- Berita
- Global
- 36 Jurutera Terlibat Dalam Pembangunan Enjin Rotari
Sudah bukan rahsia lagi, Mazda mahu membawa semula enjin rotari memandangkan unit baharu SP Concept yang cukup menakjubkan telah diperkenalkan pada tahun lepas.
Bagi mengukuhkan komitmennya, Mazda telah menubuhkan pasukan pembangunan enjin rotari yang dikenali sebagai 'RE Development Group'.
Pasukan yang terdiri daripada 36 jurutera ditugaskan untuk membangunkan enjin rotari tersebut.
Kali terakhir enjin rotari dihasilkan ialah pada tahun 2012 apabila Mazda akhirnya menghentikan pengeluaran kereta sports yang menggunakan enjin rotari, RX-8 Spirit R.
Buat masa ini, syarikat jenama Jepun itu tidak hanya mengatakan bahawa unit rotari baharu akan menjadi asas untuk "kereta-kereta baharu yang akan mengujakan para pelanggannya.
Bagaimanapun, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Mazda, Katsuhiro Moro sebelum ini memberikan petunjuk bahawa model enjin rotari akan dibawa kembali semula.
Bercakap semasa pameran Tokyo Auto Salon 2024 bulan lalu, Moro berkata:
"Saya sangat gembira dan sangat terharu dengan semua sokongan dan galakan yang saya terima untuk kereta konsep sport kompak. Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih kepada anda semua. .
“Dengan galakan anda, kami akan menubuhkan pasukan pembangunan enjin rotari pada 1 Februari nanti (semalam) bagi menerokai enjin tanpa omboh itu,"ujarnya.
Mazda menegaskan bahawa enjin rotari baharu itu akan digunakan sebagai penjana sistem elektrik baterinya, seperti yang digunakan oleh MX-30 e-Skyactiv R elektrik.
Dalam kes Iconic SP, satu enjin rotari dua pemutar digunakan untuk mengisi pek bateri, yang kemudian akan memacu motor elektriknya.
Apa yang menarik, Mazda mendakwa bahawa enjin rotari itu boleh menggunakan bahan api yang boleh diperbaharui termasuk hidrogen dan petrol.
Menyentuh mengenai Iconic SP, ia mampu menghasilkan kuasa setakat 365 hp.
Dari segi dimensi, kereta konsep ini berukuran 4,180 mm panjang, selebar1,850 mm lebar, dan setinggi 1,140 mm sekali gus , menjadikannya lebih besar sedikit daripada model kereta sports Mazda terkini seperti MX-5 Miata RF.
Di sebalik semua ini, sekiranya Mazda membuat keputusan untuk menghasilkan kereta Iconic SP yang boleh digunakan atas jalan raya, maka ia akan menjadi kereta sports ke-13 Mazda yang menggunakan enjin rotari.
Gallery






Tag:
Ditulis pada
Suhana Veru
Suhana Veru merupakan bekas wartawan Kosmo. Berkecimpung dalam dunia wartawan hampir 14 tahun. Biarpun syarikat Utusan Melayu, tempat saya bekerja sudah ditutup namun semangat juang sebagai wartawan tetap mekar dalam sanubari