- Berita
- Berita Auto
- Bentley Mulakan Operasi Pusat Ujiannya Sendiri
Pusat Ujian Kejuruteraan (Engineering Test Centre) yang baru ditubuhkan Bentley Motors telah memulakan operasinya setelah menerima kelulusan rasmi daripada Agensi Pensijilan Kenderaan Britain.
"Pengumuman ini ialah satu lagi mercu tanda dalam program pemodenan berterusan Bentley. Ini akan memberikan kami kebebasan untuk menguji enjin yang dihasilkan dan memperbaik kilang pembuatan yang menjadi peneraju industri di Crewe (England) dalam masa yang sama, berusaha untuk menawarkan versi elektrik atau hibrid untuk kesemua model menjelang tahun 2024," ujar ahli lembaga kejuruteraan Bentley, Dr Matthias Rabe.
Langkah ini merupakan batu loncatan terbesar bagi syarikat untuk memenuhi piawaian yang telah ditetapkan oleh Suruhanjaya Ekonomi, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Eropah (UNECE).
Pencapaian tersebut membenarkan Bentley untuk melakukan pelepasan (karbon) dalaman, menjalankan ujian ekonomi bahan bakar dan menguji jarak perjalanan serta menguji pelbagai lagi standard antarabangsa lain, semuanya di pusat ujian yang sama.
Tambah Dr Rabe, "Pusat ini turut membenarkan Bentley untuk memenuhi permintaan yang kian meningkat daripada pelanggan kami untuk model mewah yang dihasilkan tangan termasuklah kereta prestasi Flying Spur, Continental GT dan Bentayga yang terbaharu.
Pemberian sijil daripada pihak berkuasa bebas merupakan satu lagi langkah penting ke hadapan dalam usaha syarikat ke arah elektrifikasi.
Untuk pengetahuan pembaca, perkara utama dalam strategi Beyond100 Bentley ialah untuk menjadi pengeluar automotif mewah paling mampan di dunia.
Pusat ujian yang bernilai GBP 12.5 juta (RM 71,122,109) ini membolehkan Bentley untuk menjalankan prosedur ujian bagi penggunaan dan tahap efisien minyak WLTP dengan lebih mudah tanpa perlu mendapatkan khidmat daripada luar.
Struktur baharu ini merangkumi ruang pejabat berkeluasan 773 meter persegi dan ruang pemasangan dinamometer cesi dikawal iklim (climate-controlled) bersaiz 1,550 meter persegi.
'Jalan' ciptaan ini boleh mensimulasikan kecerunan bukit yang berbeza-beza, mengukur emisi ekzos daripada kenderaan yang menggunakan enjin pembakaran, atau penggunaan tenaga elektrik daripada model kereta hibrid dan elektrik yang akan datang.
Simulasi 'dunia nyata' ini juga boleh dikawal untuk memberikan suhu yang berbeza daripada serendah -20 darjah sehingga +50 darjah.
Bukan itu sahaja, jabatan pematuhan teknikal (Technical Conformity Department) Bentley yang bertanggungjawab untuk memastikan pematuhan kesemua produk Bentley turut berpusat di lokasi sama.
Pusat ujian ini juga dilengkapi makmal khas untuk menjalankan ujian Real Driving Emissions (RDE) menggunakan sistem pengukuran emisi mudah alih tercanggih.
Gallery








Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv