EV di Malaysia: Masa Depan Cerah, Tapi Apa Nasib Bateri Terpakai?
Sofea Najmi
6-3-2025
Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, penerimaan terhadap kenderaan elektrik (EV) di Malaysia semakin meningkat, lebih-lebih lagi dengan adanya pilihan kenderaan mampu milik daripada jenama seperti Tesla, BYD dan Proton. Kerajaan juga menyasarkan untuk membina 10,000 stesen pengecasan menjelang 2025. Namun, di sebalik perkembangan positif ini, isu pelupusan bateri EV menimbulkan kebimbangan.
Jangka Hayat Bateri EV: Sejauh Mana Ketahanannya?
Portal berita Malay Mail melaporkan bahawa, bateri EV kebiasaannya bertahan antara 8 hingga 10 tahun. Ini menimbulkan persoalan tentang pengurusan bateri selepas tempoh penggunaannya berakhir.
Menjelang 2050, Malaysia dijangka perlu menguruskan sekitar 870,000 bateri EV terpakai. Namun, data global menunjukkan bateri EV sebenarnya boleh bertahan 15 hingga 20 tahun, jauh melebihi tempoh waranti yang diberikan.
Walaupun kami di Carz.com.my memahami kebimbangan yang menyelubungi isu pelupusan bateri ini, tetapi kami berpandangan jangka hayatnya tidaklah sesingkat yang didakwa. Bateri EV moden, tidak seperti bateri telefon bimbit, mampu bertahan jauh melebihi tempoh waranti standard 8 hingga 10 tahun.
Bateri yang digunakan EV, lithium ion (Foto: Bloomberg)
Sebagai contoh, Datuk Sharol dari MYEVOC berkongsi bahawa Tesla 2016 miliknya yang telah mencatat lebih 114,000 km masih mengekalkan kesihatan bateri 82%. Malah, model lama seperti Renault Zoe keluaran 2015 menunjukkan prestasi lebih baik. Kajian industri turut menyokong bahawa bateri EV yang dijaga dengan baik mampu bertahan antara 15 hingga 20 tahun.
Pelupusan Bateri EV: Apa Tindakan Malaysia?
Di Malaysia, pelupusan bateri EV dikawal ketat oleh Jabatan Alam Sekitar (DoE). DoE menguatkuasakan pemakaian panduan peleraian dan kitar semula, memastikan fasiliti berlesen mengendalikan sisa bateri berbahaya di bawah Protokol Pembuangan Berjadual SW103.
Selain itu, Institut Automotif, Robotik dan IoT Malaysia (MARii) sedang membangunkan Pasport Bateri EV, sistem digital yang akan menjejak komposisi, asal-usul, jangka hayat dan kebolehkitaran semula bateri EV.
CEO MARii, Azrul Reza Aziz
Setakat ini, hanya dua syarikat, Car Medic Sdn Bhd dan Jaring Metal Industries Sdn Bhd, mempunyai lesen untuk mengendalikan bateri EV yang telah tamat hayat, manakal empat pusat kitar semula lain menguruskan sisa bateri berbahaya. Lebih banyak fasiliti dijangka akan ditambah bagi memenuhi permintaan masa depan.
Baca: Malaysia Mampu Main Peranan Penting Dalam Pengeluaran Bateri EV & Kitar Semula E-Waste
Insentif Cukai dan Dasar Automotif untuk Menarik Pelaburan
Bagi merangsang pelaburan swasta, Malaysia menawarkan pelbagai insentif cukai seperti Elaun Cukai Pelaburan Hijau (GITA) dan Pengecualian Cukai Pendapatan Hijau (GITE). Ini memberi manfaat kewangan kepada syarikat yang terlibat dalam penyelenggaraan EV, infrastruktur pengecasan serta kitar semula bateri.
Dasar Automotif Nasional dan Masa Depan Industri
Poster mengenai strategi pelbagai laluan UMW Toyota Motor (UMWT) yang dijangka dapat membantu Malaysia mencapai neutraliti karbon menjelang tahun 2050 (Klik untuk penjelasan)
Di bawah Dasar Automotif Nasional 2020 (NAP 2020), kerajaan mensasarkan 70% kadar kitar semula bagi kenderaan tamat hayat menjelang 2030 serta merancang pembinaan 21 pusat kitar semula berlesen.
Tingkatkan Kesedaran Pengguna untuk Hapuskan Mitos
Walaupun pengurusan bateri EV semakin berkembang, ramai masih beranggapan bateri akan rosak serta-merta selepas tamat waranti, sekaligus menimbulkan keraguan untuk beralih kepada EV.
Hakikatnya, dengan penjagaan yang betul, bateri EV moden mampu bertahan jauh lebih lama, menjadikan EV pilihan jangka panjang yang lebih berbaloi.
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv
Nombor Plat JPJ Terbaru
KUALA LUMPUR
VPC1444
SELANGOR
BSE4486
JOHOR
JXW5014
PULAU PINANG
PRQ3484
PERAK
ANV3498
PAHANG
CFB6586
KEDAH
KGA4254
NEGERI SEMBILAN
NEF7147
KOTA KINABALU
SJK7403
KUCHING
QAB3070L
Terakhir Kemas Kini 02 May, 2025
Harga Bahan Bakar
Petrol
RON 95
RM 2.05
RON 97
RM 3.18
RON 100
RM 5.00
VPR
RM 6.23
Diesel
EURO 5 B10
RM 2.88
EURO 5 B7
RM 3.08
Terakhir Kemas Kini 01 May, 2025
Berita Berkaitan
EV Leapmotor Bakal Dipasang Di Malaysia, Model C10 CKD Bakal Tiba
Stellantis bersama Leapmotor dan Leapmotor International mengadakan sidang media bagi mengumumkan rancangan CKD EV Leapmotor di Malaysia.
18-04-2025
Jualan Kenderaan Naik 24.8% Februari 2025 – Makin Ramai Beli xEV
Portal data terbuka rasmi kerajaan Malaysia mendedahkan terdapat peningkatan jumlah pendaftaran kenderaan di Malaysia pada bulan Februari 2025.
12-03-2025
Kilang EV Bakal Ditubuhkan Di Sandakan, Sabah – 500 Peluang Kerja
Maxland Bhd (nama lama: Priceworth International Bhd), merancang untuk melabur sehingga RM100 juta menjelang 2028.
17-02-2025
BMW Group Perlukan Dasar EV Jelas Daripada Kerajaan
BMW Group Malaysia menekankan pentingnya sokongan kerajaan untuk memacu industri kenderaan elektrik (EV) yang dipasang secara tempatan (CKD).
26-11-2024
Tesla Jalin Kerjasama Dengan 45 Pembekal Tempatan – Cerminkan Keyakinan Terhadap Pasaran EV Malaysia
MITI memaklumkan bahawa Tesla kini bekerjasama dengan kira-kira 45 pembekal tempatan di Malaysia.
22-11-2024
Tesla Malaysia Tawar Insentif RM10K Untuk Pemilik ICE Beralih Kepada EV
Tesla melancarkan program EV Switcher untuk merancakkan penjualan kenderaan elektrik (EV) di Malaysia.
11-11-2024
Pusat Ujian EV Pertama Malaysia, CoEFI, Sedang Dibangunkan, Negara Bakal Jadi Hab Inovasi
Malaysia kini dalam usaha menjadi hab inovasi kenderaan elektrik (EV) serantau melalui pembangunan Pusat Kecemerlangan untuk Industri Masa Depan (CoEFI).
08-11-2024
Malaysia Mampu Main Peranan Penting Dalam Pengeluaran Bateri EV & Kitar Semula E-Waste
Malaysia berpotensi untuk memainkan peranan penting dalam pasaran global bagi bateri kenderaan elektrik (EV) dan kitar semula barangan elektronik (e-waste).
24-09-2024
Berita Terkini
Imej Teaser Sudah Mula Keluar, iCaur 03 Bakal Ditunjuk Di MAS 2025
iCaur 03 sebelum ini telah dipratonton pada tahun lepas di MAS 2024 sebagai Jaecoo J6.
30-04-2025
Teksi Ikonik London Curi Perhatian – Mesra OKU, Jarak Hampir 500 KM!
Kalau berkunjung ke London, pasti anda tidak akan terlepas pandang teksi hitam ikonik yang menjadi lambang kota itu, teksi TX5.
30-04-2025
Ini 2 Sebab Jualan EV Sukar Meningkat Di Malaysia
EV sebenarnya semakin mendapat sambutan, namun masih ada dua perkara utama yang menghalang penjualannya.
28-04-2025
Auto Shanghai 2025: Panda Knight, Model Ranggi Yang Kecil Dari Axia
Diperkenalkan di pasaran China pada harga sekitar RM32,350, Panda Knight tampil ranggi dengan gaya seperti sebuah jentera off-road.
26-04-2025
AUD 2025: e.MAS 7 Ketuai Konvoi, Bakal Rentasi Perjalanan Lebih 9,000 km
Proton e.MAS 7 ketuai konvoi AUD 2025.
25-04-2025
Auto Shanghai 2025: ‘Proton e.MAS 5’ Dipamerkan?
Geome Xingyuan yang dilancarkan di China pada Oktober tahun lalu, dipertontonkan kepada umum di acara Auto Shanghai 2025.
25-04-2025
Auto Shanghai 2025: MG Cyber X Ditayang, Rekaan Paling WIN!
Boleh dikatakan antara rekaan yang paling menonjol di Auto Shanghai 2025 pada minggu ini jatuh kepada kereta konsep SUV MG Cyber X.
24-04-2025
Auto Shanghai 2025: Perincian Leapmotor B01
Leapmotor menunjukkan taringnya apabila syarikat terbabit mempamerkan keseluruhan barisan model terbaharunya di Auto Shanghai 2025 termasuk B01.
23-04-2025
Tunjuk Lebih
trending_flat