- Berita
- EV
- Jualan EV Kurang Memberangsangkan, Volkswagen Ubah Strategi
Pengeluar automotif Jerman, Volkswagen (VW), telah mengumumkan perubahan dalam strateginya iaitu untuk memperlahankan usaha pertambahan dan perluasan kilang bateri di Eropah dan Amerika Utara akibat penurunan jualan kenderaan elektrik (EV).
Menurut Ketua Pegawai Teknikal (CTO) VW, Thomas Schmall, keputusan untuk memperluas kilang bateri bergantung kepada perkembangan pasaran kenderaan elektrik. Sebelum ini, VW telah merancang untuk membina enam kilang bateri menjelang 2030 dengan kapasiti pengeluaran tahunan mencecah 240 gigawatt-jam (GWj).
Pembinaan Kilang di Eropah & Kanada
Ketua Pegawai Teknikal (CTO) VW, Thomas Schmall
Syarikat bateri VW, PowerCo, baru-baru ini memulakan pembinaan dua tapak kilang di Eropah. Salah satunya terletak di Salzgitter, Jerman, yang dijangka memulakan pengeluaran pada tahun hadapan (2025), diikuti oleh kilang kedua di Valencia, Sepanyol, pada tahun 2026. Selain itu, kilang ketiga di Ontario, Kanada, juga sedang dalam proses pembinaan.
"Kami merancang untuk menghasilkan sehingga 170 GWj di tiga tapak kilang di Salzgitter, Valencia dan Ontario," kata Schmall. Beliau turut mengesahkan VW telah menyusun semula kapasiti pengeluaran dan mengurangkan bilangan kilang bateri, namun kilang di Kanada bakal menjadi pusat pengeluaran yang 'sangat besar'.
Kemungkinan Pengembangan pada Masa Hadapan
Bergantung kepada keperluan, kedua-dua kilang di Valencia dan Ontario boleh diperluaskan bagi mencapai sasaran awal pengeluaran sebanyak 200 GWj.
"Saya belum pasti sama ada pengembangan di Sepanyol dan Kanada akan berlaku. Tetapi ia sememangnya boleh dicapai dalam tempoh enam tahun menjelang 2030 jika diperlukan," jelas Schmall.
Bateri Berkeupayaan Tinggi dalam Perancangan
Schmall tidak menjelaskan sama ada VW akan menghasilkan bateri lithium iron phosphate (LFP) di Salzgitter, yang mempunyai kos pengeluaran lebih rendah berbanding jenis nikel mangan kobalt (NMC). Bateri jenis ini dianggap penting oleh pengeluar kereta Eropah bagi menghasilkan EV mampu milik untuk bersaing dengan jenama China.
Dalam masa yang sama, Schmall turut mengesahkan VW akan mula menghasilkan bateri pepejal (solid-state) berasaskan teknologi QuantumScape dalam dekad ini, yang menjanjikan jarak pemanduan lebih jauh dan keupayaan pengecasan lebih pantas.
Tag:
Ditulis pada
Sofea Najmi
Sebelum menjadi penulis automotif, Sofea pernah bekerja sebagai penulis bebas, penterjemah & guru Bahasa Inggeris. Graduan Sarjana Muda Bahasa dan Kesusasteraan Inggeris. LinkedIn: https://bit.ly/3C018vv