- Berita
- Berita Auto
- "Tiada Isu Dengan Brek Omoda 5 Seperti Yang Diviralkan." – Chery & Puspakom
"Tiada Isu Dengan Brek Omoda 5 Seperti Yang Diviralkan." – Chery & Puspakom
Lima hari selepas Chery Malaysia mengeluarkan kenyataan mengenai insiden kegagalan brek yang dilaporkan oleh seorang pelanggan Omoda 5 di media sosial, syarikat automotif China itu telah mendedahkan hasil siasatannya mengenai isu tersebut.
Menurut Chery Malaysia, pasukan teknikal mereka telah menjalankan siasatan menyeluruh bagi mengenalpasti punca sebenar isu brek itu. Sepanjang proses penyiasatan dibuat, pihak perkhidmatan pelanggannya berhubung rapat dengan pengadu untuk memastikan pelanggan tersebut menerima perkembangan terkini dari masa ke masa.
Bagi memastikan penilaian dibuat dengan saksama, pihak ketiga iaitu Puspakom juga telah menjalankan pemeriksaan menyeluruh ke atas kenderaan sama.
Puspakom telah melaksanakan pemeriksaan 10 mata yang terperinci, termasuk ujian brek bagi menilai kecekapan, ketidakseimbangan dinamik, kehabisan, daya sisa dan fungsi brek parkir untuk memastikan brek berfungsi di tahap yang optimum.
Ujian yang dijalankan oleh kedua-dua pihak menunjukkan bahawa kenderaan tersebut tidak memiliki sebarang isu, mengesahkan keselamatan kenderaan dan prestasi sistem brek yang memuaskan.
Hasil ujian ini juga telah dimaklumkan kepada pelanggan, berserta dengan laporan lengkap yang menggambarkan semua penemuan pemeriksaan.
Chery Malaysia menegaskan bahawa syarikatnya mengambil serius isu ini kerana keselamatan sentiasa menjadi keutamaan tertinggi Chery, baik di peringkat global mahupun tempatan. Chery kini memasarkan kenderaannya di lebih 80 negara di seluruh dunia.
Di Malaysia, Chery Omoda 5 telah menerima sambutan yang baik dan pengiktirafan daripada media tempatan. Chery juga mendapat Anugerah Waranti Terbaik semasa Ekspo Motor Antarabangsa Malaysia pada tahun 2023.
Chery Malaysia mengalu-alukan semua pelanggan dan bakal pelanggan yang memerlukan maklumat lanjut mengenai isu ini dan lain-lain dengan menghubungi mana-mana pengedar sah atau Talian Khidmat Pelanggan Chery di 03-2771 7070. Anda juga boleh menghantarkan emel kepada cherycareline@chery.my.
Berikut adalah kenyataan lengkap daripada Chery Malaysia mengenai isu ini:
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv