- Berita
- Berita Auto
- Kereta Elektrik Porsche Laku! Porsche Dedahkan Apa Yang Dibuat Untuk Menarik Lagi Ramai Pengguna
Kereta Elektrik Porsche Laku! Porsche Dedahkan Apa Yang Dibuat Untuk Menarik Lagi Ramai Pengguna
Porsche Asia Pasifik telah mencapai pertumbuhan sebanyak 28 peratus bagi suku pertama (Q1) 2021 yang mana sebanyak 827 buah kereta sport diserahkan berbanding tahun lalu.
Pemacu kepada peningkatan yang memberangsangkan ini adalah teknologi elektrifikasi di mana 47 peratus daripada jualan yang dibuat adalah terdiri daripada kenderaan elektrik bateri (BEV) atau kenderaan elektrik hibrid plug-in (PHEV). Pencapaian ini meletakkan syarikat pada landasan yang tepat ke arah mencapai matlamat global yang ditetapkan iaitu supaya separuh daripada kesemua model baharu Porsche yang berjaya dijual adalah model elektrik atau hibrid menjelang 2025.
"Cukup menaikkan semangat apabila pelanggan menghargai komitmen tinggi yang kami berikan.
"Kenderaan hibrid dan elektrik sepenuhnya daripada kami mendapat penerimaan lebih daripada yang dijangkakan," kata Ketua Pengarah Eksekutif Porsche Asia Pasifik, Arthur Willmann. Syarikat telah menyerahkan kira-kira 150 unit kereta elektrik sepenuhnya, Porsche Taycan kepada pelanggan pada suku ini. Penyerahan model ini menyumbang kepada hampir satu perlima daripada keseluruhan penghantaran yang dibuat.
Pelancaran kereta versi elektrik sepenuhnya iaitu Taycan dan juga pengenalan kepada inisiatif bebas karbon akan terus menjadi fokus penting bagi Porsche Asia Pasifik pada tahun ini.
Pengenalan Model Kereta Baharu
Model keempat dalam barisan kereta eletrik Taycan serta kereta baharu iaitu 911 GT3 bakal diperkenalkan untuk memenuhi impian pelbagai jenis citarasa peminat kereta Porsche.
Kerjasama Dengan Shell Wujudkan Rangkaian Pengecasan Elektrik
Rantau Asia Tenggara terutamanya Singapura dan Malaysia menunjukkan prestasi jualan yang cukup memberangsangkan, menjadikan kedua-dua negara ini antara pasaran terpenting Porsche. Kedudukan ini bakal dikukuhkan lagi melalui inisiatif yang diambil oleh Porsche iaitu untuk mewujudkan rangkaian pengecasan kenderaan elektrik melalui usahasama dengan Shell. Kerjasama ini membabitkan enam buah cawangan Shell yang akan dilengkapi dengan kemudahan pengecasan arus terus (DC) 180 kW berserta dua penghubung CCS Type 2. Kemudahan yang disediakan ini merupakan pengecasan yang berkapasiti tertinggi bagi kedua-dua buah negara.
Turut didedahkan, rangkaian jualan Porsche di Malaysia akan diperkembangkan lagi dengan pembukaan pusat jualan Porsche di Johor Bahru.
Pameran "Driving Tomorrow"
Di Singapura, Porsche Asia Pasifik komited untuk membawa jenama ini kepada pengguna baharu dengan mengadakan pameran "Driving Tomorrow" yang telah diadakan di Lapangan Terbang Changi Singapura.
Pusat Jualan Berkonsep Butik
Di samping itu, dedikasi yang ditunjukkan Porsche turut dapat dilihat melalui pelancaran pusat jualan kereta yang berkonsepkan butik mewah di Porsche Studio Hanoi, Vietnam. Pusat jualan ini dilengkapi dengan fasiliti perpustakaan khas Porsche yang digabungkan dengan teknologi canggih.
"Studio ini bukan sahaja membenarkan pengunjung melihat kesemua kereta yang dipamerkan, tetapi juga dapat dijadikan sebagai sebuah ruang seni dan pameran yang memaparkan hasil seni tempatan yang mencerminkan semangat inovatif syarikat dan juga komitmen syarikat terhadap usaha pembangunan mampan. Studio ini juga akan digunakan sebagai ruang acara," ujar Ketua pengurusan jenama dan kerjasama Porsche, Deniz Keskin.
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv