EV di Malaysia: Masa Depan Cerah, Tapi Apa Nasib Bateri Terpakai?
-full_normal.jpg)
Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, penerimaan terhadap kenderaan elektrik (EV) di Malaysia semakin meningkat, lebih-lebih lagi dengan adanya pilihan kenderaan mampu milik daripada jenama seperti Tesla, BYD dan Proton. Kerajaan juga menyasarkan untuk membina 10,000 stesen pengecasan menjelang 2025. Namun, di sebalik perkembangan positif ini, isu pelupusan bateri EV menimbulkan kebimbangan.
Jangka Hayat Bateri EV: Sejauh Mana Ketahanannya?
Portal berita Malay Mail melaporkan bahawa, bateri EV kebiasaannya bertahan antara 8 hingga 10 tahun. Ini menimbulkan persoalan tentang pengurusan bateri selepas tempoh penggunaannya berakhir.
Menjelang 2050, Malaysia dijangka perlu menguruskan sekitar 870,000 bateri EV terpakai. Namun, data global menunjukkan bateri EV sebenarnya boleh bertahan 15 hingga 20 tahun, jauh melebihi tempoh waranti yang diberikan.

Walaupun kami di Carz.com.my memahami kebimbangan yang menyelubungi isu pelupusan bateri ini, tetapi kami berpandangan jangka hayatnya tidaklah sesingkat yang didakwa. Bateri EV moden, tidak seperti bateri telefon bimbit, mampu bertahan jauh melebihi tempoh waranti standard 8 hingga 10 tahun.


Bateri yang digunakan EV, lithium ion (Foto: Bloomberg)
Sebagai contoh, Datuk Sharol dari MYEVOC berkongsi bahawa Tesla 2016 miliknya yang telah mencatat lebih 114,000 km masih mengekalkan kesihatan bateri 82%. Malah, model lama seperti Renault Zoe keluaran 2015 menunjukkan prestasi lebih baik. Kajian industri turut menyokong bahawa bateri EV yang dijaga dengan baik mampu bertahan antara 15 hingga 20 tahun.
Pelupusan Bateri EV: Apa Tindakan Malaysia?
Di Malaysia, pelupusan bateri EV dikawal ketat oleh Jabatan Alam Sekitar (DoE). DoE menguatkuasakan pemakaian panduan peleraian dan kitar semula, memastikan fasiliti berlesen mengendalikan sisa bateri berbahaya di bawah Protokol Pembuangan Berjadual SW103.
Selain itu, Institut Automotif, Robotik dan IoT Malaysia (MARii) sedang membangunkan Pasport Bateri EV, sistem digital yang akan menjejak komposisi, asal-usul, jangka hayat dan kebolehkitaran semula bateri EV.
-full_normal.jpg)
CEO MARii, Azrul Reza Aziz
Setakat ini, hanya dua syarikat, Car Medic Sdn Bhd dan Jaring Metal Industries Sdn Bhd, mempunyai lesen untuk mengendalikan bateri EV yang telah tamat hayat, manakal empat pusat kitar semula lain menguruskan sisa bateri berbahaya. Lebih banyak fasiliti dijangka akan ditambah bagi memenuhi permintaan masa depan.
Baca: Malaysia Mampu Main Peranan Penting Dalam Pengeluaran Bateri EV & Kitar Semula E-Waste
Insentif Cukai dan Dasar Automotif untuk Menarik Pelaburan
Bagi merangsang pelaburan swasta, Malaysia menawarkan pelbagai insentif cukai seperti Elaun Cukai Pelaburan Hijau (GITA) dan Pengecualian Cukai Pendapatan Hijau (GITE). Ini memberi manfaat kewangan kepada syarikat yang terlibat dalam penyelenggaraan EV, infrastruktur pengecasan serta kitar semula bateri.
Dasar Automotif Nasional dan Masa Depan Industri

Poster mengenai strategi pelbagai laluan UMW Toyota Motor (UMWT) yang dijangka dapat membantu Malaysia mencapai neutraliti karbon menjelang tahun 2050 (Klik untuk penjelasan)
Di bawah Dasar Automotif Nasional 2020 (NAP 2020), kerajaan mensasarkan 70% kadar kitar semula bagi kenderaan tamat hayat menjelang 2030 serta merancang pembinaan 21 pusat kitar semula berlesen.
Tingkatkan Kesedaran Pengguna untuk Hapuskan Mitos
Walaupun pengurusan bateri EV semakin berkembang, ramai masih beranggapan bateri akan rosak serta-merta selepas tamat waranti, sekaligus menimbulkan keraguan untuk beralih kepada EV.
Hakikatnya, dengan penjagaan yang betul, bateri EV moden mampu bertahan jauh lebih lama, menjadikan EV pilihan jangka panjang yang lebih berbaloi.
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv
Nombor Plat JPJ Terbaru
KUALA LUMPUR
VPY762
SELANGOR
BSJ9016
JOHOR
JYK5764
PULAU PINANG
PRV4429
PERAK
APC3163
PAHANG
CFD9712
KEDAH
KGC8509
NEGERI SEMBILAN
NEH5261
KOTA KINABALU
SJN5354
KUCHING
QAB4754M
Terakhir Kemas Kini 03 Nov, 2025
Harga Bahan Bakar
Petrol
RON 95
RM 2.60
RON 97
RM 3.20
+0.06
RON 100
RM 5.00
VPR
RM 6.23
Diesel
EURO 5 B10
RM 2.95
+0.06
EURO 5 B7
RM 3.15
+0.06
Terakhir Kemas Kini 30 Oct, 2025
Berita Berkaitan
"Kita Mampu Capai 10,000 Pengecas EV Tahun Ini" – Timbalan Perdana Menteri
Malaysia kekal komited untuk mencapai sasaran mewujudkan 10,000 stesen pengecasan kenderaan elektrik (EV) menjelang akhir tahun 2025.
23-05-2025
Sapura Industrial Bekerjasama Dengan Syarikat China, ZZ Tech, Hasilkan Komponen Bateri EV
Sapura Industrial Berhad (SIB) bekerjasama dengan syarikat China untuk hasilkan komponen bateri litium.
21-05-2025
MAS 2025: Himpunan EV Tertinggi Setakat Ini, Lebih 500 Kenderaan
Pameran automotif terbesar negara, Malaysia Autoshow 2025 (MAS 2025), membuka tirainya hari ini dengan kehadiran pelbagai teknologi mobiliti masa depan.
09-05-2025
EV Leapmotor Bakal Dipasang Di Malaysia, Model C10 CKD Bakal Tiba
Stellantis bersama Leapmotor dan Leapmotor International mengadakan sidang media bagi mengumumkan rancangan CKD EV Leapmotor di Malaysia.
18-04-2025
Jualan Kenderaan Naik 24.8% Februari 2025 – Makin Ramai Beli xEV
Portal data terbuka rasmi kerajaan Malaysia mendedahkan terdapat peningkatan jumlah pendaftaran kenderaan di Malaysia pada bulan Februari 2025.
12-03-2025
Kilang EV Bakal Ditubuhkan Di Sandakan, Sabah – 500 Peluang Kerja
Maxland Bhd (nama lama: Priceworth International Bhd), merancang untuk melabur sehingga RM100 juta menjelang 2028.
17-02-2025
BMW Group Perlukan Dasar EV Jelas Daripada Kerajaan
BMW Group Malaysia menekankan pentingnya sokongan kerajaan untuk memacu industri kenderaan elektrik (EV) yang dipasang secara tempatan (CKD).
26-11-2024
Tesla Jalin Kerjasama Dengan 45 Pembekal Tempatan – Cerminkan Keyakinan Terhadap Pasaran EV Malaysia
MITI memaklumkan bahawa Tesla kini bekerjasama dengan kira-kira 45 pembekal tempatan di Malaysia.
22-11-2024
Berita Terkini
Malaysia Bakal Jadi Pengeluar Komponen Utama EV – Kilang Super Magnet RM600 Juta Di Kuantan
Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, mengumumkan satu pelaburan berimpak tinggi bernilai RM600 juta untuk menubuhkan sebuah kilang pengeluaran magnet berkuasa tinggi di Kuantan, Pahang
03-11-2025
MITI Dedah 5,149 Pengecas EV Sudah Dipasang Setakat 30 Sept
Walaupun jumlah keseluruhan pengecas EV awam masih belum mencapai sasaran, jumlah bagi pengecas jenis DC telah melebihi sasaran yang ditetapkan iaitu 114 peratus.
31-10-2025
EV Kecil, GWM Ora Good Cat & Versi Sporty, GT, Terbaru Bakal Dilancarkan 6 November Ini
Great Wall Motor (GWM) Malaysia mengesahkan tarikh pelancaran rasmi untuk model hatchback elektrik, GWM Ora Good Cat 2025 yang diperbaharui, berserta varian sporty, Good Cat GT.
31-10-2025
BYD Seal 6 Tampil Eksklusif Dalam Warna Ivory Gold – Harga Sama, Terhad 100 Unit
BYD Cars Malaysia memperkenalkan versi eksklusif edisi terhad bagi model sedan elektrik terbarunya, BYD Seal 6, yang kini hadir dalam pilihan warna baharu, Ivory Gold.
30-10-2025
BYD Seal 2025 Raih ASEAN NCAP 5 Bintang – Skor Paling Tinggi Diterima EV Di Rantau Asia
Model sedan elektrik penuh (EV) BYD Seal 2025 kini secara rasmi disahkan sebagai antara jentera paling selamat setelah berjaya merangkul penarafan 5 bintang penuh dalam ASEAN NCAP.
30-10-2025
JMS 2025: Racco, Kei Car Pertama BYD
BYD telah melancarkan model kei car pertamanya, BYD Racco, sekali gus mencabar pengeluar kereta kei car dari Jepun.
29-10-2025
Leapmotor B10 Dah Masuk Malaysia, Gambar Intipan Tersebar
Leapmotor B10 dikesan diuji di Malaysia.
29-10-2025
Kia EV4 GT Ditunjuk Dengan Pelekat Penyamaran Sebelum Dilancar Tahun Depan
Kia mendedahkan imej rasmi model elektrik terbaharunya Kia EV4 GT, baru-baru ini.
29-10-2025
Tunjuk Lebih
trending_flat
