- Berita
- Global
- Jenama IM Motors Digantikan Kepada MG, Satu Langkah Strategik Agar Laris?
Jenama IM Motors Digantikan Kepada MG, Satu Langkah Strategik Agar Laris?
CarNewsChina melaporkan bahawa jenama kereta IM bakal ditukarkan kepada MG untuk pasaran Eropah dan Amerika Selatan. Langkah strategik ini bertujuan untuk memanfaatkan kejayaan MG di peringkat global dan meningkatkan jualan di pasaran antarabangsa.
Untuk makluman, kedua-dua syarikat, MG Motors dan IM Motors ialah subsidiari SAIC Motor Corporation Group. IM Motors ditubuhkan hasil kerjasama antara SAIC Motor Corporation Group, Taman Teknologi Tinggi Zhangjiang dan Alibaba Group.
Sementara itu, jenama ikonik British, MG Motors pula ditubuhkan di Oxford pada tahun 1924, sebuah legasi dengan sejarah yang panjang mencecah satu abad sebelum dipegang oleh SAIC Motor Corporation, pemiliknya yang kesembilan.
Berbeza dengan jenama MG, buat masa ini, model-model kereta di bawah jenama IM hanya dipasarkan di negara China, dengan jualan kumulatif pada tahun 2023 sebanyak 38,253 unit. Namun, angka ini jauh lebih rendah berbanding pesaing utamanya, Tesla, yang menjual lebih daripada 645,000 unit kenderaan pada tahun 2023, sementara itu, Xpeng pula menjual lebih daripada 121,000 unit dan Nio lebih daripada 160,000 unit.
Bagi meningkatkan prestasi jualan kenderaannya, SAIC sedang mempertimbangkan inisiatif penjenamaan semula jenama IM selain akan menggunakan model-model di bawah IM untuk memperbanyakkan lagi tawaran kenderaan dalam barisan produk MG.
Pada tahun 2023, MG Motors mencapai jualan global lebih daripada 840,000 unit, menjadikannya jenama automotif China dengan jumlah eksport tertinggi selama lima tahun berturut-turut dan menyumbang kira-kira 70% daripada jumlah jualan luar negara SAIC Group.
Jenama MG mencatatkan prestasi jualan yang memberangsangkan di 16 buah negara termasuk Eropah Barat dan Australia dengan jualan mencapai 380,000 unit. Model yang terlaris, MG4 EV terjual lebih daripada 130,000 unit dan lebih 10,000 unit setiap bulan.
Penjenamaan semula bukanlah sesuatu yang baru bagi SAIC Group, kerana beberapa model eksportnya pernah diberikan penjenamaan semula kepada MG. Antara model tersebut ialah Roewe Ei5 yang diberikan nama baharu MG5 dan EV Wuling Air yang dinamakan MG Comet dan MG Hector. Inisiatif ini terbukti berkesan kerana jualan model tersebut cukup memberangsangkan di negara India.
SAIC berharap untuk mencapai sasaran jualan 1.35 juta unit pada tahun 2024 melalui usaha penjenamaan semula ini untuk membatu memperkukuh kedudukan global syarikat subsidiarinya, terutamanya sempena sambutan ulang tahun ke-100 jenama MG tahun ini.
MG Motors akan melancarkan MG4 EV di Malaysia minggu ini. Maklumat lanjut akan menyusul.
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv