan dasar selepas 2027 membuatkan pengeluar kenderaan kurang yakin untuk memulakan pengeluaran EV CKD di Malaysia. Walaupun terdapat jenama yang berminat dengan pemasangan tempatan, ramai masih bersikap tunggu dan lihat, terutamanya dengan semakan duti eksais bagi nilai pasaran terbuka (OMV) yang telah ditangguhkan sebelum ini dan kini dijadualkan berkuat kuasa tahun depan.
Info: OMV atau Other Market Value merujuk kepada harga asas kenderaan yang ditetapkan pengeluar berdasarkan kos pengeluaran sebelum kerajaan mengenakan sebarang cukai.
Tanpa hala tuju dasar yang jelas, pelaburan dalam pemasangan tempatan dan infrastruktur EV berisiko terbantut, sekali gus menyebabkan Malaysia ketinggalan dalam perlumbaan global ke arah elektrifikasi automotif.
Baca: XPeng Laksana CKD, Rancangan Masih Samar!
-full_normal.jpg)
Sambungan senarai EV berserta cukai jalan (LKM) dan anggaran harga jualan selepas 2025
Rangkaian Pengecas EV: Mampukah Sasaran 10,000 Unit Dicapai?
Selain itu, turut menimbulkan kebimbangan adalah perkembangan fasiliti pengecasan EV di Malaysia yang masih bergerak perlahan, jauh daripada sasaran 10,000 pengecas menjelang akhir 2025. Syarikat pengendali pengecas (CPO) sudah mula mengurangkan pembangunan stesen pengecas kerana permintaan yang rendah.
-(1)-full_normal.jpg)
Jika insentif cukai dimansuhkan dan harga EV melonjak, usaha memperluaskan infrastruktur pengecasan mungkin terhenti sepenuhnya, lebih-lebih lagi kerana CPO tidak menerima sebarang dana kerajaan untuk menyokong pengembangan rangkaian.
Baca: EV di Malaysia: Masa Depan Cerah, Tapi Apa Nasib Bateri Terpakai?
Risiko Jika Insentif Cukai EV Dihapuskan
Malaysia telah menetapkan sasaran tinggi untuk peralihan kepada EV iaitu 20% daripada jualan kenderaan baharu ialah xEV menjelang 2030, 50% menjelang 2040 dan 80% menjelang 2050. Namun, sasaran ini sukar untuk direalisasikan sekiranya insentif cukai EV ditarik terlalu awal.


Ini bukan sahaja akan memperlahankan kadar penerimaan EV dalam pasaran, malah ia juga akan menghalang pengeluar dari melabur dalam pemasangan CKD, menyukarkan pengguna memiliki EV kerana harga lebih tinggi dan mengehadkan pilihan pembeli.
Apa Yang Boleh Dilakukan?
Untuk memastikan Malaysia kekal di landasan yang tepat untuk menuju ke arah masa depan yang lebih hijau, dasar insentif cukai EV wajar dilanjutkan.
Orang ramai boleh memainkan peranan dengan menyuarakan pendapat kepada pembuat dasar tentang kepentingan harga EV yang mampu milik, menyokong petisyen yang menggesa lanjutan insentif cukai dan meningkatkan kesedaran di media sosial tentang kesan pemansuhan insentif cukai EV.
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv
Nombor Plat JPJ Terbaru
KUALA LUMPUR
VPY2714
SELANGOR
BSJ9448
JOHOR
JYK6420
PULAU PINANG
PRV4761
PERAK
APC3577
PAHANG
CFD9937
KEDAH
KGC8702
NEGERI SEMBILAN
NEH5402
KOTA KINABALU
SJN5586
KUCHING
QAB4801M
Terakhir Kemas Kini 06 Nov, 2025
Harga Bahan Bakar
Petrol
RON 95
RM 2.60
RON 97
RM 3.20
RON 100
RM 5.00
VPR
RM 6.23
Diesel
EURO 5 B10
RM 3.02
+0.07
EURO 5 B7
RM 3.22
+0.07
Terakhir Kemas Kini 06 Nov, 2025
Berita Berkaitan
Struktur Cukai Baharu Lebih Adil Untuk Pemilik Kenderaan Elektrik
Sebaik tempoh pengecualian cukai jalan kenderaan elektrik (EV) ditamatkan sehingga akhir 2025, pengguna EV di Malaysia akan mula dikenakan cukai dengan struktur baharu yang dikuatkuasakan bermula 1 Januari 2026.
30-09-2025
Berita Terkini
ChargeSini & Meta Bright Lancar Pengecas EV Di Sunway Pyramid – 6 Pengecas AC
Syarikat pengendali titik pengecasan (CPO) tempatan, ChargeSini, telah merasmikan hab pengecasan kenderaan elektrik (EV) terbarunya di Sunway Pyramid, lokasi pertama yang dilancarkan di bawah kerjasama strategik bersama Meta Bright Group.
05-11-2025
Zeekr X, MG MGS5 EV Raih ASEAN NCAP 5 Bintang – Buktikan EV Terbaru Semakin Selamat
Zeekr X dan MG MGS5 EV berjaya meraih penarafan penuh sebanyak 5 bintang dalam Program Penilaian Kereta Baharu untuk Negara Asia Tenggara (ASEAN NCAP) di bawah protokol penilaian 2021–2025.
05-11-2025
Jaecoo J5 Dilancar Di Indonesia, Selepas Ini Mungkin Malaysia?
Jaecoo J5 elektrik dilancarkan di Indonesia, baru-baru ini.
04-11-2025
Xpeng Lepasi Sasaran Jualan - 355,209 Unit Terjual Setakat OKT 2025
Xpeng telah melepasi sasaran jualan iaitu sebanyak 355,209 unit terjual setakat Oktober lalu.
04-11-2025
Cas EV Di ChargeSini Lebih Santai, Tempoh Kelonggaran Kini 30 Minit
ChargeSini, mengumumkan bahawa tempoh kelonggaran atau idle grace period kini dipanjangkan daripada 15 minit kepada 30 minit selepas sesi pengecasan tamat.
04-11-2025
Malaysia Bakal Jadi Pengeluar Komponen Utama EV – Kilang Super Magnet RM600 Juta Di Kuantan
Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, mengumumkan satu pelaburan berimpak tinggi bernilai RM600 juta untuk menubuhkan sebuah kilang pengeluaran magnet berkuasa tinggi di Kuantan, Pahang
03-11-2025
MITI Dedah 5,149 Pengecas EV Sudah Dipasang Setakat 30 Sept
Walaupun jumlah keseluruhan pengecas EV awam masih belum mencapai sasaran, jumlah bagi pengecas jenis DC telah melebihi sasaran yang ditetapkan iaitu 114 peratus.
31-10-2025
EV Kecil, GWM Ora Good Cat & Versi Sporty, GT, Terbaru Bakal Dilancarkan 6 November Ini
Great Wall Motor (GWM) Malaysia mengesahkan tarikh pelancaran rasmi untuk model hatchback elektrik, GWM Ora Good Cat 2025 yang diperbaharui, berserta varian sporty, Good Cat GT.
31-10-2025
Tunjuk Lebih
trending_flat
