"Kita Mampu Capai 10,000 Pengecas EV Tahun Ini" – Timbalan Perdana Menteri
Malaysia kekal komited untuk mencapai sasaran mewujudkan 10,000 stesen pengecasan kenderaan elektrik (EV) menjelang akhir tahun 2025. Komitmen ini ditegaskan sekali lagi oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Fadillah Yusof dalam sesi bersama lebih 200 usahawan dan pelajar Malaysia di Daerah Bang Rak, Bangkok.
Fadillah, yang juga Menteri Peralihan Tenaga dan Transformasi Air, menyatakan bahawa sasaran ini penting bagi menjadikan Malaysia hab utama pembangunan dan inovasi EV serantau.
“Fokus utama kerajaan kini adalah menaik taraf dan memperluas infrastruktur pengecasan EV bagi menggalakkan jualan serta menarik pelaburan baharu,” katanya.
Sebahagian Aspirasi Pelaburan Nasional
Inisiatif ini merupakan sebahagian daripada Aspirasi Pelaburan Nasional (NIA) yang menyasarkan negara sebagai pusat rantaian bekalan global, dengan tumpuan terhadap pelaburan berkualiti tinggi dan peningkatan keupayaan industri tempatan.
Namun, menjelang pertengahan 2025, data menunjukkan bahawa sasaran tersebut masih jauh untuk dicapai. Berdasarkan maklumat yang didedahkan platform pemantauan kemajuan sektor EV negara, MEVNet, hanya sejumlah 3,611 petak pengecasan EV (EVCB) telah direkodkan setakat 31 Disember 2024. Ini termasuk 2,516 pengecas AC dan 1,095 pengecas DC.
Sasaran 10,000 Unit Kelihatan Semakin Sukar Dicapai
Dengan hanya sekitar 36% daripada sasaran berjaya dicapai setakat hujung 2024, keupayaan untuk mencapai baki 6,389 unit dalam tempoh setahun setengah menimbulkan tanda tanya.
Lebih pelik lagi, MEVNet belum mengemas kini data sejak Disember lalu, sekali gus menimbulkan persoalan terhadap ketelusan dan komitmen sebenar dalam pelaksanaan.
Pelabur Tunggu Dasar Jangka Panjang Tetapi Kerajaan Masih ‘Berdiam’
Meskipun sasaran 1,500 pengecas DC dilihat masih boleh dicapai, realiti sebenar menunjukkan banyak masalah besar belum diselesaikan.
Antara isu utama yang dibangkitkan adalah ketiadaan rangka dasar jangka masa panjang yang jelas daripada pihak kerajaan. Ini menyebabkan banyak pelabur menangguhkan pelaburan, khususnya dalam segmen pemasangan tempatan (CKD).
Tambahan pula, pengecualian duti import EV akan tamat hujung 2025. Dalam keadaan dasar yang masih kabur sehingga kini, pelabur ragu untuk mengambil risiko besar tanpa jaminan pulangan dan kestabilan persekitaran perniagaan.
Realitinya, syarikat bukan badan kebajikan. Tanpa insentif, perlindungan kewangan, atau dasar yang stabil, tidak wajar mengharapkan sektor swasta berbelanja besar untuk sesuatu yang berisiko tinggi.
Masa untuk Semakan Semula Sasaran & Pelan Tindakan
Kerajaan digesa menyemak semula pelan pelaksanaan, melibatkan semua pihak berkepentingan dalam sesi libat urus yang komprehensif. Syarikat dan pelabur masih berminat untuk menyokong pembangunan EV, tetapi mereka perlukan hala tuju yang jelas dan konsisten.
Dari Sasaran kepada Realiti: Perlu Tindakan, Bukan Sekadar Ucapan
Jika Malaysia benar-benar mahu menjadi peneraju dalam infrastruktur EV serantau, ia memerlukan lebih daripada sekadar sasaran angka. Apa yang diperlukan adalah dasar yang stabil, komitmen bersama sektor awam-swasta, insentif serta perlindungan risiko.
Baca: Pasukan Khas Baharu Ditubuhkan Untuk Majukan EV Malaysia
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv
Nombor Plat JPJ Terbaru
KUALA LUMPUR
VPJ9448
SELANGOR
BSG2125
JOHOR
JYD431
PULAU PINANG
PRS3240
PERAK
ANX5825
PAHANG
CFC5384
KEDAH
KGB3411
NEGERI SEMBILAN
NEG4359
KOTA KINABALU
SJL6477
KUCHING
QAB6604L
Terakhir Kemas Kini 12 Jul, 2025
Harga Bahan Bakar
Petrol
RON 95
RM 2.05
RON 97
RM 3.18
RON 100
RM 5.00
VPR
RM 6.23
Diesel
EURO 5 B10
RM 2.88
+0.03
EURO 5 B7
RM 3.08
+0.03
Terakhir Kemas Kini 10 Jul, 2025
Berita Berkaitan
Sapura Industrial Bekerjasama Dengan Syarikat China, ZZ Tech, Hasilkan Komponen Bateri EV
Sapura Industrial Berhad (SIB) bekerjasama dengan syarikat China untuk hasilkan komponen bateri litium.
21-05-2025
MAS 2025: Himpunan EV Tertinggi Setakat Ini, Lebih 500 Kenderaan
Pameran automotif terbesar negara, Malaysia Autoshow 2025 (MAS 2025), membuka tirainya hari ini dengan kehadiran pelbagai teknologi mobiliti masa depan.
09-05-2025
EV Leapmotor Bakal Dipasang Di Malaysia, Model C10 CKD Bakal Tiba
Stellantis bersama Leapmotor dan Leapmotor International mengadakan sidang media bagi mengumumkan rancangan CKD EV Leapmotor di Malaysia.
18-04-2025
Jualan Kenderaan Naik 24.8% Februari 2025 – Makin Ramai Beli xEV
Portal data terbuka rasmi kerajaan Malaysia mendedahkan terdapat peningkatan jumlah pendaftaran kenderaan di Malaysia pada bulan Februari 2025.
12-03-2025
EV di Malaysia: Masa Depan Cerah, Tapi Apa Nasib Bateri Terpakai?
Di sebalik penerimaan terhadap EV di Malaysia yang semakin meningkat, timbul isu pelupusan bateri EV.
06-03-2025
Kilang EV Bakal Ditubuhkan Di Sandakan, Sabah – 500 Peluang Kerja
Maxland Bhd (nama lama: Priceworth International Bhd), merancang untuk melabur sehingga RM100 juta menjelang 2028.
17-02-2025
BMW Group Perlukan Dasar EV Jelas Daripada Kerajaan
BMW Group Malaysia menekankan pentingnya sokongan kerajaan untuk memacu industri kenderaan elektrik (EV) yang dipasang secara tempatan (CKD).
26-11-2024
Tesla Jalin Kerjasama Dengan 45 Pembekal Tempatan – Cerminkan Keyakinan Terhadap Pasaran EV Malaysia
MITI memaklumkan bahawa Tesla kini bekerjasama dengan kira-kira 45 pembekal tempatan di Malaysia.
22-11-2024
Berita Terkini
Meta Bright, ChargeSini Jalin Kerjasama Untuk Percepatkan Pengecasan EV
Meta Bright Group Berhad menjalin Kerjasama dengan ChargeHere EV Solution Sdn Bhd, dalam usaha pembangunan sektor pengecasan EV yang semakin berkembang pesat di Malaysia.
12-07-2025
Sudah Dilancar Di UK, Adakah MG IM5, IM6 Bakal Menyusul Ke Malaysia, Kemungkinan YA!
MG IM5 dan IM6 kini dijual di UK, masing-masing bermula pada harga £39,450 (RM227,144) untuk IM5 dan £47,995 (RM276,344) untuk IM6.
11-07-2025
Kereta Paling Laris: Geely Xingyuan Paling Laku Di China
Kembar kepada Proton e.MAS 5, iaitu Geely Xingyuan telah dinobatkan sebagai kenderaan penumpang paling laris di China.
11-07-2025
Rimac Nevera R, 1,989 HP, Ada 4 Motor Elekrik Akhirnya Tewaskan Koenigsegg
Rimac Nevera R yang mampu menghamburkan kuasa setakat 1,989 hp telah merampas semula rekod 0-400-0 km/j daripada Koenigsegg.
11-07-2025
Tesla Di Ambang Kejatuhan? VW Group Kini Kuasai Pasaran EV Eropah
Tesla terus mengalami kemerosotan yang ketara di pasaran Eropah apabila Volkswagen Group (VW Group) berjaya mengatasi jenama EV Amerika itu dengan margin yang besar.
10-07-2025
Inisiatif Hijau PRO-NET: Kerjasama Dengan AMTEL Untuk Kitar Semula Bateri EV
Proton New Energy Technology (PRO-NET) telah menandatangani memorandum persefahaman (MoU) bersama AMTEL Cellular Sdn Bhd.
10-07-2025
Pekema, Aquateak Jalin Kerjasama Tubuhkan SenangCas
PEKEMA menandatangani kerjasama strategik dengan Aquateak Energy Sdn Bhd untuk membangunkan SenangCas Sdn Bhd.
09-07-2025
Nissan Rancang Eksport EV N7 Bermula 2026, Malaysia Tidak Tersenarai?
Nissan Motor Co. telah menandatangani perjanjian dengan Dongfeng Motor Group bagi menubuhkan sebuah syarikat eksport kenderaan baharu.
09-07-2025
Tunjuk Lebih
trending_flat