- Berita
- Berita Auto
- Pada Suku Akhir 2021, Jualan Kereta Terpakai Mula Meningkat
Pada Suku Akhir 2021, Jualan Kereta Terpakai Mula Meningkat
Jualan kereta terpakai di negara ini semakin meningkat apabila statistik menunjukkan kira-kira 400,000 kereta terpakai berjaya dijual setakat tahun lalu.
Malangnya, masih banyak kereta terpakai tidak mendapat penilaian yang baik disebabkan oleh banyak faktor termasuk penyenggaraan dan penjagaan kereta yang kurang baik.
“Oleh itu, pemilik kereta perlu belajar untuk menyenggara dan menjaga kenderaan mereka dengan baik serta mendapatkan maklumat daripada pengedar rasmi bagi memastikan harga jualan semula yang sewajarnya bagi kereta mereka nanti,” kata Pengurus Negara Bosch Automotive Aftermarket Malaysia (Bosch AA) Dillion Goh.
Beliau berkata demikian dalam taklimat maya Bosch AA itu disertai oleh ahli panel daripada Persekutuan Persatuan Syarikat Motor dan Kredit Malaysia (FMCCAM) dan rakan teknologinya, ezAuto.my.
Mengulas lanjut mengenai perkara itu, beliau berkata, di sebalik pemulihan ekonomi pada suku pertama 2022, pihaknya menjangka lebih banyak pelancaran model baharu.
“Ini bermakna akan lebih banyak kenderaan terpakai akan dijual kepada pasaran kereta terpakai.
“Apa yang pasti, kenderaan yang mempunyai rekod penyenggaraan yang baik dan menggunakan alat ganti bereputasi seperti Bosch, ia mempunyai nilai jualan semula yang lebih baik dalam industri kereta terpakai,” katanya.
Sementara itu, Presiden Gabungan Persatuan Syarikat Motor dan Kredit Malaysia (FMCCAM), Datuk Tony Khor Chong pula menyifatkan tiada mana-mana kereta yang berada dalam keadaan sempurna.
“Untuk itu, kami sentiasa menyarankan pembeli untuk menyelidik dan memeriksa kereta sebelum melakukan sebarang pembelian,” katanya.
Dalam pada itu, pihaknya mendapati rakyat Malaysia lebih gemar membeli dan menjual kenderaan terpakai secara dalam talian dan bukannya daripada pengedar kereta terpakai.
“Tidak kira dalam talian atau luar talian, pelanggan tidak terlepas daripada tawaran palsu.
“Jadi, kami sentiasa komited untuk melindungi kepentingan semua ahli dalam industri termasuk pengguna dan peniaga,”tambahnya.
Sehubungan itu, beliau turut melahirkan kesyukuran kerana dapat bekerjasama dengan Bosch dan ezAuto untuk menjangkau lebih ramai rakyat Malaysia.
Tag:
Ditulis pada
Suhana Veru
Suhana Veru merupakan bekas wartawan Kosmo. Berkecimpung dalam dunia wartawan hampir 14 tahun. Biarpun syarikat Utusan Melayu, tempat saya bekerja sudah ditutup namun semangat juang sebagai wartawan tetap mekar dalam sanubari